• 1
  • 2
2012-10-23, 21:02
Medlem
Hejsan, jag lider som rubriken beskrev av ett udda datorproblem. Jag har köpt och satt ihop en egen dator bara för några veckor sedan (delarna HÄR: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2451314/2012-10-23) och alltin funkar bara bra tills för ca en vecka sedan. Felet som uppkom var att musen började hacka typ när som helst, kunde vara när jag spelat bf3 i tre timmar och kunde vara när jag precis startat datorn. när det hackat ett tag, ca 5 min, så börjar det hacka mer ock mer och tillslut så blir både tangentbordet och musen svarta (slutar lysa och funka) men datorn går som vanligt i övrigt, skype funkar, de andra ser mig på bf3 osv. men jag får ingen kontroll över datorn så att det slutar med att jag måste stänga av den mha strömbrytaren... jag letade efter drivrutiner till mus och tangentbord (Razer naga och Razer arctosa) samt till moderkortet. Då inbillade jag mig iallafall att det funkade i några dagar men sen var det samma veva igen så att jag gjorde en total ominstallation och formatering av datorn. sen har det fortsatt att hacka ibland.

så... antingen är det fel på musen (?) men det verkar konstigt att tangentbordet skulle dö också isåfall. vad är sannolikheten är fel på både mus och tangentbord liksom?

eller så är det fel på moderkoertet (?) alltså att usb portarna är glappa eller liknande..

Kom GÄRNA med hjälp för att jag själv är ganska dålig på datorer...

TACK på förhand !!
Citera
2012-10-23, 21:04
Medlem
crillecrilles avatar
Låter som problem med minnet. Har du kört memtest?
Citera
2012-10-23, 21:07
Medlem
HobartMuddys avatar
Prova flytta musen och tangentbordet till andra USB portar. I synnerhet om du har extra USB portar på framsidan av burken typ, så ligger de på en annan kanal eller vad man ska säga.

Det kan vara någon slags resurskonflikt med grafikkortet, tänker jag.

Edit>
Kollade just och du har en extra USB post på moderkortet som är till för chassi-USB-portar. Om du har kopplat in den så prova att köra musen där.
Senast redigerad av HobartMuddy 2012-10-23 kl. 21:13.
Citera
2012-10-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Låter som problem med minnet. Har du kört memtest?

lustigt, satt just och funderade på om det kunde ha något med dessa att göra.. Nej det har jag inte, länka jättegärna
Citera
2012-10-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Prova flytta musen och tangentbordet till andra USB portar. I synnerhet om du har extra USB portar på framsidan av burken typ, så ligger de på en annan kanal eller vad man ska säga.

Det kan vara någon slags resurskonflikt med grafikkortet, tänker jag.

Jo det har jag faktiskt testat, har 2 vanliga portar och 2 "snabba" portar som är inbyggda i moderkortet, 2 portar som jag har kopplat in separat samt 2 på framsidan. har testat dessa olika och de två tillbyggda tycker jag funkar sämst och de på framsidan bäst. men det är ju inte alls säkert att det stämmer, kan ju vara ren tillfällighet...
Citera
2012-10-23, 21:20
Medlem
HobartMuddys avatar
OK.
Nästa sak jag skulle prova är att köra med en annan mus, typ enkel standardmus, om du inte gjort det?

Och när du bootar om efter en sån där CP-krash, gå in i BIOS och kolla att alla temperaturer ser normala ut.
Citera
2012-10-23, 21:23
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerG
lustigt, satt just och funderade på om det kunde ha något med dessa att göra.. Nej det har jag inte, länka jättegärna
http://www.memtest.org/

Du bör testa med endast en sticka i datorn i taget. Finns mängder med info om programmet på sidan.
Citera
2012-10-23, 22:05
Medlem
Hade du esd-skydd när du plockade ihop datorn?

Testa som sagt att sätta in ett vanligt tangentbord o mus o kör med det ett tag.
Du får prova dig fram med att byta ut de olika delarna.
Citera
2012-10-23, 23:17
Medlem
memtest visade tydligen inte på något fel där....
du menar sånt där armband som följde med eller? (isf ja)
nu har jag letat efter nya drivers osv, detta kommer upp https://anonfiles.com/file/2d9b53775...240b6026b7ab29
Citera
2012-10-23, 23:37
Medlem
bergsturks avatar
Sitter mus+tangentbord i USB3-kontakterna? Är rätt USB3-drivar installerade?
Överklockar du datorn?
Det finns inget nätagg i din inköpslista. Vad är det för nåt?
Citera
2012-10-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Sitter mus+tangentbord i USB3-kontakterna? Är rätt USB3-drivar installerade?
Överklockar du datorn?
Det finns inget nätagg i din inköpslista. Vad är det för nåt?

De brukar sitta i usb3 men just nu sitter dom i framsidans usb. jag brukar köra bios egna OC genie men för tillfället kör jag standard.
hmm.. det glömde jag visst skriva, http://www.inet.se/produkt/6909696/c...bronze-modular
Citera
2012-10-23, 23:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerG
De brukar sitta i usb3 men just nu sitter dom i framsidans usb. jag brukar köra bios egna OC genie men för tillfället kör jag standard.
hmm.. det glömde jag visst skriva, http://www.inet.se/produkt/6909696/c...bronze-modular

Tja agget är ju modernt iaf.
Funkar det när du kör på frontkontakterna (som jag antar är USB2)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in