Citat:

Ursprungligen postat av Maledictus

Har du något recept på korven? Älskar korv och gör gärna egen korv om jag har tid 

Brukar ganska ofta äta engelsk frukost på helgerna men skulle gärna få lite mer inspiration vad gäller engelsk middagsmat.

Önskar jag kunde säga att receptet var mitt eget men det kommer från den engelska kokboken 
Korvar : hur du gör och lagar din egen korv, skriven av den engelske kocken och tillika korventusiasten Paul Gayler. Väldigt givande bok för även om det inte är speciellt svårt att stoppa egen korv, är det däremot lite klurigt att veta vilka kryddor som behövs för att göra exempelvis Bratwurst eller Country Pork. Kryddningen är ju nästan det viktigaste av allt när man gör egen korven.
När det gäller köttet var jag ganska frikostlig och improviserade med exempelvis fläskfärs istället för att mala bogen själv (en metod som kan göra det hela lite enklare, men om man ska vara noga och har mycket tid på sig ska man naturligtvis mala eget kött). Fjälster finns att köpa på exempelvis Matrebellerna Matdax-charker eller om man ringer direkt till ett slakteri. På ICA har de varit väldigt ovetande och snorkiga när jag frågat om fjälster.
Till 12 korvar på 90 g styck ska det vara.
500 g mager benfri fläskbog eller fläsklägg
200 g sidfläsk, benfri och med svål borttagen
250g späck
1 tsk finhackad timjan
½ msk finhackad slätpersilja
6 lagerblad, finhackade
en generös nypa nymalen muskot
1 msk salt
2 tsk färskmald svartpeppar
2 m fjälster
Skär köttet i tärningar och mal det och tillsätt timjan, persilja, muskot, salt och peppar och blanda väl. Fyll sedan fjälstret med korvsmeten och knyt ihop korvarna med exempelvis snören. 
Om man är osäker på hur väl man blandat och kryddat korvsmeten är det ju bara att steka på några skedar och provsmaka den.