2015-03-24, 21:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så borde det bli med tanke på att det inte finns någon bevisning eller ens övertygande indicier mot henne. Domen från Kalmar tingsrätt borde sedan granskas på samtliga juristutbildningar som ett avskräckande exempel.
Innebär det också att du är övertygad om att SL inte har någon som helst inblandning
i dramat? Vit som ett lamm i det här? Alla utpekanden gjorda av MT är bara att betrakta
som illvilliga och helt grundlösa?
Eller du tycker kanske att hon nog ändå är delaktig men ska frias på grund av, som du hävdar,
noll bevisning gentemot henne? Och indicierna duger ju ingenting till heller, enligt dig.

Beträffande MT har du, antar jag, en helt annan uppfattning. Där i hans fall är bevisningen
gedigen? Inga tvivel om hans skuld? Utförde han den här gärningen helt utan någon annans
inblandning?

Alltså: offret mördas i sitt eget hus, i sitt eget sovrum.

MT bereder sig tillträde till hemmet, skjuter ihjäl GL medan han förmodligen befinner sig
i ett sovande tillstånd.

Fröken Lundblad dyker upp. MT säger: "Hallå, stumpan. Jag har råkat döda din pappa.
Det gör väl ingenting, va? Du blir inte ledsen för det hoppas jag?
Nu tror jag att det är bäst att vi begraver liket någonstans härute. Är du med på det?
Sen säger vi ingenting till polisen eller någon annan heller. Går bra, va? Snart gör vi om
hela rummet här. Det ska inte vara ett sovrum längre. Alla spår ska bort. Vi låter alla tro
att din pappa bara gett sig av någonstans. Och tänk, stumpan, vad pengar du sen får ut."

Och Sara som inte haft en aning om pojkvännens mordiska planer och nu står inför
fullbordat faktum, en pappa som ligger ihjälskjuten framför henne, finner sig i allt
och låter pappan dumpas i en djup grav och går vidare i livet tillsammans med sin
faders mördare.

Ja, hon är nog oskyldig. Stackaren blev bara bryskt indragen det här makabra eländet och det
är egentligen synd om henne. Eller vad säger du?
Senast redigerad av Grandioso 2015-03-24 kl. 21:22.
Citera
2015-03-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
KVP: Det slår mig: Hon verkar vara ett barn
Det kanske borde bli en RPU?

Jag undrar om inte båda har någon bokstavskombination. Åtminstone MT som tydligen som sin far har aggressionsproblematik. Som jag förstått av FUP.

Sedan kan jag inte låta bli att undra vilken roll ÅT (Martins far) haft i detta.
Citera
2015-03-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag kapade lite i ditt inlägg för att fokusera på det jag vill kommentera.

Min känsla av det där med att Sara ritade att Görans sovrum var ett helt annat än det verkliga är lite grann av spiken i kistan för mig. Varför skulle hon ljuga om en sådan sak om hon inte visste vad som hade hänt i Görans sovrum?

Sara har ju varit delaktig i att rengöra Görans sovrum och omvandlat det från golv till tak till en matsal i närtid efter Göran "försvann". För mig tyder det definitivt på att hon var säker på att Göran inte skulle komma hem.

EDIT. Håller med att hon gör en skiss som placerar Görans sovrum på en plats som ingen annan vidkänner, är en spik i kistan.
Senast redigerad av Remark 2015-03-24 kl. 21:18.
Citera
2015-03-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Innebär det också att du är övertygad om att SL inte har någon som helst inblandning
i dramat? Vit som ett lamm i det här? Alla utpekanden gjorda av MT är bara att betrakta
som illvilliga och helt grundlösa?
Eller du tycker kanske att hon nog ändå är delaktig men ska frias på grund av, som du hävdar,
noll bevisning gentemot henne? Och indicierna duger ju ingenting till heller, enligt dig.

Beträffande MT har du, antar jag, en helt annan uppfattning. Där i hans fall är bevisningen
gedigen? Inga tvivel om hans skuld? Utförde han den här gärningen helt utan någon annans
inblandning?

Alltså: offret mördas i sitt eget hus, i sitt eget sovrum.

MT bereder sig tillträde till hemmet, skjuter ihjäl GL medan han förmodligen befinner sig
i ett sovande tillstånd.

Fröken Lundblad dyker upp. MT säger: "Hallå, stumpan. Jag har råkat döda din pappa.
Nu tror jag att det är bäst att vi begraver liket någonstans härute. Är du med på det?
Sen säger vi ingenting till polisen eller någon annan heller. Går bra, va? Snart gör vi om
hela rummet här. Det ska inte vara ett sovrum längre. Alla spår ska bort. Vi låter alla tro
att din pappa bara gett sig av någonstans. Och tänk, stumpan, vad pengar du sen får ut."

Och Sara som inte haft en aning om pojkvännens mordiska planer och nu står inför
fullbordat faktum, en pappa som ligger ihjälskjuten framför henne, finner sig i allt
och låter pappan dumpas i en djup grav och går vidare i livet tillsammans med sin
faders mördare.

Ja, hon är nog oskyldig. Stackaren blev bara bryskt indragen det här makabra eländet och det
är egentligen synd om henne. Eller vad säger du?

Det här har jag redan svarat på.
MT:s agerande visar att han har en manipulativ sida och dessutom är han en djurplågare, han har bevisligen ljugit och planerat att sätta dit grannen. SL har aldrig haft någon relation innan trots att hon skulle kunna ha haft ett antal avslutade relationer, hon har svårt att känna förtroende för nya människor och det finns inget som pekar att hon har en personlighet som planerar ett mord. Det finns dessutom inga indicier, endast MT:s utsagor för den likaledes manipulerande TT.
Däremot, vilket jag också skrivit, finns en annan icke beaktad maktrelation och jag anser att MT inför TT har kastat om ansvaret. Det var svartsjuka inblandat då och få företeelser kan få en person att ljuga som det. TT eldade på dessutom genom att ljuga om att SL var gravid dvs med någon annan.

Det finns mycket mer.
Jag har dessutom skrivit att skyddande av brottsling kan vara ett brott SL gjort sig skyldig till men det ger inte 18 år i fängelse. Det ska dessutom vägas in att SL kan ha varit rädd för MT och ev den andra släktingen.
Senast redigerad av nopomil 2015-03-24 kl. 21:24.
Citera
2015-03-24, 21:24
Medlem
Har följt fallet från första dan och läst varje inlägg i tråden och har väl ingen tvekan till om Sara varit delaktig eller ej.
Men vad vi alla här tror eller inte tror spelar väl egentligen ingen roll.Det väsentliga är,KAN DET STÄLLAS UTOM ALL RIMLIG TVIVEL ATT SARA DELTAGIT I ATT TA LIVET AV SIN FAR?
Hennes pojkvän som hon lämnat har påstått det till en tjej han la an på.Några andra bindande bevis ser jag inte.Har nog väldigt svårt att se att hon kan dömas för mord.
Citera
2015-03-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det här har jag redan svarat på.
MT:s agerande visar att han har en manipulativ sida och dessutom är han en djurplågare, han har bevisligen ljugit och planerat att sätta dit grannen. SL har aldrig haft någon relation innan trots att hon skulle kunna ha haft ett antal avslutade relationer, hon har svårt att känna förtroende för nya människor och det finns inget som pekar att hon har en personlighet som planerar ett mord. Det finns dessutom inga indicier, endast MT:s utsagor för den likaledes manipulerande TT.
Däremot, vilket jag också skrivit, finns en annan icke beaktad maktrelation och jag anser att MT inför TT har kastat om ansvaret. Det var svartsjuka inblandat då och få företeelser kan få en person att ljuga som det. TT eldade på dessutom genom att ljuga om att SL var gravid dvs med någon annan.

Det finns mycket mer.
Jag har dessutom skrivit att skyddande av brottsling kan vara ett brott SL gjort sig skyldig till men det ger inte 18 år i fängelse. Det ska dessutom vägas in att SL kan ha varit rädd för MT och ev den andra släktingen.

TTs inblandning uppkom efter att brottet redan var begånget.
Citera
2015-03-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TTs inblandning uppkom efter att brottet redan var begånget.

Ja och?
Det är för henne MT yppade de två viktiga uppgifterna, var kroppen fanns och vad som hände vid skottet, som visar hans skuld. Men inget finns som binder SL.
Citera
2015-03-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekan62
Har följt fallet från första dan och läst varje inlägg i tråden och har väl ingen tvekan till om Sara varit delaktig eller ej.
Men vad vi alla här tror eller inte tror spelar väl egentligen ingen roll.Det väsentliga är,KAN DET STÄLLAS UTOM ALL RIMLIG TVIVEL ATT SARA DELTAGIT I ATT TA LIVET AV SIN FAR?
Hennes pojkvän som hon lämnat har påstått det till en tjej han la an på.Några andra bindande bevis ser jag inte.Har nog väldigt svårt att se att hon kan dömas för mord.

Jag förstår inte hur hon kunde vara omedveten om vad som hänt? Deltar i att renovera Görans fd sovrum till matsal och ritar ner en skiss över huset som förflyttar sovrummet till annan plats. Dessutom i närtid till att Göran "försvann".

Sara som alltid stod minst en meter bakom sin far Göran.

Även om hon blundat måste hon gjort huset tillgängligt för någon. Och sedan hjälpt till att ta bort bevis/dölja brottet.

Får inte det att gå ihop.
Citera
2015-03-24, 21:42
Medlem
Den som hämtade ut och lade in den senaste forensiska rapporten - den som kom till polisen i går kväll - gjorde ett bra jobb. På masonitdelarna hittades blod, men det gick inte att koppla någon av de kända inblandade till blodet. Det framgick heller inte hur länge blodet kan ha funnits på delarna. Åklagaren är skyldig att redovisa allt- oavsett om det talar för eller mot de tilltalade. Ni som är högre jurister än jag, tror ni att det är något som åtminstone Eva Kullman kommer att attackera? Jag vet att hon är mycket skicklig - skulle inte tro att hon faller ur ramen denna gång. Så som jag ser det, är det en delikat ingångspunkt vid pläderingen.

Heder åt "Kolportoren" med sitt första inlägg.....nåja...första i denna skepnad
Citera
2015-03-24, 21:46
Medlem
Jag förtydligar mig.

Någon har påstått att i samma rum var det någon som blåste skallen av sig för många år sedan. Kan blodet från masonitskivorna vara från denna händelse?
Citera
2015-03-24, 21:50
Medlem
Det är rubriceringen mord jag menar.
Skyddande av brottsling kan man absolut döma till.
Citera
2015-03-24, 22:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Den som hämtade ut och lade in den senaste forensiska rapporten - den som kom till polisen i går kväll - gjorde ett bra jobb. På masonitdelarna hittades blod, men det gick inte att koppla någon av de kända inblandade till blodet. Det framgick heller inte hur länge blodet kan ha funnits på delarna. Åklagaren är skyldig att redovisa allt- oavsett om det talar för eller mot de tilltalade. Ni som är högre jurister än jag, tror ni att det är något som åtminstone Eva Kullman kommer att attackera? Jag vet att hon är mycket skicklig - skulle inte tro att hon faller ur ramen denna gång. Så som jag ser det, är det en delikat ingångspunkt vid pläderingen.

Heder åt "Kolportoren" med sitt första inlägg.....nåja...första i denna skepnad
Det hade funnits anledning för försvaret att attackera om det hade gått att detektera DNA som inte gick att hänföra till GL, SL eller MT. Nu när det inte går att detektera någon komplett DNA-profil alls har egentligen bevisläget inte ändra sig på något sätt, varken i förstärkande eller försvagande riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in