2012-10-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
LÅNA ALDRIG FÖR ATT BETALA LÅN.

Boka ett möte med banken och tag även kontakt med smsbolaget, förklara ditt läge sakligt och berätta hur det fungerar, arbeta ihop ett avbetalningsschema á la lyxfällan tillsammans med dem!

FEL! Det finns ett bra exempel, ifall en studerande ska köpa en bostad säg i göteborg för 1 miljon, går till banken och tar lån, sedan tar du CSN lån för att betala tillbaka det nuvarande lånet. Om jag inte har fel kan man inte ta CSN lån för att köpa lägenhet och på så sätt får man ett lån med mycket lägre ränta.
Citera
2012-10-22, 21:30
Bannlyst
Satsa 100 papp på rött, Vid svart ta en promenad.
Citera
2012-10-22, 21:30
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lariend
FEL! Det finns ett bra exempel, ifall en studerande ska köpa en bostad säg i göteborg för 1 miljon, går till banken och tar lån, sedan tar du CSN lån för att betala tillbaka det nuvarande lånet. Om jag inte har fel kan man inte ta CSN lån för att köpa lägenhet och på så sätt får man ett lån med mycket lägre ränta.

Saknar kunskap om det, så jag kan inte uttala mig annorlunda.

Grundregeln för mig är i vilket fall som - låna aldrig.
Citera
2012-10-22, 22:13
Medlem
Force-Walkers avatar
Hade jag varit dig hade jag först och främst sett till att få en bra avbetalningsplan någonstans på en bank. Sen hade jag sett om jag haft grejer hemma jag kunde sälja för att på så sätt minska skulden.

Eller så säljer du allt och drar till Norge och jobba typ ett halvår fram till sommaren, lever billigt och jobbar bort din skuld. Kanske om du har tur kommer du ha pengar över. Till sommaren börjar du om på ny kula, köper nya saker. Inte kul att jobba röven av sig i ett halvår, men du är ung, tiden går nog fort.

Har tyvärr inga kontakter för jobb i norge, men jobba på nån fabrik och rensa fisk finns ju.

Hoppas allting ordnar sig!

PS. Ge fan i spelandet!
Citera
2012-10-22, 22:20
Medlem
Tack för alla vänliga och hjälpsamma svar, mycket respekt till er.

Jag inser att jag måste snacka med min mor och berätta för henne hur det ligger till, sen får vi på något sätt gå igenom en plan för att se hur vi kan göra för att lösa detta på bästa sätt.

Jag har inte så värst mycket prylar att sälja av heller tyvärr, har en 47" samsung och min dator, datorn kan jag tyvärr inte sälja då jag måste ha min dator, men TV'n kanske man ska försöka göra sig av med. Jobba röven av mig gör jag mer än gärna, har sommarjobbat som en tok men dem pengarna har tillsammans med lånepengarna gått till spel och skit. Helt fucked up.

Jag vill bara säga till er som inte varit i denna sitsen eller är påväg in i den, försök ta er ur. Det blir bara djupare och djupare, jag kan knappt somna på kvällarna för jag har sån sjuk ångest så det inte är sant.. Ibland tänker jag att är det inte bättre att jag bara tar livet av mig så slipper jag skiten, lite väl drastiskt men kan tyvärr inte hjälpa tankarna som är i huvudet när man ska sova.......

Just nu kommer jag bara ha aktivitetsstöd fram tills december, sen ska jag jobba slutet av novemeber till julafton, så kommer få en "bra" lön i januari och en duglig lön i december. Att försöka börja om på en ny kula i den vevan hade väl varit passande. Måste dock försöka hitta heltid, jag orkar inte med denna skiten längre...

Återigen, tack.
Senast redigerad av monkeypantsy 2012-10-22 kl. 22:26.
Citera
2012-10-23, 00:47
Medlem
Har själv suttit där du sitter nu. Det bästa jag gjorde var att söka hjälp. Jag bor i Gbg och där finns något som heter spelberoendes riksförbund. De hjälpte mig verkligen styra upp vissa saker och var väldigt stöttande. Hitta en sådan förening nära dig. Tips 2, berätta för din familj om ditt beroende och situationen. Det är är nästan det jobbigaste men också det mest befriande, jag gjorde. Pengarna kommer lösa sig på något sätt ska du se, för det är inte ens det "största problemet". Det största problemet, vad än folk säger här inne är att sluta spela. Inget mer spel nu!!!!! Sök hjälp, jag hade aldrig klarat det själv...
Citera
2012-10-23, 01:31
Medlem
Blev lite positivt överraskad nu, trodde jag skulle få 3-5000 i aktivitetsstöd men jag fick 10.000 (Lite retroaktivt från sommarn.) Så nu har jag "förlängt" dem två lånen som har den möjligheten samt betalat av 2 andra smslån på totalt 5 tusen!

Det börjar ju bra iallafall!
Citera
2012-10-23, 03:11
Medlem
MrRelaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeypantsy
Blev lite positivt överraskad nu, trodde jag skulle få 3-5000 i aktivitetsstöd men jag fick 10.000 (Lite retroaktivt från sommarn.) Så nu har jag "förlängt" dem två lånen som har den möjligheten samt betalat av 2 andra smslån på totalt 5 tusen!

Det börjar ju bra iallafall!

Harligt! Se nu fan till att halla dig pa ratt bana. Ingen gambling med de extra caschen! Behall din heder som du har borjat att aterta! Lycka till min van!
Citera
2012-10-23, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRelax
Harligt! Se nu fan till att halla dig pa ratt bana. Ingen gambling med de extra caschen! Behall din heder som du har borjat att aterta! Lycka till min van!

Japp, dom återstående 3-4000 kommer att gå åt till det 20k lånet (500kr) i månaden, min mobilräkning samt 700kr till nordeas ränta på mina lån.

Resterande pengar kommer jag försöka hålla i och leva billigt på. Dags att sluta med cigg och skit tills man hittar rätt igen.

Jag har dock blivit tveksam om jag ska prata med min familj, för det känns som jag klarar det på egen hand men jag kanske har fel? Det är nog ett större steg än vad många kan tänka sig att göra, för att det jag har att berätta är inget ens morsa vill höra...

Men ska fundera på det, just nu känns det iallafall lite bättre. Kommer att fortsätta uppdatera här med hur det går....

Tack och hej.
Citera
2012-10-23, 04:02
Medlem
Citat:
Kan man någonstans få/ta ett lån på kanske 200.000 och betala av alla andra lån och landa på en 2000:- i månaden avbetalning?
Om du tar lån för att betala av lån så får du ju bara ännu mer lån.
Citera
2012-10-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om du tar lån för att betala av lån så får du ju bara ännu mer lån.

Jo absolut, nu var ju 200.000 en klumpig siffra, men om man skulle letat efter ett lån på cirka 150.000 så man kunde betala av alla lån och få en behagligare amorteringsavgift varje månad. Istället för 5.000 ner till kanske 2-3000.

Men visst är det som du säger..
Citera
2012-10-23, 18:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ok.

Jag betalar tillbaks cirka 4-5000:- i månaden på mina Nordealån (4st olika.) Jag har pratat med dem för cirka 5 månader sedan och frågat om jag kunde ta ett större lån/lika stort för att sänka kostnaden (dvs ha längre återbetalningstid, 5000:- är ganska saftigt för en som nästan inte har jobb, men det hade jag för låg inkomst för att göra tyvärr. (Tog det dock över telefon, det kanske är lättare face to face?)

Har inga anmärkningar hos kronofogden heller. (än...)

Tack för svar..

Definitivt. Du verkar ändå inte vara så långt ner i skiten.

Sen tycker jag att du ska JOBBA MER. Kommer du till banken förberedd med en strukturerad och tydlig budget och berättar det du skrivit för oss. Var ärlig, säg att du spärrat alla spelsajter, att du inte går till puben etc. Sluta även dricka, om du nu gör det. Såvitt jag vet är det lättare att ge efter på begär när man har druckit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in