Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-23, 22:50
Medlem
confused...s avatar
Är det bara jag som är trött på att läsa om konspirationsteorier, andar, religion, Ufologi osv osv osv i dom vetenskapliga delarna av forumet??

Jävligt irriterande att behöva bläddra genom inlägg efter inlägg om alla jävla konspirationsteorier och alien teorier när man försöker läsa om t.ex vetenskap och astronomi.

Det passar väldigt dåligt att ha religion,paranormala fenomen, ufologi osv i delat forum med vetenskap,fysik,matematik osv eftersom det är raka motsatserna av varandra och borde ligga i olika forumdelar och inte blandat eftersom dom seriösa vetenskapliga diskussionerna förstörs av konspirations teorier och alien teorier.....
Citera
2012-10-23, 22:53
Medlem
[quote=confused...]Är det bara jag som är trött på att läsa om konspirationsteorier, andar, religion, Ufologi osv osv osv i dom vetenskapliga delarna av forumet??

Jävligt irriterande att behöva bläddra genom inlägg efter inlägg om alla jävla konspirationsteorier och alien teorier när man försöker läsa om t.ex vetenskap och astronomi.

Det passar väldigt dåligt att ha religion,paranormala fenomen, ufologi osv i delat forum med vetenskap,fysik,matematik osv eftersom det är raka motsatserna av varandra och borde ligga i olika forumdelar och inte blandat eftersom dom seriösa vetenskapliga diskussionerna förstörs av konspirations teorier och alien teorier.....[/QUOTE

håller med borde nog ändra det! men å andra sidan kan man säga att det handlar om uppfattningar av världen.

vi får se vad majoriteten tycker

jag är för!
Citera
2012-10-23, 23:25
Medlem
Jag är fantastiskt mycket för det!
Citera
2012-10-23, 23:37
Medlem
confused...s avatar
Skönt att höra jag inte är den ända. Vi får hoppas tråden får stort nog intresse för att det ska hända något.
Citera
2012-10-23, 23:44
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Instämmer. Vetenskapsforumet borde göras om en hel del, gärna ett specifikt forum för psykologi avskiljt från forumet om medlemmarnas egna psykiska problem.
Citera
2012-10-24, 00:13
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDenverGentleman
Instämmer. Vetenskapsforumet borde göras om en hel del, gärna ett specifikt forum för psykologi avskiljt från forumet om medlemmarnas egna psykiska problem.

Låter som dom passar att ligga i samma forumsdel. Men jag är aldrig inne och läser där sen den blev flyttad ifrån medicin forumet så vet faktiskt inte hur det ser ut inne i forumsdelen. Kanske du skulle ta och göra en egen tråd om det i psykologi delen och se vad folket som läser där tycker?

Vill minnas att det låg under medicin & hälsa tidigare för några år sedan när jag brukade läsa där, där tyckte jag den passade bra.

Men som sagt, låt oss ha denna tråden för att signera och försöka bryta ur vetenskap,fysik,astronomi,matematik osv ifrån samma forumsdel som ufologi,religion och konspirationsteorier osv. För dessa ämnen är verkligen som natt & dag.
Senast redigerad av confused... 2012-10-24 kl. 00:16.
Citera
2012-10-24, 07:22
Medlem
cephs avatar
Detta är något för metaforumet och där finns frågeställningen redan representerad här:
https://www.flashback.org/t1929589

Jag skickar iväg den dit så kan det sammanfogas...

A&R ---> Flashback

/mod
Citera
2012-10-24, 07:58
Bannlyst
Besöker knappt vetenskapsforat längre då det alltför ofta är så att någon friskus kopplar ihop CERN med UFOn och 2012. Blir liksom ett läckage av den typen av kommentatorer nu när det är samma fora.
Stödjer helt och fullt en vetenskaplig uppryckning av forat.
Citera
2012-10-24, 15:01
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Detta är något för metaforumet och där finns frågeställningen redan representerad här:
https://www.flashback.org/t1929589

Jag skickar iväg den dit så kan det sammanfogas...

A&R ---> Flashback

/mod

Så varför görs inget med det om det är ett väl diskuterat ämne och ett konstaterat problem?
Citera
2012-10-24, 15:25
Medlem
tempeZZts avatar
Ytterligare ett problem med vetenskapsforumet är alla dessa skolbarn som vill ha hjälp med sina matte- och fysikuppgifter. Alldeles för många uppmärksammar inte underforumet "Naturvetenskapliga uppgifter" utan postar direkt i huvudforumet, varpå mod behöver flytta och flytta och flytta.

Jag tycker att liknande frågeställningar hör hemma under "Utbildning och studier" och inte under den vetenskapliga delen av ämnena.

För en tid sedan var dessutom stackars Stocko ensam mod i avdelningen, vilket betydde att när man tittade in så var mer än hälften av trådarna frågor om uppgifter.

Nu har det i och för sig kompletterats med ytterligare mods, men det är att behandla symptomen och inte sjukdomen.
Citera
2012-10-24, 15:39
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ytterligare ett problem med vetenskapsforumet är alla dessa skolbarn som vill ha hjälp med sina matte- och fysikuppgifter. Alldeles för många uppmärksammar inte underforumet "Naturvetenskapliga uppgifter" utan postar direkt i huvudforumet, varpå mod behöver flytta och flytta och flytta.

Jag tycker att liknande frågeställningar hör hemma under "Utbildning och studier" och inte under den vetenskapliga delen av ämnena.

För en tid sedan var dessutom stackars Stocko ensam mod i avdelningen, vilket betydde att när man tittade in så var mer än hälften av trådarna frågor om uppgifter.

Nu har det i och för sig kompletterats med ytterligare mods, men det är att behandla symptomen och inte sjukdomen.

Tror det är ganska kört att få upprättning i detta, jag kollade tråden ceph hänvisade mig till och den är ifrån 2007...... alltså, folk har önskat upprättning i detta i 5år nu utan resultat.

Att skolbarn inte uppfattar underforumet "Naturvetenskapliga uppgifter" tror jag personligen har mer att göra med det "advancerade" namnet. Döpa om det till exempelvis "Skoluppgifter & hjälp med läxor" skulle lösa det problemet bättre, tror jag iaf.

edit : Pekar inga finger på ceph nu eftersom jag inte vet om han har befogenhet nog att göra ändringar av detta. Men en önskan till dig ceph ifrån mig om du nu inte har det, är att du som moderator tar upp detta med dom som har befogenhet och får dom att innse att det är ett problem som det har önskats lösning i sedan dessa två delforum mixades ihop för 5år sedan.
Senast redigerad av confused... 2012-10-24 kl. 15:41.
Citera
2012-10-24, 16:21
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Tror det är ganska kört att få upprättning i detta, jag kollade tråden ceph hänvisade mig till och den är ifrån 2007...... alltså, folk har önskat upprättning i detta i 5år nu utan resultat.

Att skolbarn inte uppfattar underforumet "Naturvetenskapliga uppgifter" tror jag personligen har mer att göra med det "advancerade" namnet. Döpa om det till exempelvis "Skoluppgifter & hjälp med läxor" skulle lösa det problemet bättre, tror jag iaf.

edit : Pekar inga finger på ceph nu eftersom jag inte vet om han har befogenhet nog att göra ändringar av detta. Men en önskan till dig ceph ifrån mig om du nu inte har det, är att du som moderator tar upp detta med dom som har befogenhet och får dom att innse att det är ett problem som det har önskats lösning i sedan dessa två delforum mixades ihop för 5år sedan.

Men då får ni första klargöra vad det egentlgien är ni vill ha. Som det är nu blandar ni ihop flera olika saker. Om man stolpar upp det så kan man se eventuella förändringar/frågor såhär:

1) ni vill dela upp naturvetenskap och humaniora i egna delforum.
Naturvetenskap:
Astronomi & rymdfart
Biologi
Fysik, matematik & teknologi
Kemi & pyroteknik
Klimat, miljö & geovetenskap
Medicin & hälsa
Paranormala fenomen, ockultism och ufologi

Humaniora:
Filosofi
Historia
Psykologi & psukiatri
Religion
Socialntropologi, etnologi & sociologi
Språk

2) ni vill ha bort läxtrådarna?
Ni tar bara upp underforumet Naturvetenskapliga uppgifter i delforumet Fysik, men nästan alla andra underforum i naturvetenskap har en egen läxtråd. Visst, folk postar fel, men jag tror inte man löser det genom att flytta dem till utbildning & studier.

3) ni vill ha bort paranormalt från naturvetenskap?
Skulle ju kunna vara ett underforum till konspirationer & alternativa teorier under samhälle? Dock har det som saft diskuterats länge.

Sen förstår jag inte riktigt grundfrågan i TS. Hur kommer det sig att du behöver "bläddra genom inlägg efter inlägg om alla jävla konspirationsteorier och alien teorier när man försöker läsa om t.ex vetenskap och astronomi." Just eftersom paranormalt har ett eget underforum slipper du ju dessa inlägg och trådar när du läser i underforumet för Astronomi.

/najas, moderator i de tre Biologiforumen + Klimat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in