2009-09-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbreak
Detta låter ju helmysko, varför inte bara "snitta" där huden sitter fast i ollonet? eller har dom tänkt låta den ligga kvar efter dom skurit bort resten av förhuden?

(Vilken sida är btw "baksida"? Ovansida/undersida borde ju vara en rimligare benämning då snoppen i normalt tillstånd faktiskt pekar nedåt.)

Ah, undersidan menar jag då

Ärligt talat så fattar jag inte varför dom avlägsna det partiet direkt vid operationen, fick inget riktigt svar av läkaren heller när jag frågade.. Ska se om jag vågar slänga upp en bild så ni kan se om min oro är befogad..
Citera
2009-09-17, 20:16
Medlem
bild

http://bayimg.com/image/nadflaacp.jpg obehaglig bild osv osv
Citera
2009-09-18, 17:16
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyströmz
Nu har jag inga kirurgkunskaper men det kanske är så att, med tanke på all ärrvävnad under, dom måste helt enkelt skära bort hela den delen av förhuden då det är en enda stor "klump"?
Man kan ju inte direkt springa runt med enbart en "förhudslapp" på ovansidan, kanske det han menar med att det bara finns omskärelse som alternativ?

Hoppet är inte ute dock, du kan få tillbaks en förhud även efter du är omskuren genom att tänja ut huden.
Dom visade t.ex. detta i ett avsnitt av "BullShit" ang. omskärelse. Där var det en gubbe som visade hur han gjorde.
Metoden han använde sig av var att han hade en kula som han fixerade (vet inte om dom sa hur, men maskeringstejp el. dylikt lär väl funka) under huden och på så sätt tänjde ut den. Vartefter huden blev större tog han en större kula och tillslut hade han sin kära förhud igen. .
Citera
2009-09-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbreak
Nu har jag inga kirurgkunskaper men det kanske är så att, med tanke på all ärrvävnad under, dom måste helt enkelt skära bort hela den delen av förhuden då det är en enda stor "klump"?
Man kan ju inte direkt springa runt med enbart en "förhudslapp" på ovansidan, kanske det han menar med att det bara finns omskärelse som alternativ?

Hoppet är inte ute dock, du kan få tillbaks en förhud även efter du är omskuren genom att tänja ut huden.
Dom visade t.ex. detta i ett avsnitt av "BullShit" ang. omskärelse. Där var det en gubbe som visade hur han gjorde.
Metoden han använde sig av var att han hade en kula som han fixerade (vet inte om dom sa hur, men maskeringstejp el. dylikt lär väl funka) under huden och på så sätt tänjde ut den. Vartefter huden blev större tog han en större kula och tillslut hade han sin kära förhud igen. .

Svullnaden som du påpekar är något som uppkommit postop. Hurvida det enbart är omskärelse som är det enda alternativet bryr jag mig inte om. Jag ville ju bara få det här fixat, men nu verkar ju den första op gjorts helt i onödan.

Var iväg till VC:n idag för att få input på hur jag skulle lägga om såret och hon förstod verkligen inte varför & hur dom hade gjort med tanke på hur ballen ser ut. Att läkaren hade lagt om såret så bandaget hade fastnat var också idioti enligt henne..
Citera
2009-09-18, 22:49
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyströmz

Fy helvete, skulle aldrig tryckt på den länken.
Citera
2009-09-19, 23:08
Medlem
Sillberts avatar
När man läser den här tråden så undrar man ju hur svårt det kan vara att förlänga en sträng eller göra en omskärelse...... Kirurgvetenskapen kan sy fast avslitna armar och hudtransplantera brännskadeoffer med 50% brännskador, men lite förhudskirurgi verkar vara svårt. Är urologikirurgerna de som inte fick något annat kirurgjobb?
Citera
2009-09-20, 02:11
Medlem
E.P.s avatar
Här kommer ett gäng kanske dumma frågor till er som har gjort en omskärelse:
  • Har er sexuella förmåga förändrats efter ingreppet. Mer/mindre uthålliga eller ingen skillnad?
  • Har storleken, eller kanske rättare sagt känslan av storleken förändrats? Jag menar, kuken får ju ett nytt utseende och hur upplever ni det?
  • Om du hade partner, hur upplevde hon omskärelsen?
  • Var det någonting du inte hade räknat med skulle hända som inträffade? Mer frekvent med stånd eller mindre frekvent? Annorlunda sprut, eller något annat som du inte hade tänkt dig?

Tacksam för svar.
Citera
2009-09-22, 01:53
Medlem
Min förhud funkade som den skulle fram till ungefär ett och ett halvt år sen då den plötsligt började bli trång. Det va inte så att den började krympa, utan elasticiteten försvann. Gick och oroade mig i ett halvår över det, sen tog jag tag i det och gick till vårdcentralen. Fick med mig en kortisonsalva som inte hjälpte. Gjorde ytterligare 2-3 besök på vårdcentralen och fick med mig starkare och starkare salvor. Blev tillfälligt lite bättre, men så fort jag slutade använda salvan blev det sämre igen.
Fick till slut remiss till urolog. Väl där tyckte han inte det såg så trångt ut. Dock tror jag att han gjorde en liten missbedömning, kuken hade liksom krympt till en micropenis pga min nervositet/oro över besöket. I normaltillstånd kunde jag dra ner förhuden helt fullt när kuken va slak, vid stånd gick det med lite våld och ganska mycket smärta. Att sätta på kärringen gjorde ont som fan. Han rekommenderade omskärelse, men jag ville absolut inte göra det. Han sa att jag förmodligen kommer behöva göra en omskärelse i framtiden ändå, eftersom jag har fått nån typ kronisk inflammation i förhuden som gjorde att elasticiteten försvinner. Jag stog dock på mig och fick då istället göra en förhudsplastik (preputioplasty). Han sa att det kunde funka livet ut, men att chansen för det va ganska liten.
Well, operationen genomfördes för 2-3 månader sen, men det blev ingen förbättring. Förhuden är till och med trängre nu. Det är fortfarande skönt att runka, men att sätta på kärringen är helt uteslutet pga smärtan. Fick en ny tid hos urologen i början på Oktober. Min inställning till omskärelse har helt ändrats. Nu kan jag knappt vänta till att göra det, det ska bli så jäkla skönt att bli av med detta problem en gång för alla! Det värsta för min del har väl inte varit det fysiska, utan den psykiska påfrestningen av att ha en kuk som inte funkar som den ska.
Hur som haver, jag har lite frågor till er som redan är omskurna.

- Jag har läst om olika "stilar" på omskärelse (high and tight, low and loose osv), har ni valt någon speciell stil? Vilken och varför i så fall?

- Har ni fått välja att ha kvar frenulum?

- Var har ni utfört det (landstinget eller privat)

- Vad kostar det att göra det privat?

Jag är lite orolig över att tappa känsel i köttpinnen, så jag vill gärna ha kvar frenulum, samt göra en "low and loose cut". Detta borde göra att den kvarvarande huden skyddar ollonet i slakt tillstånd lite, samt att man har lite hud att dra i när man runkar.
Citera
2009-09-22, 12:12
Medlem
Jag vill ta bort förhud för den är för lång. Ollonet blottas inte när jag har stånd vilket innebär att jag slakanar när jag har sex för att ollonet inte stimuleras. Ska till ungdomsmottagningen imorgon och hala fram den. Det har dessutom bildas någon form av infektion på ollonet och jag skyller på förhuden.

Min fråga: Kommer dom ta mitt problem på allvar eller kommer jag inte få en remiss till urologen? Förhuden är inte trång och jag antar att dom med trång förhud prioriteras. Kanske är det rentav så att man inte får ta bort förhud "bara" för att den är för lång? Men det här är ett jättestort problem för mig! Jag kan fan inte ha sex! Vid sex är den är hård när jag drar ner förhuden och den blottas ett tag men sen går den tillbaka och då slaknar den DIREKT. För det e inte ens skönt. Det känns som man glider runt i sin egen förhud.

Alltså: Tar dom mitt problem på allvar eller måste jag ljuga om att förhuden är för trång? (Går det att ljuga om det eller börjar dom forska i ämnet då?) Jag kan kanske skylla infektionen på för trång förhud... men att den går att dra tillbaka ibland, men inte när jag har stånd etc etc??
Citera
2009-09-26, 13:03
Medlem
Om man har för trång förhud, men varken upplever problem att ha sex (med/utan kondom) eller onani. Är det då lönt att göra en omskärelse? Får verkligen inte ner förhuden förbi ollonet och bara tanken på att försöka får mig att må illa. Sist jag försökte så svimmade jag.
Citera
2009-09-26, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av playadelsol
Om man har för trång förhud, men varken upplever problem att ha sex (med/utan kondom) eller onani. Är det då lönt att göra en omskärelse? Får verkligen inte ner förhuden förbi ollonet och bara tanken på att försöka får mig att må illa. Sist jag försökte så svimmade jag.

Du ska inte låta skära i något som fungerar. Det finns brudar som inte gillar mycket förhud, men då är det bättre att dumpa bruden.
Citera
2009-09-26, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
När man läser den här tråden så undrar man ju hur svårt det kan vara att förlänga en sträng eller göra en omskärelse...... Kirurgvetenskapen kan sy fast avslitna armar och hudtransplantera brännskadeoffer med 50% brännskador, men lite förhudskirurgi verkar vara svårt. Är urologikirurgerna de som inte fick något annat kirurgjobb?

Nej, det verkar bara som att förhudsproblem inte tas på allvar. De följer några standardprocedurer som finns bara.

Sedan borde dessa operationer utföras med laser, men det sker knappt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in