Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Jag är naturligtvis delaktig i det hela då jag vet precis vad det handlar om.
Denna tjänst jag köper kostar kanske 200-250 kkr i normala fall.
Planen är dock att plocka ut pengar från min bank under hösten. Säljaren kommer alltså få rubbet kontant. Mitt förslag till honom som egen företagare är att han drar ner sina lönekostnader och istället lever en del på "mina" pengar. säg 60-40.
Var väldigt försiktig med att köpa såna stora tjänster svart. Nu vet jag förvisso inte vilken "tjänst" vi pratar om men gäller det husförbättringar etc så gör man det faktiskt bäst genom att göra det vitt.
En sak som kan hända är att den som utför tjänsten flyr från sina åtaganden och då har du ingenting att komma med om det skulle bli ett garantiärende av det hela. Gäller det också förbättringar på hus så kan du göra avdrag för detta vid eventuell försäljning och då bör du ha ett kvitto på det hela.
En kollega till mig köpte nyligen ett hus där de förra ägarna hade gjort de alla förbättringarna svart. För det första så hade de inga intyg på förbättringarna så det fanns inga garantier vilket drog ner deras pris ganska ordentligt samt trots att de hade plöjt ner hundratusentals kronor på dessa förbättringar så fick de betala skatt på all vinst de gjorde. Frågan är om de inte hade tjänat på att göra sina förbättringar vitt istället.
Nu kanske inte detta gäller hus men ändå, be careful!