Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-22, 13:02
Medlem
switchls avatar
Jag vill härmed uttycka min yttersta avsky och djupa oro för hur vissa mods låter sig provoceras och påverkas av den stora mängd OT, oneliners och annat trams som skrivs i vissa trådar. Såvida TS själv inte har brutit mot några regler när han skapat en tråd borde det under inga omständigheter vara acceptabelt att ta bort denna tråd bara för att andra användare inte kan hålla sig till reglerna. Att kasta bort en tråd eller låsa den för att pöbeln dränker den med sin egen avföring är inget annat än vansinne.

Jag kan tyvärr inte just nu länka till någon specifik tråd där detta förekommit, men jag har under min tid här på Flashback lagt märke till detta fenomen många gånger. Låt oss säga att jag startar en tråd där jag exampelvis vill diskutera hur man plågar en katt för att få den att lida så mycket som möjligt. Efter att jag gjort detta kommer tråden ifråga att fyllas med massvis av OT där andra användare påpekar att jag borde ta livet av mig själv och inte katter, att jag är dum i huvudet o.s.v. Dessa inlägg har naturligtvis inget i tråden att göra och bör raderas omedelbart. Eftersom vissa uppfattar tråden som provocerande kommer det alltså att bli väldigt många av dessa OT inlägg och en moderator får plötsligt väldigt mycket arbete att utföra på kort tid.

Vad som bekymrar mig är att vissa mods i det här läget väljer att antingen låsa tråden eller skicka den till Papperskorgen. Till synes endast för att han eller hon inte konstant ska behöva radera inlägg eller annars "vakta" tråden. Det här är naturligtvis inte bra, ska verkligen pöbeln på Flashback få diktera över vilka trådar som får eller inte får finnas till? Är det "yttrandefrihet på riktigt" att en majoritet, genom att skrika högst och längst, får tysta ner en enskild användare på det här sättet?
Senast redigerad av switchl 2012-10-22 kl. 13:31.
Citera
2012-10-22, 13:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Är det "yttrandefrihet på riktigt" att en majoritet, genom att skrika högst och längst, får tysta ner en enskild användare på det här sättet?
Nej, och jag gör personligen inte så ifall inte även TS är oförmögen att hålla tråden på en seriös nivå. Om den som startar den provokativa tråden inte bemöter all OT utan rapporterar inlägg en så bör chansen för tråden att få fortleva öka rätt så drastiskt.
Citera
2012-10-22, 13:38
Medlem
Flashbacks regler är som dom är, bara att acceptera.

Jag skulle vilja se en ny regel som strängt förbjuder upprepade tramstrådar. Varje gång jag ser en ny sinnessjuk tråd så kollar jag tidigare trådar från TS, och 9 gånger av 10 så är det enbart trams/troll.
Jag tycker att mods borde kolla på vad folk startat för skit innan, och kunna stänga av när det är uppenbara troll.
Det skulle skicka mycket skit till papperskorgen betydligt fortare.

Tills vidare så lever jag på ignore funktionen. Ser jag att TS är på min ignorelista så är det bara att lämna tråden.
Citera
2012-10-22, 14:08
Medlem
NicJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg

Jag skulle vilja se en ny regel som strängt förbjuder upprepade tramstrådar. Varje gång jag ser en ny sinnessjuk tråd så kollar jag tidigare trådar från TS, och 9 gånger av 10 så är det enbart trams/troll.
Jag tycker att mods borde kolla på vad folk startat för skit innan, och kunna stänga av när det är uppenbara troll.

Tills vidare så lever jag på ignore funktionen. Ser jag att TS är på min ignorelista så är det bara att lämna tråden.

Vad spelar det för till om TS skulle trolla? tråden i sig kan ju vara rolig/utbildande/till hjälp för någon annan som kanske råkar befinna sig i den situationen.

Bara för att den som är TS inte är seriös betyder det ju inte att tråden inte är det.
Det man borde bestraffa om något är alla hjärndöda idioter som skriver:
+1, Troll!!! osv osv osv
Citera
2012-10-22, 14:20
Medlem
Robss avatar
Citat:

Problemet är ju att det är svårt att veta när det är trams och inte trams, och det skulle även göra att reportar jag ett inlägg som jag anser vara trams, skulle moderatorerna få mer att göra och även att de skulle själva få avgöra om någon trollar och inte. Om en moderator misstänker troll är de nog lättare att kasta den till papperskorgen eftersom de inte är lika osäkert.

Skriver jag att jag blir kåt av bajsdoften när jag skiter och undrar hur jag blir av med problemet och genom det startar en diskussion så skulle nog många tro att man trollade. Men folk här är anonyma och gör att det är enklare att prata om privata saker och om saker som är tabu.

Det jag tycker är tråkigare när folk leker moralkärringar är att man nu för tiden oftare ser "håll er till ämnet eller så kommer tråden åka i papperskorgen", innan såg man mycket mer "håll er till ämnet annars kommer varningar utdelas". Det sistnämnda ser man inte alls lika ofta längre.
Citera
2012-10-22, 15:13
Moderator
Humbugs avatar
Urspårade trådar kan få mig att hänga på låset. Visst är det ett problem, men har en tråd helt hamnar åt helsike kan inte den mest envise moderatorn få rätt på det hela.
Citera
2012-10-23, 10:04
Medlem
ischs avatar
Citat:

Fast det är inte mot några regler att trolla eller ljuga. Däremot är det mot reglerna att gnälla om troll i trådar då det är (i merparten av fallen) OT.
Citera
2012-10-23, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Fast det är inte mot några regler att trolla eller ljuga. Däremot är det mot reglerna att gnälla om troll i trådar då det är (i merparten av fallen) OT.

Det är ju precis det jag menar. Ni mods borde ha regler och befogenheter med er att kunna döda uppenbara trolltrådar på en gång. Visst, det går emot yttrandefriheten men det skulle göra flashback mer seriöst.
Hur många trådar vill man läsa om folk som bajsar i gloryholes? Från en TS som redan skapat trådar om att ganbanga lejon och samla på sälmorrhår? Fattar du vad jag menar? Nån jävla gräns måste finnas när det ändå börjar bli "mainstream" att trolla på flashback.
Citera
2012-10-23, 10:50
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Det är ju precis det jag menar. Ni mods borde ha regler och befogenheter med er att kunna döda uppenbara trolltrådar på en gång. Visst, det går emot yttrandefriheten men det skulle göra flashback mer seriöst.
Hur många trådar vill man läsa om folk som bajsar i gloryholes? Från en TS som redan skapat trådar om att ganbanga lejon och samla på sälmorrhår? Fattar du vad jag menar? Nån jävla gräns måste finnas när det ändå börjar bli "mainstream" att trolla på flashback.

(Om vi bortser från att det faktiskt inte är ett regelbrott att ljuga/trolla)

Fast hur ska man med 100% säkerhet veta om det är trollande eller inte?

Ta en av mina favorittrådar Jag känner att jag måste gräva ett hål.. den trodde jag nog var en trolltråd första gången jag läste den, men den har blivit något av en klassiker hos många användare, och många verkar ha fått lust att gräva hål efter att ha läst den tråden.

Då blir moderatorns jobb inte att rensa bort regelbrott som sådant, utan måste även försöka avgöra när en användare är ärlig i sitt inlägg eller inte.
Citera
2012-10-23, 10:55
Medlem
ischs avatar
Citat:

Vi är inga smakpoliser. Så enkelt är det. Snarare skulle jag nog snarare avgå om det skulle komma påtryckningar ifrån Admin att vi skulle agera hårdare mot trådar som faller lite utanför det normala. En stor fördel hade snarare varit att folk försöker vara seriösa även om ämnet är oseriöst och sluta upp och skrika troll i alla trådar (utan istället bara skippa att posta och på så sätt bumpa upp en tråd).
Citera
2012-10-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Vi är inga smakpoliser. Så enkelt är det. Snarare skulle jag nog snarare avgå om det skulle komma påtryckningar ifrån Admin att vi skulle agera hårdare mot trådar som faller lite utanför det normala. En stor fördel hade snarare varit att folk försöker vara seriösa även om ämnet är oseriöst och sluta upp och skrika troll i alla trådar (utan istället bara skippa att posta och på så sätt bumpa upp en tråd).

Och med det svaret känner jag mig nöjd. Jag visste att mitt önskemål om regel aldrig skulle falla in, men jag var tvungen att ta upp det.

Troll får härja fritt helt enkelt. Så länge som jag skrattar i min ensamhet framför skärmen åt folk som tar TS seriöst, istället för att gå OT och påpeka det så är jag ok.

Tack gode gud/admin för ignore funktionen!
Citera
2012-12-02, 13:10
Medlem
switchls avatar
Här är ett exempel på varför jag startade den här tråden:

https://www.flashback.org/sp40678380
Citat:
i valet mellan att låta den här tråden stå kvar (och radera hälften av inläggen som off topic) och att skicka den till I&I (så att folk får diskutera vad de vill) väljer jag det senare.

Aktuella brott och kriminalfall --> Integration och invandring
/Moderator
TS i den där tråden hade tagit ett medvetet beslut att placera tråden i Aktuella brott och kriminalfall. Man får då utgå från han eller hon ville diskutera ämnet ur den synvinkeln.

Mod flyttar tråden enbart för att han förväntar sig att folk inte ska kunna kunna hålla sig till ämnet och det kommer att skrivas många inlägg som är OT. Tråden blev visserligen varken låst eller skickad till Papperskorgen i det här fallet, men det är fortfarande inte rätt att låta "pöbelns" beetende påverka trådens existens och framtida utveckling på det här sättet.

Det är INTE okej att flytta, låsa eller kasta en tråd bara för att man vill slippa radera OT inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in