• 1
  • 2
2012-10-22, 23:18
Medlem
NirvanAs avatar
Tycker denne man skapade väldigt många bra filmer under sin livstid, har betat av en del men långt ifrån alla.

De filmer jag sett utav honom är:

Notorious
Rear Window
Vertigo
North by Northwest
Psycho
The Birds

Har skaffat hem några idag då de blivit tillgängliga på BluRay:

The Man who knew too much
Dial M for murder
Frenzy

(Åsikter om dessa, mindre bra? helt ok? Sevärda? Mycket bra?)

Är det några fler jag borde ta hem och beta av tycker ni (om vi först tänker sk "måste-se"?
Finns ju bl.a kända Strangers on a Train, Rope etc
Citera
2012-10-22, 23:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Finns en jättestor tråd redan.

https://www.flashback.org/t115318
Citera
2012-10-22, 23:36
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Finns en jättestor tråd redan.

https://www.flashback.org/t115318
Jag frågar iofs inte om bästa Hitchcock film utan vilka som man "bör" ha sett, men om mod vill merga så....

Vad är din åsikt angående filmerna då?
Citera
2012-10-22, 23:47
Medlem
HighTemplars avatar
Lifeboat kan du lägga till på listan.
Citera
2012-10-22, 23:56
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag frågar iofs inte om bästa Hitchcock film utan vilka som man "bör" ha sett, men om mod vill merga så....

Vad är din åsikt angående filmerna då?
Bör ha sett och ha sett, allt handlar om tycke och smak.

The Man Who Knew Too Much var jag inte så förtjust i, Dial M for Murder var desto bättre.

Spellbound från 1945 med Gregory Peck och Ingrid Bergman är också intressant då Hitchcok flörtar med Freuds psykoanalys.

Mina absoluta favorit Hitchcocks är Shadow of a Doubt, följt av Strangers on a Train vilka jag rekommenderar starkast. Rope är också väldigt bra.
Citera
2012-10-23, 00:19
Medlem
endures avatar
Citat:
Rope är också väldigt bra.
The Rope är en favorit (eller "Ropet" som den svenska titeln blev översatt ), som det dessutom verkar som om de flesta har missat(!).

Man kan se hela på YouTube =)
Citera
2012-10-23, 01:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTemplar
Lifeboat kan du lägga till på listan.

Jag har tyvärr inte sett den.

När jag gick i skolan för många år sedan så hade jag en lärare som skarpt gillade Alfred Hitchcocks filmer. Vi vet ju att Hitchcock själv ofta/alltid snabbt "skymtar förbi" i sina filmer. Det brukar väl ske någon gång under de första minuterna?

Den här läraren berättade då att det fanns en Hitchcock-film som utspelade sig i en liten båt, och jag antar att han syftade på Lifeboat. Hitchcock ville synas ett kort ögonblick i även denna film. Detta löste han genom att han fanns avbildad på en tidning som låg i botten på båten. Man ser tydligen Hitchcocks bild mycket snabbt på en tidningssida.

Känner du till om detta stämmer?
Senast redigerad av Pajosv 2012-10-23 kl. 01:05.
Citera
2012-10-23, 01:24
Medlem
Akilles-själs avatar
Har inte sett de 39 stegen sen jag var väldigt liten (men då var den riktigt läskig).
Lika så fåglarna och någon film där en handikapad kille spionerar på sina grannar som vissar sig vara en mördare samt filmen om morden på tåget var ju alla riktigt läskiga när man var typ 7 iaf :-)
Citera
2012-10-23, 01:32
Avstängd
Citat:
Bör ha sett och ha sett, allt handlar om tycke och smak.

The Man Who Knew Too Much var jag inte så förtjust i, Dial M for Murder var desto bättre.

Spellbound från 1945 med Gregory Peck och Ingrid Bergman är också intressant då Hitchcok flörtar med Freuds psykoanalys.

Mina absoluta favorit Hitchcocks är Shadow of a Doubt, följt av Strangers on a Train vilka jag rekommenderar starkast. Rope är också väldigt bra.

Som ovan

Fö tycker jag att man ska se samtliga. Efter det kommer man aldrig att kunna se en nyare film utan att ständigt bli förvånad över hur pass kopierad Hitchock är än idag, inom samtliga genrer men med tyngdpunkt på skräck/rysare/thrillers såklart.
Citera
2012-10-23, 01:33
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Den här läraren berättade då att det fanns en Hitchcock-film som utspelade sig i en liten båt, och jag antar att han syftade på Lifeboat. Hitchcock ville synas ett kort ögonblick i även denna film. Detta löste han genom att han fanns avbildad på en tidning som låg i botten på båten. Man ser tydligen Hitchcocks bild mycket snabbt på en tidningssida.

Känner du till om detta stämmer?
Om jag får lägga mig i, så ja det stämmer. Eftersom Hitchcock bantade vid tillfället, så kom han på att göra en "före och efter"-annons för ett påhittat bantningsmedel. Tror även jag har läst någonstans att Hitchcock själv har sagt att flera skickade brev till honom, och frågade var man kunde få tag i bantningsmedlet. Som bevisligen inte fanns.
Citera
2012-10-23, 01:40
Medlem
P.Gs avatar
Jag har nog inte sett en Hitchcock-rulle som inte har varit sevärd. Om jag ska rangordna så;

1. Vertigo
2. Dial M for Murder
3. North by Northwest
4. Rear Window
5. Rope
6. Strangers on a Train

Övriga jag har sett; Psycho, Shadow of a Doubt, The Lady Vanishes, Young and Innocent, The 39 Steps och The Man Who Knew Too Much.

Shadow of a Doubt tyckte jag till viss del förstördes av de osnutna snorungarnas gapande.
Citera
2012-10-23, 01:50
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Om jag får lägga mig i, så ja det stämmer. Eftersom Hitchcock bantade vid tillfället, så kom han på att göra en "före och efter"-annons för ett påhittat bantningsmedel. Tror även jag har läst någonstans att Hitchcock själv har sagt att flera skickade brev till honom, och frågade var man kunde få tag i bantningsmedlet. Som bevisligen inte fanns.

Då får man tacka för informationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in