2014-11-28, 21:17
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmarman
Jag blir både förbannad och undrande, vad har vi för poliskår i Kalmar, hur kan den där
Martinsson överhuvudtaget visa surhetet mot Therese, när hon löst ett brott som dom
välavlönade stolsnötarna likt Martinsson inte är kapabla att lösa brott,,,jag tycker Polis-
kåren i Kalmar skallvisa uppskattning och ge Therese upprättelse och uppskattning i att
hon löst ett mord, som Polisen inte klarade
Jadu, kanske för att TT utsatte sig för fara, trots at UM uttryckligen sagt att hon inte fick varken kontakta eller träffa honom?
Även om det nu kom nåt bra ur det hon gjorde, ska man inte glömma att folk applåderar med facit i handen. Hur hade det låtit om TT råkat illa ut? Hade alla tyckt att hon var så väldigt smart då?
Citera
2014-11-28, 23:29
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmarman
Jag blir både förbannad och undrande, vad har vi för poliskår i Kalmar, hur kan den där
Martinsson överhuvudtaget visa surhetet mot Therese, när hon löst ett brott som dom
välavlönade stolsnötarna likt Martinsson inte är kapabla att lösa brott,,,jag tycker Polis-
kåren i Kalmar skallvisa uppskattning och ge Therese upprättelse och uppskattning i att
hon löst ett mord, som Polisen inte klarade

Jag har full förståelse för att han blev upprörd över de risker TT utsatte sej för.
Han insåg ju att hon verkligen hade varit/var i fara för det hon nu visste. Och hon har ju fått leva med risker sen dess.

Tyvärr gick det ju inte att styra för henne varvid hon kom i en svår situation. Var tvungen att spela med.

Vad jag förstår så var hon även ett bra vittne i rätten (endast läst direktlänken) men klart och tydligt har hon svarat. Att det tar tid att vittna är väl knappast en nackdel i detta fall. Detaljer är bra i många fall, inte minst här.
Citera
2014-11-29, 09:57
Medlem
Min teori över mordet:

Mt kör Sl hen kvällen innan i SL pickup. På morgonen återkommer han i sällskap med ÅT.
SL möter upp utanför huset och håller uppsikt över vägen så att det inte kommer någon.
När skottet faller öppnar hon upp garaget och kör ut mercedes bilen. Därefter backar hon in pickupen.
Hon tar Chryslern och kör och hämtar hjullastaren och möter upp vid graven.
När gravsättningen är klar kör hon tillbaka hjullastaren och fortsätter till lägenheten där hon blir upplockat an MT efter han dumpat patronen hylsorna.
MT har släppt av ÅT vid huset som ska röja upp. Men han kan inte låta bli att söka igenom huset först, efter pengar.
MT och ÅT städar sedan gemensamt upp. SL håller på med hästen..
Citera
2014-11-29, 10:53
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Håller med om att TT fick tala väl mycket, men det är ju åklagaren som låter henne hållas. Hon borde ställt mer relevanta frågor och mindre öppna. TT är självklart mycket nervös och vill vara tydlig i onödan. Tyvärr öppnar det ju upp för advokaterna att trycka ner henne. Hon är ju trots allt deras enda chans till misskrediterade och den brukar de gärna ta. Hade önskat ett mer sakligt utfrågande med korta precisa svar. Tror de kommer gå hårt åt henne.

Tror inte ÅT är mer inblandad än som påhejare även om det kan fått barnen att göra det de gjort. För det är ju ändå så att dessa barn har varit delaktiga i en konflikt de aldrig själva skapat.
Har svårt att tro att han inte vet vem som gjort vad ändå och tycker han kommer billigt undan juridiskt.

Ja det var lite väl mycket med magkänsla och personligt analyserande
Hon hade framstått som mer trovärdig om hon använt sig av kortare och mer sakliga formuleringar.
men hon har i det stora hela gjort ett mycket bra jobb både som "privatspanare" och vittne.
intressant att höra på måndag hur försvaret kommer att agera mot hennes vittnesmål
Citera
2014-11-29, 11:06
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman123
Min teori över mordet:

Mt kör Sl hen kvällen innan i SL pickup. På morgonen återkommer han i sällskap med ÅT.
SL möter upp utanför huset och håller uppsikt över vägen så att det inte kommer någon.
När skottet faller öppnar hon upp garaget och kör ut mercedes bilen. Därefter backar hon in pickupen.
Hon tar Chryslern och kör och hämtar hjullastaren och möter upp vid graven.
När gravsättningen är klar kör hon tillbaka hjullastaren och fortsätter till lägenheten där hon blir upplockat an MT efter han dumpat patronen hylsorna.
MT har släppt av ÅT vid huset som ska röja upp. Men han kan inte låta bli att söka igenom huset först, efter pengar.
MT och ÅT städar sedan gemensamt upp. SL håller på med hästen..

Kan tänka mig att det enda ÅT bidragit med i så fall skulle ha varit att peppa ungdomarna innan mordet med uttryck i stil med, - man skulle skjuta den jävla idioten. tänk om någon kunde sätta ett skott i pannan på Göran så skulle det vara en välgärning, hoppas han kör ihjäl sig i nya bilen. den stollen har ju inte rätt att leva etc etc och att sådana uttryck skulle kunna trassla ihop det i hjärnan på MT och SL
Att han varit aktiv delaktig i mordet ser jag som helt osannolikt.
Citera
2014-11-29, 11:57
Medlem
mickelina999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Kan tänka mig att det enda ÅT bidragit med i så fall skulle ha varit att peppa ungdomarna innan mordet med uttryck i stil med, - man skulle skjuta den jävla idioten. tänk om någon kunde sätta ett skott i pannan på Göran så skulle det vara en välgärning, hoppas han kör ihjäl sig i nya bilen. den stollen har ju inte rätt att leva etc etc och att sådana uttryck skulle kunna trassla ihop det i hjärnan på MT och SL
Att han varit aktiv delaktig i mordet ser jag som helt osannolikt.
Varför?
Citera
2014-11-29, 13:12
Medlem
Jag ska vara den första att be Å T om ursäkt om han bevisar sin oskuld.
Men för att göra det borde han ställt upp på förhör och bidra till att sanningen kommer fram.
Det är nu försent.
Vad som däremot inte är försent, är att vittna.

Tänk att det slumpade sig så att M T var den enda som kunde koden?
Jag tror inte på det. Skulle M T våga gå emot sin fader på det viset? Normalt har man andra saker i vapenskåpet, såsom viktiga dokument. Skulle verkligen Å T acceptera att inte ha access till sitt eget vapenskåp? - nej, tror inte det.
Jag tror detta är planerat så att Å T inte kan pekas ut som skytten. -Gården måste ju skötas.
Citera
2014-11-29, 18:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../ MPS:s bilaga, s. 29:
MT ska alltså ha eldat upp GL:s pass i sin fars kamin men inte varit säker på att "de" tog hand om askan efter att passet eldats upp och att därför en liten obrinnbar ”flygplanskraschbricka” kunde finnas kvar – en liten försummad detalj han genast ämnade ta itu med. - Däremot hade han tagit det säkra före det osäkra och dragit i väg ända till Trekanten för att där dumpa hagelhylsan i ån. - Trovärdigt? - Eller föreligger en missuppfattning här: Är det TT som upplyst honom om den obrinnbara brickan?
Nej, det verkar inte föreligga någon missuppfattning: Av ljudupptagningen från TR framgår att MT ska ha berättat att han eldat upp passet samtidigt som han börjat prata om flygplansbrickan varefter TT säger till honom att han måste försäkra sig om att den säkert är försvunnen. MT "avslöjar" också för TT att han fortfarande har sina "mordskor" kvar (souvenir..?):
http://mixlr.com/r%C3%A4tteg%C3%A5ngsradion/showreel/
(TT2 - 20:40). - 16:04 avhandlas det MT delgett TT betr. att SL skulle ha försökt köra ihjäl sin far med en skogsmaskin. - Detta kan mycket väl härröra från att SL berättat för MT vad polismannen JB sagt (Huv.prot., s. 15f).
Citera
2014-11-29, 19:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag ska vara den första att be Å T om ursäkt om han bevisar sin oskuld.
Men för att göra det borde han ställt upp på förhör och bidra till att sanningen kommer fram.
Det är nu försent.
Vad som däremot inte är försent, är att vittna.

Tänk att det slumpade sig så att M T var den enda som kunde koden?
Jag tror inte på det. Skulle M T våga gå emot sin fader på det viset? Normalt har man andra saker i vapenskåpet, såsom viktiga dokument. Skulle verkligen Å T acceptera att inte ha access till sitt eget vapenskåp? - nej, tror inte det.
Jag tror detta är planerat så att Å T inte kan pekas ut som skytten. -Gården måste ju skötas.
Koden ska enligt ÅT ha ändrats först efter den 8 maj i år (efter ÅT:s cancerbesked).- Det har kunnat konstateras att en av hagelbössorna rengjorts med ett rengöringsmedel; helt i enlighet med vad MT berättat för TT (Huv. prot., s. 800). MT hade också sagt att SL före rengöringen hjälpt till att demontera vapnet (MPS-bil., s. 58f).
Citera
2014-11-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Koden ska enligt ÅT ha ändrats först efter den 8 maj i år (efter ÅT:s cancerbesked).- Det har kunnat konstateras att en av hagelbössorna rengjorts med ett rengöringsmedel; helt i enlighet med vad MT berättat för TT (Huv. prot., s. 800). MT hade också sagt att SL före rengöringen hjälpt till att demontera vapnet (MPS-bil., s. 58f).

Tack för att du rättar till det om koden!

Vad gäller rengöringsmedel och demontering av bössan så tycker inte jag att det binder upp S L till brottet mer än någon annan.

TT kommer nog att få det svettigt på måndag. Det finns en del belagda osanningar också som kommit från henne. Tänker först och främst på graviditeten...
Citera
2014-11-30, 13:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Vad gäller rengöringsmedel och demontering av bössan så tycker inte jag att det binder upp S L till brottet mer än någon annan.
Nej, det binder henne inte till brottet. - Den amatörmässiga rengöringen pekar på MT. Och demonterat bössan kan han ha gjort på egen hand - om han inte bara helt sonika blötlagt och skrubbat vapnet. – Om ÅT varit inblandad borde bössan inte ha funnits kvar. - SL:s ev. medverkan måste ledas i bevis. - Att TT med hjälp av intuitivt finlir fått MT att berätta om graven betyder inte att allt annat MT dillat om är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman
TT kommer nog att få det svettigt på måndag. Det finns en del belagda osanningar också som kommit från henne. Tänker först och främst på graviditeten...
Det var väl bara ett rykte på bygden - som vidarebefordrats just som ett rykte. - TT:s spekulationer eller "magkänslor" kan givetvis inte tas till intäkt för att SL är skyldig; åklagaren måste få ihop en stark indiciekedja för att även SL ska kunna fällas till ansvar för brottet. - Vad är det som säger att MT inte har kollrat bort SL på samma sätt som TT kollrade bort MT?
Citera
2014-12-01, 08:05
Medlem
Quarrels avatar
Barometern: Rättegången i Förlösamordet fortsätter
Citat:
Vi direktrapporterar med start klockan nio från rättegången rörande mordet på Göran Lundblad.
TT fortsätter att förhöras idag. Jag väntar på krimbloggaren, http://www.xn--rttegng-5wan.se/norra-forlosa-dag-7/, och Rättegångsradion, http://www.xn--rttegng-5wan.se/radio/.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in