2015-03-24, 13:40
Medlem
Ni som är mer insatt i detta fall, hur stor är chansen att det blir frikännande dommar?
Citera
2015-03-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Inser hon inte att hennes roll var betydande i att hitta Göran Lundblads kvarlevor, och att efter det så är det samhället som tar över utredningen och rättsskipningen?
Det tycks inte så. Hon nämner någon prestigekamp från åklagarens sida men det är oklart exakt hur den skulle manifestera sig. Att åklagaren på eget bevåg beslutar vilket materiel som ska tas upp som bevisning i målet? Jag kan tänka mig andra skäl än prestige.

Att det finns personer runt omkring hela processen som mår dåligt/vill ha svar/är nyfikna betyder ju inte att hon måste "stå upp" för dem på något vis. Det går ju faktiskt bra att hälsa dem att även om det är jobbigt och upplevs orättvist så får de som alla andra vänta ut samhällets arbete och dom.

Jag hoppas att det aldrig blir någon bok, men det är inte för min egen skull jag hoppas det...
Citera
2015-03-24, 14:21
Medlem
Kolportorens avatar
Tilläggsprotokoll: https://anonfiles.com/file/730f4593219c874b2d37e36667c0e2d0
Citera
2015-03-24, 15:05
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det tycks inte så. Hon nämner någon prestigekamp från åklagarens sida men det är oklart exakt hur den skulle manifestera sig. Att åklagaren på eget bevåg beslutar vilket materiel som ska tas upp som bevisning i målet? Jag kan tänka mig andra skäl än prestige.
Att det finns personer runt omkring hela processen som mår dåligt/vill ha svar/är nyfikna betyder ju inte att hon måste "stå upp" för dem på något vis. Det går ju faktiskt bra att hälsa dem att även om det är jobbigt och upplevs orättvist så får de som alla andra vänta ut samhällets arbete och dom.

Mycken klarsyn, och bra formulerat! Tack!
Citera
2015-03-24, 17:01
Medlem
Citat:
I går satt de dömda mördarna Martin Törnblad, 23, och Sara Lundblad, 26, tysta och bleka i hovrättssalen i Jönköping – allt medan åklagaren grundligt redogjorde för varför hon vill döma dem till livstids fängelse.
I dag fortsatte förhandlingarna i Göta hovrätt

http://www.expressen.se/kvallsposten/gorans-mordare-tillbaka-i-rattssalen/
Citera
2015-03-24, 17:04
Medlem
Citat:
Mördarens skratt – åt sig själv – i hovrätten

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordarens-skratt--at-sig-sjalv--i-hovratten/
Citera
2015-03-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMQWQ
Ni som är mer insatt i detta fall, hur stor är chansen att det blir frikännande dommar?

Gärningsmannen har erkänt detaljmässigt på en inspelning så han kommer inte att gå fri. För hans flickvän är situationen bättre men det är svårt att säga exakt hur mycket bättre.
Citera
2015-03-24, 17:27
Medlem
vanillacokes avatar
Jäklar vad Sara har gått upp i vikt under tiden på häktet...

http://x.cdn-expressen.se/images/27/39/27392b1f4e644d1fb9dcf30fe973ddb9/16x9/645@70.jpg
Citera
2015-03-24, 17:54
Medlem
Grandiosos avatar
Några små axplock från andra dagens hovrättsförhandlingar:

Jens Dahlkvist:
Åklagaren fortsätter nu berätta om nyckelvittnet Therese Tangs möte med Martin Törnblad. De har kommit till den punkt där Törnblad började erkänna brotten för Tang. "Orden bara forsade ur honom", som åklagaren säger.

Jens Dahlkvist:
Första planen var att Sara skulle köra ihjäl Göran med en skogsmaskin, men hon klarade inte av det. I stället fick det bli plan 2, att Martin sköt ihjäl Göran.

Jens Dahlkvist:
Åklagaren:
– Polisen förstod då ganska snabbt att det rum som gjorts om till matrum var det rummet där Göran mördades.

Jens Dahlkvist:
Skisser som andra anhöriga ritade visar att det "matrum" som Göran mördades i egentligen var hans sovrum. När Sara skulle rita en skiss över huset, skrev hon att Görans sovrum var ett annat - och det rum som Göran mördades i nämns inte överhuvudtaget.

Jens Dahlkvist:
Skisser som anhöriga har ritat visar dock att Görans säng stod med huvudändan mot den plats där polisen senare hittade fläckar under tapeten som bara syns med uv-lampa.

Någon frågar om hur trovärdig Therese Tang bedöms vara:

Jens Dahlkvist:
Mycket trovärdig enligt tingsrätten. Dessutom finns ju mängder av samtal inspelat och uppspelat i tingsrätten. Hon har ju inga som helst motiv till att inte berätta sanningen.

Jens Dahlkvist:
Åklagaren berättar om hur en närstående till Martin Törnblad kom fram till den Securitas-vakt som vaktade området där polisen börjat gräva efter Göran Lundblads kropp, under natten mellan grävningarna.

Den närstående ska ha varit "mycket intresserad".

Det återgivna var från förmiddagen.

Har nu, tyvärr, fått en känsla av att Sara L. kan komma att gå helt fri. Skulle inte alls förvåna
mig faktiskt. Den andre göken i fallet, han lär däremot inte ha den minsta chans. För honom
är det kört.
Senast redigerad av Grandioso 2015-03-24 kl. 18:13.
Citera
2015-03-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jens Dahlkvist:
Åklagaren fortsätter nu berätta om nyckelvittnet Therese Tangs möte med Martin Törnblad. De har kommit till den punkt där Törnblad började erkänna brotten för Tang. "Orden bara forsade ur honom", som åklagaren säger.

Jens Dahlkvist:
Första planen var att Sara skulle köra ihjäl Göran med en skogsmaskin, men hon klarade inte av det. I stället fick det bli plan 2, att Martin sköt ihjäl Göran.

Jens Dahlkvist:
Åklagaren:
– Polisen förstod då ganska snabbt att det rum som gjorts om till matrum var det rummet där Göran mördades.

Jens Dahlkvist:
Skisser som andra anhöriga ritade visar att det "matrum" som Göran mördades i egentligen var hans sovrum. När Sara skulle rita en skiss över huset, skrev hon att Görans sovrum var ett annat - och det rum som Göran mördades i nämns inte överhuvudtaget.

Jens Dahlkvist:
Skisser som anhöriga har ritat visar dock att Görans säng stod med huvudändan mot den plats där polisen senare hittade fläckar under tapeten som bara syns med uv-lampa.

Någon frågar om hur trovärdig Therese Tang bedöms vara:

Jens Dahlkvist:
Mycket trovärdig enligt tingsrätten. Dessutom finns ju mängder av samtal inspelat och uppspelat i tingsrätten. Hon har ju inga som helst motiv till att inte berätta sanningen.

Jens Dahlkvist:
Åklagaren berättar om hur en närstående till Martin Törnblad kom fram till den Securitas-vakt som vaktade området där polisen börjat gräva efter Göran Lundblads kropp, under natten mellan grävningarna.

Den närstående ska ha varit "mycket intresserad".

Det återgivna var från förmiddagen.

Har nu, tyvärr, fått en känsla av att Sara L. kan komma att gå helt fri. Skulle inte alls förvåna
mig faktiskt. Den andre göken i fallet, han lär däremot inte ha den minsta chans. För honom
är det kört.

Så borde det bli med tanke på att det inte finns någon bevisning eller ens övertygande indicier mot henne. Domen från Kalmar tingsrätt borde sedan granskas på samtliga juristutbildningar som ett avskräckande exempel.
Citera
2015-03-24, 20:29
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

– Polisen förstod då ganska snabbt att det rum som gjorts om till matrum var det rummet där Göran mördades. [/i]

Jens Dahlkvist:

Jens Dahlkvist:

är det kört.
Jag kapade lite i ditt inlägg för att fokusera på det jag vill kommentera.

Min känsla av det där med att Sara ritade att Görans sovrum var ett helt annat än det verkliga är lite grann av spiken i kistan för mig. Varför skulle hon ljuga om en sådan sak om hon inte visste vad som hade hänt i Görans sovrum?
Citera
2015-03-24, 20:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
KVP: Det slår mig: Hon verkar vara ett barn
Citat:
Sen tittar jag på Martin, den tre år yngre pojken – nu 23 år gammal – som hon förälskade sig i 2009.
Även han – ett barn.
Precis som i tingsrätten teg han. Men en gång fick vi se ett skratt, även från honom var det mer att likna vid ett fnitter. Det var när rätten spelade upp ett samtal mellan Martin och Sara från polisens hemliga telefonavlyssningar 2012.
”Jag sitter och bajsar”, sa Martin i samtalet.
Den nästan tre år äldre Martin, han som satt i hovrättssalen dömd till 18 års fängelse för mord – och med en åklagare tio meter bort som vill döma honom till livstid, kunde inte hålla sig.
Han fnittrade.
Ett barn.
Eller en skyldig mördare vars kropp kämpar in i det sista för att hålla sina skyddsmekanismer intakt?
Det kanske borde bli en RPU?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-03-24 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in