• 1
  • 2
2012-10-22, 13:35
Medlem
AnCa89s avatar
Har fruktansvärt ont i magen, är spyfärdig och mår skit pga mens. Har inte haft nåt mensvärk på flera år eftersom jag tar p-piller, men idag fick jag helt plötsligt tillbaka det... =( Har tagit Alvedon forte, den lindrade värken i någon timma men nu har jag fan ont igen. Vad ska jag göra?=( Vilken tablett är bra?

Hjäälp, dör snart för fan
Citera
2012-10-22, 13:44
Medlem
En näve ipren brukar funka för min sambo.
(2-3 st :P)
Citera
2012-10-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Har fruktansvärt ont i magen, är spyfärdig och mår skit pga mens. Har inte haft nåt mensvärk på flera år eftersom jag tar p-piller, men idag fick jag helt plötsligt tillbaka det... =( Har tagit Alvedon forte, den lindrade värken i någon timma men nu har jag fan ont igen. Vad ska jag göra?=( Vilken tablett är bra?

Hjäälp, dör snart för fan
kombinera med ipren och hellst ngn opiat så som morfin etc.. kanske tramadol är lättare o få tag i.
Citera
2012-10-22, 13:46
Medlem
varmt te och en joint sen filt o film
Citera
2012-10-22, 13:57
Medlem
lithionits avatar
det går bra att kombinera ipren/ibuprofen och alvedon. Så det kan vara värt att testa.
Överdosera inte alvedon bara, det är icke bra för levern.
Citera
2012-10-22, 14:10
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det går bra att kombinera ipren/ibuprofen och alvedon. Så det kan vara värt att testa.
Överdosera inte alvedon bara, det är icke bra för levern.
Tack! Är det okej om jag tar en Ipren nu, trots att jag tagit Alvedon forte för typ 4timmar sen? Kommer inte ihåg om man ska vänta 4 lr 6 timmar mellan dess intag. Men pallar inte vänta längre=(
Citera
2012-10-22, 14:11
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
En näve ipren brukar funka för min sambo.
(2-3 st :P)
skönt att det versamma ämnet i ipren inte blir bättre ju större dos man tar då. därför man skall ta en tablett och inte 2. eller 3.
Citera
2012-10-22, 14:23
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Tack! Är det okej om jag tar en Ipren nu, trots att jag tagit Alvedon forte för typ 4timmar sen? Kommer inte ihåg om man ska vänta 4 lr 6 timmar mellan dess intag. Men pallar inte vänta längre=(

Man brukar få två alvedon och en ipren på sjukhuset om man har ont. En kombination av ipren + alvedon hjälper bättre än bara ipren eller bara alvedon. Det brukar hjälpa mot min mensvärk

Dock ska du inte ta mer än en ipren, du får ändå inte mer smärtlindring av det.
Citera
2012-10-22, 14:26
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Ja du kan ta dom samtidigt, huvudsaken när det gäller alvedon är att du inte tar mer än 4 mg (4 tabletter á 100 mg). När det gäller ipren kan man ta 200-400 mg 3-4 gånger om dagen max 1200 mg om dagen, risk för blödningar och annat otrevligt om man överskriver den dosen.

Så testa dig fram lite, man bör eftersträva minsta effektiva dosen. Dvs att du tar såpass att smärtan är under kontroll, att bara ta maxdos om det inte behövs är lite bortkastat.
Citera
2012-10-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
skönt att det versamma ämnet i ipren inte blir bättre ju större dos man tar då. därför man skall ta en tablett och inte 2. eller 3.

Tack Farbror Doktor, du som aldrig upplevt mensvärk, och tydligen inte hur det är att leva med kvinnofolk med mensverk, för att du kommer in med dina helt underbara kommentarer.
Citera
2012-10-22, 15:55
Medlem
Matte__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Tack Farbror Doktor, du som aldrig upplevt mensvärk, och tydligen inte hur det är att leva med kvinnofolk med mensverk, för att du kommer in med dina helt underbara kommentarer.
Jag är också lite undrande till hans kommentar,
jag må vara man men ibland får män värk i stora skallen och då märker jag stor skillnad på om jag tar 1, 2 eller 3 tabletter, oavsett om det är samtidigt eller i perioder så märker man när man tar en till. Förutsatt att man har sån pass värk att 1 inte räcker såklart.
Citera
2012-10-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte__
Jag är också lite undrande till hans kommentar,
jag må vara man men ibland får män värk i stora skallen och då märker jag stor skillnad på om jag tar 1, 2 eller 3 tabletter, oavsett om det är samtidigt eller i perioder så märker man när man tar en till. Förutsatt att man har sån pass värk att 1 inte räcker såklart.

Han har faktiskt rätt, effekten på 1 eller 11 ipren är det samma (förutom när levern ger upp) men man ska aldrig avfärda placeboeffekten.

Enligt förpackningen ska man bara ta typ 1 var fjärde timme, överdosering är i princip meningslöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in