• 1
  • 2
2012-10-23, 14:48
Medlem
Emoekkels avatar
Hej!
Jag har druckit citronsyra och vatten i typ 5-6 r nu, jag berttade nyss till en vn att jag brukade gra det. Och hon sger att det tydligen anvnds fr att tvtta stl och liknande och min frga till er nu r, r det farligt att dricka citronsyra och vatten?
Citera
2012-10-23, 15:10
Medlem
r vl en svag syra, om det skulle vara direkt hlsovdligt skulle de nog inte slja det bland kryddorna. Sen om det r bra r en annan sak, tnderna lr ju inte gilla det.

Men varfr ska du dricka citronsyra?
Citera
2012-10-23, 15:11
Medlem
Litenklens avatar
Beror helt p hur koncentrerad den r..
Citera
2012-10-23, 15:40
Medlem
Emoekkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
r vl en svag syra, om det skulle vara direkt hlsovdligt skulle de nog inte slja det bland kryddorna. Sen om det r bra r en annan sak, tnderna lr ju inte gilla det.

Men varfr ska du dricka citronsyra?

Det r gott rtt gott p en varm sommardag! Men nu dricker jag det varenda gng jag inte har coca cola :P
Citera
2012-10-23, 15:41
Medlem
Emoekkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
Beror helt p hur koncentrerad den r..

Jag blandar i typ 5-8 teskedar i en 50cl vattenflaska!
Citera
2012-10-23, 15:51
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Jag blandar i typ 5-8 teskedar i en 50cl vattenflaska!

Enda nackdelen jag kan komma p r vl risk fr tanderosion.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tanderosion

http://www.google.com/search?hl=en&q=tanderosion
Citera
2012-10-23, 16:01
Medlem
Ragwings avatar
Du har ju druckit det i 5-6 r s du om ngon borde vl veta om det r farligt? r vl annars inte s bra fr tnderna, en gng om dagen ska dock inte vara ngot problem svida du inte dricker andra drycker med lgt pH under dagen (juice, lsk) och ser till att borsta tnderna ordentligt.
Citera
2012-10-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Hej!
Jag har druckit citronsyra och vatten i typ 5-6 r nu, jag berttade nyss till en vn att jag brukade gra det. Och hon sger att det tydligen anvnds fr att tvtta stl och liknande och min frga till er nu r, r det farligt att dricka citronsyra och vatten?

Det r dligt fr tnderna. Det r jag sker p. Men frutom det s r det vl risk fr lite magont. Mycket sur mat kan f magen att gra lite ont, tex om man dricker stora mngder juice eller i ditt fall, citron. Men om du inte mrkt av ngot p dessa 6 r s fortstt du. Inget farligt frutom att tnderna inte mr s bra d, men vissa har ju bra tnder och klarar det nd
Citera
2012-10-23, 18:12
Medlem
lithionits avatar
utsptt r det inga direkt fara, mer n fr tnderna. Det kan irritera magen lite.
Citera
2012-10-23, 23:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Ngra teskedar i 0,5 l vatten r inte s mycket mer n i mnga kommersiella drycker ssom vissa sorters lsk. 10-20 g/l r inget ovanligt. Vill du gra bubbeldricka s hll i lite bakpulver, ungefr hlften s mycket bakpulver som citronsyra s bildas det kodioxid. Hll i och p med korken s lser sig koldioxiden i vattnet till kolsyra. Smaskens!
Citera
2012-10-24, 00:22
Medlem
Finns i allt, som ovan nmnts handlar det bara om koncentration. Kaliumklorid, huvudkomponenten i Seltin, r ett ddligt gift vid stora doser, speciellt intravenst. Det r vad som anvnds fr avrttningar med spruta.
Citera
2012-10-24, 11:29
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paiway
Finns i allt, som ovan nmnts handlar det bara om koncentration. Kaliumklorid, huvudkomponenten i Seltin, r ett ddligt gift vid stora doser, speciellt intravenst. Det r vad som anvnds fr avrttningar med spruta.

Ja, rent oralt har kaliumklorids giftighet verdrivits en aning. Slog mig fr pannan i en amerikansk polisserie nr de upptckte ett fall d ungdomar p fest dog av en frgiftad drog de hade sniffat. Giftet var kaliumklorid

Intravens kaliumklorid i avrttningar r en jvla skillnad mot att ta de, men lekmn i media tnker mest "hmm, lethal injection, ja jvlar".

Dom mngder utblandad i en sniff-volym r lngt ifrn ddligt, och kaliumklorids orala giftighet r ganska i samma storleksordning som koksaltets, d talar vi om uppemot 100 gram eller mer. Nej, man droppar inte dd i hjrtstillestnd av att sniffa utblandad kaliumklorid.

Dom gjorde ven en "flame test" av kaliumkloriden i avsnittet, dr de eldade direkt p saltet. Istllet fr att frga lgan rosa s blev sjlva saltet rosafrgat efter att blivit eldat p.
Fail!

Ok, nog med offtopic rant.

Om du vill kan du ju testa med en pH-sticka, och jmfra med andra sura livsmedel som du knner r ok att inta utan att du fr problem med tnder/mage.
Senast redigerad av Cuprum 2012-10-24 kl. 11:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in