• 1
  • 2
2012-10-23, 16:15
Medlem
Ska kpa en vara/tjnst av en kille.
Han har firma och verksamhet men vi ska handla vid sidan om.
Hur gr vi fr att skrast och enklast komma undan SVs lnga arm?
Av mina pengar sitter 85 kkr p banken och resten har jag kontant.

Tacksam fr hjlp och funderingar.
Citera
2012-10-23, 16:18
Medlem
CaptainGooses avatar
Det r vl inga problem att ta ut pengarna kontant frn ditt konto och sedan ge dem till honom?
Om banken undrar varfr du skall ta ut pengarna kan du sga att du knner dig mer trygg att spara pengarna hemma madrassen i dagens ekonomiska lge.
Citera
2012-10-23, 16:21
Medlem
Danj3Ls avatar
Jag skulle jag ta en aktieutdelning, d betalar du bara 34?% i skatt..

Svarta pengar r s 90 tal
Citera
2012-10-23, 16:24
Medlem
Problemet r snarare att hur han hanterar pengarna.
Vill inte att det ska sl tillbaka p mig om han gr ngot utan eftertanke.
Eller r jag fr nervs?
Citera
2012-10-23, 16:26
Medlem
Det enda skra r att betala allt kontant, dela upp det i mindre poster.

Annars gr det mjligtvis att gra en bankverfring till ngon/ngra nrstende till fretagaren, som han litar p och ta det den vgen. Eller kpa ngot fiktivt privat av f.

Visst, jag har betalt direkt till nn fretagares privatkonto ngon gng och det har gtt bra. S lnge inte f ker p ngon granskning r naturligtvis det mesta lugnt, men sna transaktioner lmnar ju tydliga spr.
Citera
2012-10-23, 16:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Problemet r snarare att hur han hanterar pengarna.
Vill inte att det ska sl tillbaka p mig om han gr ngot utan eftertanke.
Eller r jag fr nervs?
Du r ondigt nervs. Du kper ngonting av honom som privatperson s det r inte ditt problem om han sedan fr problem med SKV. Inte fr att jag tror han skulle f det ver denna summa.
Citera
2012-10-23, 18:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du r ondigt nervs. Du kper ngonting av honom som privatperson s det r inte ditt problem om han sedan fr problem med SKV. Inte fr att jag tror han skulle f det ver denna summa.

Nervs med rtta. Om TS vet om att det handlar om svarta pengar r han ocks i farozonen. Om han vill slja detta svart handlar det nog om mer n bara TS vara/tjnst och det vet man aldrig ifall det blir ngon utredning.
Citera
2012-10-23, 19:12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Nervs med rtta. Om TS vet om att det handlar om svarta pengar r han ocks i farozonen. Om han vill slja detta svart handlar det nog om mer n bara TS vara/tjnst och det vet man aldrig ifall det blir ngon utredning.
Fast s lnge TS kper en laglig produkt r det inte hans problem vad sljaren vljer att gra av pengar.

P samma stt som att restauranggster inte kommer rka ut fr problem utifall att krgaren skattefifflar.
Citera
2012-10-23, 19:28
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Fast s lnge TS kper en laglig produkt r det inte hans problem vad sljaren vljer att gra av pengar.

P samma stt som att restauranggster inte kommer rka ut fr problem utifall att krgaren skattefifflar.

https://lagen.nu/2009:62

Citat:
2. att hjlpa till vid planering eller genomfrande av transaktioner fr en klients rkning vid
a) kp och frsljning av fastigheter eller fretag,
b) frvaltning av klientens pengar, vrdepapper eller andra tillgngar,
c) ppnande eller frvaltning av bank-, spar- eller vrdepapperskonton,
d) anskaffande av ndvndigt kapital fr bildande, drift eller ledning av fretag, eller
e) bildande, drift eller ledning av bolag, freningar, stiftelser eller truster.

Jag kanske r en nit, men jag rknar det som att TS har ett finger med i spelet om Finansinspektionen granskar.

Ngon som kan detta bttre n jag fr grna tillrttavisa mig.
Citera
2012-10-23, 19:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
https://lagen.nu/2009:62

Jag kanske r en nit, men jag rknar det som att TS har ett finger med i spelet om Finansinspektionen granskar.

Ngon som kan detta bttre n jag fr grna tillrttavisa mig.
Fast det du citerade avsg antingen:
Citat:
yrkesmssig verksamhet som advokat eller bitrdande jurist p advokatbyr, till den del verksamheten avser tjnster som anges i 3 frsta stycket
eller
Citat:
yrkesmssig verksamhet som annan oberoende jurist n som avses i 13, till den del verksamheten avser tjnster som anges i 3 frsta stycket
Vild gissning men jag antar att TS inte r jurist, drav berrs han inte av det du citerade.
Senast redigerad av Denom 2012-10-23 kl. 19:42.
Citera
2012-10-23, 19:49
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Fast det du citerade avsg antingen:

eller

Vild gissning men jag antar att TS inte r jurist, drav berrs han inte av det du citerade.

Du har nog rtt.
Citera
2012-10-24, 08:39
Medlem
Jag r naturligtvis delaktig i det hela d jag vet precis vad det handlar om.
Denna tjnst jag kper kostar kanske 200-250 kkr i normala fall.

Planen r dock att plocka ut pengar frn min bank under hsten. Sljaren kommer allts f rubbet kontant. Mitt frslag till honom som egen fretagare r att han drar ner sina lnekostnader och istllet lever en del p "mina" pengar. sg 60-40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in