• 1
  • 2
2013-07-11, 20:01
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Exakt. Det vill jag med. Därav allt snack om mentalitet.

Vart särskiljer jag egenskaper? Jag hänger inte riktigt med.

Jag var lite fel ute, dåligt av mig. Att vi kom fram till att vi tycker lika är roligare.
Citera
2015-03-18, 19:21
Medlem
4522s avatar
Jag pratade med en eminent användare via PM angående talangutveckling och lite hur synen på investeringar skiljer sig över världen. Då kom jag at tänka på den här tråden, som det känns som en evighet sedan jag startade. I och med att det var någon som tyckte det var intressant att Shakhtar tagit sig långt i UEFA Youth League så kan man väl titta lite på vad dom har gjort för att lyckas.

Kort så kan man säga att Shakhtar går i bräschen för ukrainsk fotboll och fungerar som en sorts ledstjärna när det gäller talangutveckling. Dom har absolut inte lika många scouter som övriga klubbar på CL-nivå, drygt 20 stycken, utan dom tvingas istället att bli jävligt bra på att scouta i närområdet. Inte minst eftersom utländska spelare i ungdomsleden är högst reglerat på nationell nivå och du kan knappt värva in en ryss till dina ungdomslag. Vilket gör att upptagningsområdet är i princip 50% Donetsk-regionen och 50% övriga Ukraina. Många scoutade genom Shakhtars drygt 10 egna skolor i Donetsk.

Man har gjort en helomvändning när det gäller träningsupplägg, vilket Lucescu varit delakig i. Från att ha spelat en väldigt fysisk och enkel fotboll så var Shakhtar bland dom första i Ukraina att lägga om hela sitt träningsupplägg genom alla led. Dom är mer intresserade av fotboll än muskler. Något som har varit problematiskt att driva genom, då tränare är hjärntvättade till att tillämpa fysisk fotboll. Ett högre teknologiskt inslag har även sjösatts, nu följs spelarna upp genom en modifierbar datamodul, där varje träningspass (ett förmiddag, ett eftermiddag/kväll) och match förs in.

Det här kombineras med ett starkt fokus på Donetsks identitet och en stark vinnarmentalitet. Deras akadmi börjar redan i U8 och sedan trappas det upp med åren, många får spela med äldre kompisar. Efter 14 år börjar dom på träningsanläggningen utanför stan, en av två, det är vid den åldern dom anses vara "professionella" med fyra pass i veckan. Anläggningen ligger drygt en mil från centrum och där kan dom fokusera på sin fotboll. Det ovanstående, kombinerat med att Shakhtars ungdomslag måste åka utomlands och spela för att möta tillräckligt bra motstånd, leder till deras framgång. Förutom i UEFA Youth League så är det ju den klubb som har flest fostrade spelare i den inhemska ligan, även om många inte är så kända här i Svedala.

Jag tycker det är fint att, trots en konstant brassesatsning på A-lagsnivå försöker upprätthålla sin klubbidentitet och fostra inhemska spelare. Dom kör ju ner 30-40 miljoner svenska kronor i sin akademi så det är även kul att det bär frukt på ett internationellt plan.
Senast redigerad av 4522 2015-03-18 kl. 19:37.
Citera
2015-03-18, 21:45
Medlem
Kul tråd!

Ajax kollar efter 4 primära saker när de scoutar unga (<13). Teknik, snabbhet, attityd samt en till som jag glömt.

Även om det är svårt att spotta framtida proffs så skvallrar motorik, koordination och rörelsemönster om en hel del. Dessa saker är till viss del genetiska, och utvecklas som bäst under de första 12 åren, med "gyllene åren" mellan 6-12 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in