2012-10-22, 10:03
Medlem
Jag undrar om det är någon som har någon bra information ang. Hodgkins lymfom.
Min lillasyster är 15 år och fick för ca två månader sedan diagnosen Hodgkins lymfom, bara tre dagar efter begravningen av min moster som gick bort i cancer.
Av det jag läst på internet så står det att många överlever och att den lindriga sorten behandlas med strålning, men min syster får cellgifter. Betyder det då alltså att det är mycket allvarligare? Jag vet att hon har elakartade tumörer och att dom sitter i körtlarna och även i ögat.
När hon var klar med dom första cellgifterna så upptäckte dom att det fanns även i ögat och nu behandlas hon för det och vi väntar på svar från PET-scanningen.
Jag är så sjukt orolig för henne, hon är min bästa vän och mitt allt.. Hennes största förebild är jag, jag skulle göra allt för att byta plats med henne..
Hur som helst undrar jag bara om någon har bra information om hur stor chans man har att överleva denna sorts cancer?
Tacksam för alla svar.
Citera
2012-10-22, 10:38
Medlem
hej.

Sitter själv i precis samma sits förutom att jag är den sjuka då, Som jag har förstått av läkarna är detta tur i oturen. Det finns tydligen rätt bra sätt att behandla denna sorts cancer men att en 15 årig tjej ska råka ut för det är bara sjukt . Hur dom behandlar är nog väldigt olika beroende på vilket stadie man är i men det där kan nog läkarna så dom sätter nog upp den bästa möjliga behandling åt henne. Försök stötta henne i hennes takt kan förstå att för en 15 årig tjej kan detta vara väldigt chockande. Försök få ut henne å göra roliga saker få in i hennes huvud att hon kommer klara sig så kommer det nog gå bra.

Hoppas det löser sig och kriga på !
Citera
2012-10-22, 11:42
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Så vitt jag vet är prognosen relativt god vid en sjukdomsdebut under 40 års ålder. Man ska nog inte dra växlar på att behandling A indikerar en "allvarligare" cancer än behandling B. All terapi är styrd efter individuella faktorer och syftar till optimal insats för varje patient.

Edit: Mitt stöd till lillasyrran och narafrenzy har ni automatiskt!
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2012-10-22 kl. 11:45.
Citera
2012-10-25, 10:13
Medlem
Jag tackar er båda för svaren!
Min syster är positiv och stark trots omständigheterna och hon är helt inställd på att bli frisk! Det hon tyckte var jobbigast var såklart att tappa sitt hår, men hon har accepterat det och går nu utan peruk överallt, hon är dessutom riktigt söt utan hår också
Vi var på bio tillsammans igår och fick skratta ordentligt vilket verkligen var kul. I det hela så har familjen kommit närmare varandra iom detta. Så det kommer något positivt i det hela.
Och till dig Narafrenzy så känns det ''skönt'' att inte vara ensam om detta, känner ju ingen annan som har sjukdomen/lever med någon som har den. Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du blir frisk också!
Citera
2012-11-02, 17:13
Medlem
Hur gick det för din syster?
Citera
2012-11-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickstir1
Hur gick det för din syster?

Hon får fortfarande cellgifter, kommer få det fram tills Februari som det ser ut nu. Dom tumörerna hon hade i körtlarna som har behandlats en gång redan har krympt men inte försvunnit.. Nu håller dom på och behandlar ögat. Tycker inte jag får speciellt bra information om jag ska vara ärlig. Men det är ett helvete att se henne lida som hon gör, ständigt ont, svimmar här och där, sover knappt något osv.. :/
Citera
2012-11-04, 19:52
Medlem
Eftersom din syster är 15 år så behandlas hon ju på en av de 6 barnonkologiska centra i Sverige. Till varje centra så finns det en konsultsjuksköterska. Den personen brukar samla information om nätverket kring en patient. Den konsultsjuksköterskan är även en bra kontaktväg för familjen att använda sig när de vill ha information. I slutändan är det sedan din syster som får bestämma, vem skall få information och vilken slags information.

Vad säger sjukvården när du och dina föräldrar är inne på behandling och du ställer dina frågor?
Citera
2012-11-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Eftersom din syster är 15 år så behandlas hon ju på en av de 6 barnonkologiska centra i Sverige. Till varje centra så finns det en konsultsjuksköterska. Den personen brukar samla information om nätverket kring en patient. Den konsultsjuksköterskan är även en bra kontaktväg för familjen att använda sig när de vill ha information. I slutändan är det sedan din syster som får bestämma, vem skall få information och vilken slags information.

Vad säger sjukvården när du och dina föräldrar är inne på behandling och du ställer dina frågor?

Det är i princip bara sköterskor vi träffar när vi är där som sätter in cellgifterna osv och dom verkar ju inte veta speciellt mycket heller tyvärr.
Men ska kolla upp det där med konsultsjuksköterska! Jag tackar för tipset och hoppas jag kan få lite svar där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in