Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Oavsett huruvida det nu rör sig om antingen ett practical joke eller ett försök att skoja med foliehattar så är det enligt min mening rejält oseriöst.
Man kan ju tycka att NASA borde veta bättre - alltså dvs att inte manipulera eget material.
Det är säkert någon som får en smäll på fingrarna för det, ja. Förutsatt att det är medvetet då och inte någon tabbe från när de lagt bildrutor från de olika källorna ovanpå varandra och råkat dubblera några som sedan smälts in i omgivningen av något automatiskt program.
Det förefaller inte som en alltför trolig modell men fan vet. Det hör ju så att säga till att såna här presentationer är rena lapptäcken av data från alla möjliga håll och kanter, mysko fel, missmatchningar och annat kul uppstår jämt eftersom datan oerhört sällan är 100% kompatibel för direkt overlay utan måste justeras på alla möjliga sätt. Kontentan blir ju att det snarare är regel än undantag att materialet manipuleras, oavsett.
Ibland vill man dock undvika dylik manipulering och hellre hålla sig till rådata i en så stor omfattning det går. Det ser inte lika snyggt ut (eftersom det inte blir enhetligt) och då får man den där Google Mars-effekten där jättehögupplösta områden finns här och där medan omgivningen är åt skogen upplösningsmässigt sett. Då ger DET också upphov till konspirationer, som vi ser på det där Earthfilesstället. Inte en sekund reflekterar de över färgskillnader och sånt där som liksom vittnar om förfarandet...
För övrigt förstår jag inte hur man kan tro att man försökt censurera bort något som man inte ville skulle synas. Det blir liksom lite av en självmotsägelse då högupplöst material från området finns på alla möjliga håll, både från MRO och Mars Express, och detta från olika tidpunkter från 2001 tills idag. Detta medan den (jag upprepar - för barn och ungdomar...) pedagogiskt utformade webbappen har en fruktansvärt dålig upplösning över det området och inte någonstans utger sig för att vara någon slags seriös forskarpryl.
Det ska bli kul om JPL och de mjukvaruutvecklarna de använt sig av fixar till det, huruvida de berättar något eller ej t.ex. Jag tror att det är folk från Caltech som ligger bakom dessa applikationer (och Caltech är privat), så ett tips kan ju vara att snoka i deras korridorer efter någon student med humorådra...
Sedan blir det väl "kul" på sitt sätt att konspirationsteorierna kommer ta vid ännu mer efter en eventuell fix. Faktum är att jag undrar vad som
inte får konspirationsteorier att ta vid? Det är ju döfött att ens försöka dementera eller fixa något, oavsett vad man har på fötterna.