2012-10-22, 12:48
Medlem
Adobes avatar
Något jag ogillar skarpt är rökare. Anledningen är att det luktar illa samt är det väl inte så hälsosamt? varken för omgivningen eller för en själv. Man får väl även gula och äckliga tänder?

Min flickvän började 'feströka' för några månader sedan. Hon rökte kanske 1 cigg i veckan som högst.
Men nu har det blivit allt oftare, snarare kanske 3-7 cigg i veckan?
Hon vet redan att jag inte gillar det, men då hon är myndig så kan jag väl inte göra så mycket.
När jag frågat henne om varför hon gör det, samt sagt till henne att hon kommer bli beroende och börja röka konstant hela tiden och att jag då inte möjligtvis kommer vilja ha henne (som hon f.ö svarade att hon tyckte det var löjligt om jag lämnar henne för hon skulle börja röka), så är hennes anledning för att hon röker, är att det är kul samt att hon gör det ibland då hon känner sig nere (som ni förstår har många psykiska problem i dagens samhälle och jag samt hon är inget undantag).

Det jag undrar dock, hur kan man tycka det är KUL att röka? vad är det som är roligt i det?
Jag är över 21 år och förutom dessa elektroniska cigaretter, så testade jag en riktig cigg för några månader sedan då hon testade. Tyckte då inte jag det var ett dugg kul, smakade inte heller så gått. Tyckte det var ren skit och kommer aldrig röka igen.

Så, är det kul att röka eller varför gör ni ens det? gör ni det för ni mår dåligt?
Kommer ju bara resultera i att man mår ännu sämre.
Fattar verkligen inte logiken bakom skitet att röka cigg.
Citera
2012-10-22, 13:38
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Så, är det kul att röka eller varför gör ni ens det? gör ni det för ni mår dåligt?
Nu röker jag inte så mycket längre men jag röker för att jag tycker det är gott. Gött att ta en cigg med kaffet på morgonen t.ex.
Citera
2012-10-22, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Nu röker jag inte så mycket längre men jag röker för att jag tycker det är gott. Gött att ta en cigg med kaffet på morgonen t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=C0wEbm73Zp0

"Jag rögar väl så länge jag tycker det är gott"..
Citera
2012-10-22, 13:46
Medlem
AnCa89s avatar
Personligen så tycker jag att det är otroligt gott att röka, jo ni får kalla mig dum i huvudet om ni vill. Började röka när jag var typ 18 och kunde sedan som många andra inte sluta...

Hur gammal är din tjej? Många tonåringar/ungdomar börjar röka får att passa in i gänget där alla exempelvis röker.
Citera
2012-10-22, 14:04
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Personligen så tycker jag att det är otroligt gott att röka, jo ni får kalla mig dum i huvudet om ni vill. Började röka när jag var typ 18 och kunde sedan som många andra inte sluta...

Hur gammal är din tjej? Många tonåringar/ungdomar börjar röka får att passa in i gänget där alla exempelvis röker.

okej.
18 år, hon är lite som mig, har inte många vänner (eller några alls). Så det är inte precis att hon gör det för grupptryck eller att passa in hos något gäng.
Eller visst, hennes morsa samt hennes morsas vän röker, och min flickvän har som jag, lättare att umgångs och prata med vuxna än dom i sin egna ålder.
Citera
2012-10-22, 14:13
Medlem
vnc-s avatar
Jag har förståelse för att man börjar röka när man är 12-13, då vet man inte bättre.

Men att börja röka när man är 18+ känns som ett bevis på låg intelligens och ruttna prioriteringar, ett bevis på att hon inte är något att ha i mina ögon, förutsatt att man har kvalitetskrav på sin partner.
Citera
2012-10-22, 14:15
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Röker inte på vardagarna utan på helgerna om det är utgång som gäller. Tycker att det är så jävla gott med en cigg när man har druckit några drinkar.
Citera
2012-10-22, 14:20
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
https://www.youtube.com/watch?v=C0wEbm73Zp0

"Jag rögar väl så länge jag tycker det är gott"..
Jag rökte också för att det var "gwått."

Jag brukar dra historier om när man opererar på rökares lungor. Alla som varit med på en operation där man är där nere och grejar hos en rökare kommer alltid tänka två gånger innan man tänder en cigarett igen.

Berätta för henne att om hon börjar röka nu, och slutar inom några år(som hon antagligen inbillar sig) så kommer det ändå ta upp till ca 40-50 år innan hon är helt återställd. Det är svårt att greppa hur skadligt rökning egentligen är. Men tänk dig själv att du har lungorna FYLLDA med tjära och gifter som pumpar ut i ditt system dygnet runt. Det är faktiskt så att varje cigarett skadar dig. Man kan inte röka lite då och då och sedan tro att det inte skadar för det gör det. Du behöver inte vara beroende eller heltidsrökare för att utveckla KOL eller lungcancer eller dö av hjärtsjukdom.

Minskad kondition (skadade lungor ger sämre syreupptagningsförmåga)
Ökad trötthet
Gula tänder, gula naglar (bl.a. p.g.a. vitaminbrist efter rökningen)
hjärt och kärlsjukdomar
hjärnblödningar
lungcancer
KOL(kronisk obstruktiv lungsjukdom)
kallbrand
OSV.
Detta är bara några få av skadorna som rökning ger. Tänk två gånger innan du låter henne tända upp igen.

/Dr.Flashback
Citera
2012-10-23, 22:52
Medlem
stavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
//
Det jag undrar dock, hur kan man tycka det är KUL att röka? vad är det som är roligt i det?
Jag är över 21 år och förutom dessa elektroniska cigaretter, så testade jag en riktig cigg för några månader sedan då hon testade. Tyckte då inte jag det var ett dugg kul, smakade inte heller så gått. Tyckte det var ren skit och kommer aldrig röka igen.

Kommer ju bara resultera i att man mår ännu sämre.
//

Ja du, kul är det kanske för att det retar dej, eller..? Annars röker man för att det är gott, ger en trevlig känsla av välbefinnande och stimulerar psyket lite grann, nikotinet har egenskapen att skärpa sinnena lite och göra det lättare att koncentrera sej och fokusera. Detta rent allmänt hållet, lite olika från person till person. Uppenbarligen är din flickvän en som uppskattar detta.

Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Personligen så tycker jag att det är otroligt gott att röka, jo ni får kalla mig dum i huvudet om ni vill.
Nej, jag vill istället kalla dej livsnjutare. Jag är precis likadan.
Citera
2012-10-24, 00:23
Medlem
Mr.kittehs avatar
Det är rätt så socialt att röka, hur konstigt den än låter. Man står ute i 5-7 minuter i en väldigt samtalsvänlig situation, det lockar tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in