2012-10-23, 14:57
Medlem
Hej!

Jag skulle ansluta min laptop laddare idag, och när jag gjorde det, så fick jag fram en lustig error och datorn vägrar ladda.

Den ser ut såhär:

http://i45.tinypic.com/a1ir84.png

Det står att laddaren är ansluten men laddas inte.
Vad kan jag göra för att fixa detta? är det fel på laddaren eller något?

Tacksam för svar!

EDIT: Det är orginal laddaren som jag fick när jag köpte datorn
Citera
2012-10-23, 15:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Slår man lite sökningar på nätet efter sökordet -> dell power adapter is not recognized så flaggas märket Dell upp med frekventa inlägg. Mycket av dessa inlägg hänvisas till en trasig adapter.
Citera
2012-10-23, 15:39
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
EDIT: Det är orginal laddaren som jag fick när jag köpte datorn

Det beror på att det lilla chip i laddaren som talar om för datorn att "hej, jag är en Dell-adapter" har gått sönder. Att det finns ett sånt chip beror på att någon på Dell är nazist. Ring och klaga som fan på att din originaladapter har gått sönder på detta vis. Den fungerar ju fortfarande.

Du kan eventuellt koppla från en del sånt där i BIOS-inställningarna.
Citera
2012-10-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det beror på att det lilla chip i laddaren som talar om för datorn att "hej, jag är en Dell-adapter" har gått sönder. Att det finns ett sånt chip beror på att någon på Dell är nazist. Ring och klaga som fan på att din originaladapter har gått sönder på detta vis. Den fungerar ju fortfarande.

Du kan eventuellt koppla från en del sånt där i BIOS-inställningarna.

Vart i BIOS kan jag koppla ifrån det? Det är en liten lampa på laddaren och den lyser, så det är inget fel på strömmen.
Citera
2012-10-23, 16:28
Medlem
Jag har en laddare till en Compaq dator som passar, men eftersom Dell inte låter dig använda andra laddare till din dator så funkar det inte. Finns det något sätt att komma förbi det?
Citera
2012-10-23, 19:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag har en laddare till en Compaq dator som passar, men eftersom Dell inte låter dig använda andra laddare till din dator så funkar det inte. Finns det något sätt att komma förbi det?

På vilket sätt skulle inte en annan adapter fungera på din dator? Vad är det som inte fungera med denna adapter från Compaq?

Köp en adapater med flera olika stift, se bild -> http://imgur.com/xGtzB

Sök lite på olika adapter på diverse olika köpställen.
Citera
2012-10-23, 23:44
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Vart i BIOS kan jag koppla ifrån det? Det är en liten lampa på laddaren och den lyser, så det är inget fel på strömmen.

Någonstans? Det bör heta typ "report power adapter errors".
Felet har inte med "strömmen" att göra.

Citat:

Nej, du får köpa en begagnad laddare eller klaga mer hos Dell...

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
På vilket sätt skulle inte en annan adapter fungera på din dator? Vad är det som inte fungera med denna adapter från Compaq?

Köp en adapater med flera olika stift, se bild -> http://imgur.com/xGtzB

Sök lite på olika adapter på diverse olika köpställen.

De fungerar tyvärr på samma sätt, dvs "inte". Alla Dell och vissa HP-adaptrar har tre kontaktytor (utsida och insida av "manteln" samt mittenpinne), där kommunicerar adapter och dator med varandra. Används för att identifiera olika adaptrar, effekt tex. Det är ett otyg eftersom det är betydligt vanligare att detta kommunikationschip går sönder än att själva agget gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in