• 1
  • 2
2012-10-23, 14:02
Medlem
karlssonlindes avatar
Har en fördjupningsuppgift i filosofi och jag har tänkt skriva om gud. Jag själv tror inte på gud men vad tror ni? Finns gud och hur ser gud ut? Vad gör gud?

´Tacksam för seriösa svar!

Mvh Gabriel
Citera
2012-10-23, 14:05
Medlem
Beskkovs avatar
Saken med Gud är att ingen kan bevisa att Gud finns, man kan heller inte bevisa att Gud inte finns.
Det är det som gör det lite svårt, för ingen har rätt eller fel. Iaf inte än. En vacker dag finner vi kanske svaret.
Citera
2012-10-23, 14:12
Medlem
nej gud finns inte.

EDIT: det är dock bevisat att endast korkade personer tror på gud, samt en liten andel smarta personer som verkligen inte pallar tanken med o ligga död i jorden 4ever o aldrig mera vara medveten om ngt
Citera
2012-10-23, 14:17
Citat:
Ursprungligen postat av Beskkov
Saken med Gud är att ingen kan bevisa att Gud finns, man kan heller inte bevisa att Gud inte finns.
Det är det som gör det lite svårt, för ingen har rätt eller fel. Iaf inte än. En vacker dag finner vi kanske svaret.

Vi finner väl alla svaret?
När vi dör.

Lite konstigt det där egentligen.
Vad ska man jämföra med?
Jag tror att det ligger en banan på toan.
Jag vet inte.
Men jag tror det.
Det är fullt möjligt.
Men låter lite orimligt.
Och jag får inte gå dit och titta för att bevisa om det är sant eller ej.

Edit: Svarade inte på frågan, sorry. Jag tror på Gud. Varför? Varför inte? Det skadar ingen. Jag tror lite som jag själv tycker. Har inte läst hela bibeln, går bara i kyrkan på dop, bröllop och begravningar och är väl en rätt dålig kristen egentligen. Men jag tror att om Gud finns så skulle han nog vara rätt nöjd iallafall.
Senast redigerad av Pripps3.5 2012-10-23 kl. 14:23.
Citera
2012-10-23, 15:04
Medlem
att man tror på gud har med intelligens och kunskap att göra, en person som är högst intelligent och med ordentlig utbildning är det osannolikare att personen är troende! en en person utan bra utbildning och med lägra IQ.

värt att notera är att det inte är tron som gör dem mindre intelligenta utan det är för att de inte är lika intelligenta som de är troende!

Baserat på
http://www.youtube.com/watch?v=rM6oO4ySyJQ
http://www.youtube.com/watch?v=UHSa2zV--xw

jag tror inte på gud men jag kan säga såhär, om man tror på gud av en bra anledning så är det att man får stöd från det kanske för att livet hade varigt jobbigt annat och man får då för sig att man mår bättre om det finns något viktigare.
Citera
2012-10-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beskkov

Man kan bevisa att alla stora religioner är falska men det hjälper inte för folk tror på dom iaf, "I HAVE FAITH" jo precis!
Citera
2012-10-23, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
Man kan bevisa att alla stora religioner är falska men det hjälper inte för folk tror på dom iaf, "I HAVE FAITH" jo precis!
Ja religoner ger jag inte mycket för - det är för idioter. Eller egentligen då det finns så pass mycket idioti idag måste ju även religionerna fyllas av dom. Däremot finns det inom filosofin dom som håller att gudar finns som tar hand om oss och andra som förnekar detta. Vad jag förstår är det dom s k materialisterna som förnekar att gudar skulle finnas då dom tror att det bara finns materia - men dom erkänner att en triangel finns vilket jag tycker att är lite egendomligt.
Citera
2012-10-23, 15:19
Citat:
att man tror på gud har med intelligens och kunskap att göra, en person som är högst intelligent och med ordentlig utbildning är det osannolikare att personen är troende! en en person utan bra utbildning och med lägra IQ.

värt att notera är att det inte är tron som gör dem mindre intelligenta utan det är för att de inte är lika intelligenta som de är troende!

Baserat på
http://www.youtube.com/watch?v=rM6oO4ySyJQ
http://www.youtube.com/watch?v=UHSa2zV--xw

jag tror inte på gud men jag kan säga såhär, om man tror på gud av en bra anledning så är det att man får stöd från det kanske för att livet hade varigt jobbigt annat och man får då för sig att man mår bättre om det finns något viktigare.

Att inte tro på Gud ger dig kanske högre IQ. Enligt dina teorier.
Men det hjälper dig uppenbarligen inte med stavningen.
(sorry, var bara tvungen)

Att tro på gud har ingenting med intelligens att göra.
Det finns idioter som tror på gud, likväl som det finns människor med högt IQ som gör detsamma. Kanske är det fler med högt EQ som tror, men det tror jag för att det verkar mer rimligt.
Citera
2012-10-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Att inte tro på Gud ger dig kanske högre IQ. Enligt dina teorier.
Men det hjälper dig uppenbarligen inte med stavningen.
(sorry, var bara tvungen)

Att tro på gud har ingenting med intelligens att göra.
Det finns idioter som tror på gud, likväl som det finns människor med högt IQ som gör detsamma. Kanske är det fler med högt EQ som tror, men det tror jag för att det verkar mer rimligt.

1. Jo jag är dålig på språk (g-) i både svenska A och B på gymnasiet. är bättre på matte och sådant!

2. kolla länkarna om du vill prata om att det är fel och jag sa att det inte handlar om att personer som tror på gud har lågt IQ utan det är personer med lågt IQ som kanske drar sig mot enkla lösningar!

EQ är 50% bara dravel, intelligens har med att se mönster kunna observera verkligheten och göra korrekta slutsatser!
Citera
2012-10-23, 15:30
Bannlyst
Citat:
1. Jo jag är dålig på språk (g-) i både svenska A och B på gymnasiet. är bättre på matte och sådant!

2. kolla länkarna om du vill prata om att det är fel och jag sa att det inte handlar om att personer som tror på gud har lågt IQ utan det är personer med lågt IQ som kanske drar sig mot enkla lösningar!

EQ är 50% bara dravel, intelligens har med att se mönster kunna observera verkligheten och göra korrekta slutsatser!
Äsch! Det skall du strunta i. Skriftspråket är bara ett medel, fastän viss fastnar i någonslags regelverk och gör en stor grej över sig själva och så vidare...det viktiga är att man kommunicerar och "känner".

Vissa stora filosofer skriver ju konstigt som Aristoteles och mången annan; alla behöver inte vara Nietzsche. Eller tycker du att Foucault skriver vackert?
Citera
2012-10-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Ja religoner ger jag inte mycket för - det är för idioter. Eller egentligen då det finns så pass mycket idioti idag måste ju även religionerna fyllas av dom. Däremot finns det inom filosofin dom som håller att gudar finns som tar hand om oss och andra som förnekar detta. Vad jag förstår är det dom s k materialisterna som förnekar att gudar skulle finnas då dom tror att det bara finns materia - men dom erkänner att en triangel finns vilket jag tycker att är lite egendomligt.

FTW triangel! pratar du om treenigheten eller vad? jo det kan ju vara en tröstande tanke att man blir omhändertagen och inte behöver ta hand om sig själv och sin familj! (överdrev lite men då kanske du förstår bättre vad jag menar )

jo jag tror på den materiella världen men om det kommer fram extremt bra argument för något annat så lär man ju öppna sig för något annat. försår dock inte varför vi skulle tro på något som vi inte kan se eller mäta!
Citera
2012-10-23, 15:36
Bannlyst
Citat:

IQ-test är ingen bra värdemätare på hur intelligent nån är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in