2007-02-04, 10:37
Bannlyst
Är det jag som lider av sömnbrist eller har någon flyttat det paranormala forumet till detta?! Har ni på FB blivit hackade eller?

Det känns ju som en dum idé att blanda vetenskap och paranormala fenomen så här, respektive sida brukar ju liksom ha rätt så skild syn på hur världen fungerar. Ämnen i vetenskapsforumet borde väl vara sådant som gäller just den vetenskapliga världsbilden?

Motsätter mig inte en forumdel där man kan försöka arbeta fram alternativa världsbildar (så länge vi inte har lagt hela pusslet kan vi inte VETA om vår vetenskapliga världsbild är korrekt), men att automatiskt sortera paranormala saker som vetenskap är ju bara förvirrande,då en väldigt liten del av de paranormala forskarna är just seriösa forskare, och resten är typ "ge-mig-pengar-så-kontaktar-jag-din-döda-släkting/ utomjordingarna-anfaller!-de-är-bara-UTKLÄDDA-till-en-fågelflock-för-att-lura-oss-SPRING!!!" ...

Jag motsätter mig flytten iallafall, om det inte finns något bra skäl (förutom att göra Mankan glad då )
Citera
2007-02-04, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El_Psycho
Är det jag som lider av sömnbrist eller har någon flyttat det paranormala forumet till detta?! Har ni på FB blivit hackade eller?

Det känns ju som en dum idé att blanda vetenskap och paranormala fenomen så här, respektive sida brukar ju liksom ha rätt så skild syn på hur världen fungerar. Ämnen i vetenskapsforumet borde väl vara sådant som gäller just den vetenskapliga världsbilden?

Motsätter mig inte en forumdel där man kan försöka arbeta fram alternativa världsbildar (så länge vi inte har lagt hela pusslet kan vi inte VETA om vår vetenskapliga världsbild är korrekt), men att automatiskt sortera paranormala saker som vetenskap är ju bara förvirrande...

Jag håller med, och ställer mig också frågande till forumets nya placering. Om Paranormal-forumet nu inte hörde hemma i "Kultur och Humaniora", så borde kanske "Övrigt" vara ett bättre alternativ att placera i än "Vetenskap och Teknologi".

Paranormala fenomen och ockultism har väldigt lite med vetenskap- och ännu mindre med teknologi att göra. Kanske nån moderator som fick ett plötsligt och intensivt litet hjärnsläpp?

Om forumet nu trots allt ska finnas kvar här, så kanske man borde fundera på att döpa om hela subforumet till "Vetenskap, pseudovetenskap och teknologi" istället?
Citera
2007-02-04, 11:11
Medlem
raskenss avatar
håller fullständigt med trodde jag hade sovit för lite först när jag såg detta. Fullständigt befängt och illa genomtänkt att placera pseudovetenskap här.
Citera
2007-02-04, 11:34
Bannlyst
Hm, vilken moderator ska man pm:a om det här?
Citera
2007-02-04, 11:56
Bannlyst
Citat:
Hm, vilken moderator ska man pm:a om det här?

Antingen snapcase eller LadyTiera är mitt förslag. De står ju trots allt ändå som moderatorer för Paranormal-forumet, och borde känna till varför det flyttats.

Om inte annat så kan de förhoppningsvis kanske vidarebefodra vår tveksamhet ang. flytten till admin.
Citera
2007-02-04, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Antingen snapcase eller LadyTiera är mitt förslag. De står ju trots allt ändå som moderatorer för Paranormal-forumet, och borde känna till varför det flyttats.

Om inte annat så kan de förhoppningsvis kanske vidarebefodra vår tveksamhet ang. flytten till admin.

Thnx, ska göra det

Edit:Fixat det nu,om inget händer kanske fler skulle pm:a, länkade till tråden också i mitt pm
Citera
2007-02-04, 12:50
Medlem
LadyTieras avatar
Jag flyttar denna tråd till flashback istället.

Moderator
Citera
2007-02-04, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Jag flyttar denna tråd till flashback istället.

Moderator

Va? Varför det? Flashbackarna måste väl åtminstone kunna säga vad de tycker om den här flytten?! Meningen med tråden är ju att alla som besöker paranormal-forumet ska se den och kunna yttra sig om flytten

Något som vore passande var att ni moderatorer som flyttade paranormal-avdelningen motiverade flytten, förslagsvis i den här tråden
Citera
2007-02-04, 13:06
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Va? Varför det? Flashbackarna måste väl åtminstone kunna säga vad de tycker om den här flytten?! Meningen med tråden är ju att alla som besöker paranormal-forumet ska se den och kunna yttra sig om flytten

Något som vore passande var att ni moderatorer som flyttade paranormal-avdelningen motiverade flytten, förslagsvis i den här tråden
Denna sortens diskussion skall tas i flashbackforumet.
Citera
2007-02-04, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Denna sortens diskussion skall tas i flashbackforumet.

Whatever your orders are, Ma'am!
Citera
2007-02-04, 16:41
Medlem
Indians avatar
Jag är ambivalent till flytten.. en del av ämnrna passar bra i kultur och humaniora - fast det kan göras vetenskap där också, som historieämnet.

En stor del av dessa ämnen brukar dock pga mängden skeptiker och pseudoskeptiker här direkt hamna i diskussion om parapsykologiska resultat och om parapsykologin som vetenskap.
Parapsykologi bör förstås vara nära psykologin.

Parapsykologins stora mängd kritiker har f.ö. gjort att större andel parapsykologiska studier är nogrannt gjorda med t.ex. dubbelblinda förhållanden, jämfört med både medicinska studier och vanliga psykologiska dito. Referens Dean Radins böcker "The Conscious Universe" och "Entangled Minds".

Citat:
då en väldigt liten del av de paranormala forskarna är just seriösa forskare, och resten är typ "ge-mig-pengar-så-kontaktar-jag-din-döda-släkting/ utomjordingarna-anfaller!-de-är-bara-UTKLÄDDA-till-en-fågelflock-för-att-lura-oss-SPRING!!!" ...
Om det är en så stor andel oseriösa bland de som kallar sig forskare, så borde du kunna ge ett antal exempel.

Min erfarenhet av parapsykologiska forskare i NDU, överlevnad, reinkarnation och telepati är tvärtom att de är synnerligen seriösa, dock ibland rent lögnaktigt förtalade av pseudoskeptiker.

En del självlärda forskare av halvseriöst slag finns väl på spökområdet.
UFO-loger och kryptozoologi har jag inte intresserat mig för. En del oseriöst kan det finnas där, verkar det som

Rena troende utan vetenskapliga ambitioner drar förstås ofta alltför långtgående slutsatser av sina erfarenheter, så man bör alltid ta det mesta med en nypa salt. Är det något som passar in i ett mönster man sett bevis på tidigare, så är det förstås mänskligt att addera uppgiften mer okritiskt än annars - den försyndelsen begås av både troende paranormalister och de som tror att inget sådant finns.
Citera
2007-02-04, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Jag är ambivalent till flytten.. en del av ämnrna passar bra i kultur och humaniora - fast det kan göras vetenskap där också, som historieämnet.

En stor del av dessa ämnen brukar dock pga mängden skeptiker och pseudoskeptiker här brukar direkt hamna i bevisdiskussion och om parapsykologin som vetenskap. Parapsykologi bör förstås vara nära psykologin.

Ett parapsykologiskt forum är ganska svårt att "placera ut" så att säga. Det blir ju inte lättare av att forumet innehåller en skur av trådar som spänner över andra ämnen som ockultism, ufologi och kryptozoologi också (ämnen som kanske inte bör jämnställas med just parapsykologi). Dock så ser jag inget fel med att forumet borde ligga kvar under humaniora-delen.

Vi kan säkert enas om att placeringen i "Vetenskap och Teknologi" är lite illa vald, och om nu forumets framtid är i denna delen, så borde i så fall moderatorerna vara konsekventa och ändra rubriken till att även innefatta pseudovetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in