2002-11-20, 19:45
Medlem
Jag skickade ett mail till ett antal personer på SVT och sådana som jobbade med produktionen av Expedition Robinson i vintras.
Där föreslog jag följande (kort och enkelt förklarat):

Varför inte placera en joker på en egen ö, där han eller hon skall bygga upp ett läger. Allt efterhand som deltagarna blir utröstade (efter samanslagningen), så skickas de till den andra ön. Ingen av deltagarna skulle känna till detta och därifrån skulle man sedan kunna ta sig till finalen. Detta skulle vara ett sätt att få bort diskussionerna med att de bästa taktikröstas bort och/eller få bort snacket om att vissa ber om att få bli utröstade för att få en gratis semester på ett mysigt hotell.

Jag hörde aldrig något från någon av dem jag skickade förslaget till, men deras nya lösning "den andra sidan" känns misstänktsamt likt det jag skickade som förslag till dem.

/Nejlikan
Citera
2002-11-20, 19:59
Medlem
Pieter Rishnaks avatar
Re: Känns som Robinson stal min idé

Citat:
Ursprungligen postat av nejlikan
Jag skickade ett mail till ett antal personer på SVT och sådana som jobbade med produktionen av Expedition Robinson i vintras.
Där föreslog jag följande (kort och enkelt förklarat):

Varför inte placera en joker på en egen ö, där han eller hon skall bygga upp ett läger. Allt efterhand som deltagarna blir utröstade (efter samanslagningen), så skickas de till den andra ön. Ingen av deltagarna skulle känna till detta och därifrån skulle man sedan kunna ta sig till finalen. Detta skulle vara ett sätt att få bort diskussionerna med att de bästa taktikröstas bort och/eller få bort snacket om att vissa ber om att få bli utröstade för att få en gratis semester på ett mysigt hotell.

Jag hörde aldrig något från någon av dem jag skickade förslaget till, men deras nya lösning "den andra sidan" känns misstänktsamt likt det jag skickade som förslag till dem.

/Nejlikan

Ja, det är inte alls omöjligt att de "snott" idén, men å andra sidan - hade du väntat dig någonting annat då du serverade upplägget på silverfat? :?

Jobbade själv med ett TV-projekt och där lärde man sig att hålla klaffen; branschen är liten, alla känner alla, alla ligger med alla (särskilt på SVT) och vi såg åtminstone en sjyst programidé (vår idé) förverkligas av "idétjuvar" på rikstelevisionen.
Citera
2002-11-20, 21:22
Medlem
Bulks avatar
Bra idé, synd att du inte vet om den är "din". Bulk som är en aning paranoid hade förståss bombhotat de dj-arna
Citera
2002-11-20, 21:55
Medlem
Stories from the trenches ...

Okej, eftersom här tycks finnas andra med bakgrund inom TV-produktionsbolag kunde det ju vara kul att utbyta lite war-stories.
Jag börjar:
En dag fick vi på det produktionsbolag jag då arbetade på besök av talangscouter från ett större, utomnordiskt TV-produktionsföretag. Mitt företag hade så sakteliga inlett samarbete med detta stora utomnordiska TV-företag, och hittills hade Det Stora Företaget haft mer glädje av oss än vi av dem.
Men nu skulle de alltså komma på besök för att pitcha sina bästa idéer mot våra bollplank.
Hurra!
Gästerna kom, satte sig i mötesrummet, och började skissera upp sina planer.

Och herrejävlar vad deras idéer var torftiga och pissnödiga. Eftersom det gått en tid sen besöket skiter jag i eventuella restriktioner. Antingen har de här idéerna redan förverkligats, eller så har deras kreatörer tagit livet av sig efter att ha insett att världen i så fall blir en bättre plats. Alltså:

Idé ett. Man tar varsitt tvåmannalag, droppar av dem någonstans på landsbygden utan något som helst annat på kroppen än ett kreditkort. Sen skall de ta sig till huvudstaden så snabbt som möjligt. Men inte bara det, de skall ... (wait for it!) ... konsumera så mycket som möjligt på vägen! Och allt de konsumerar skall de bära med sig! Poäng får man enligt principen antal kronor spenderat multiplicerat med antal kilometer till mål.
Inte ens självaste antikrist kunde ha hittat på en mer mänsklighetsförnedrande idé.

Idé två. Varför inte spela enarmad bandit med levande människor? Surra fast dem vid stora hjul, och så låta nån yppig brud dra i spaken. Folk kunde vinna microugnar och så.
Ja! Vilken kalasidé. DEN ska vi förverkliga - when hell freezes over.

Idé tre: Låt folk hålla föredrag. Längsta föredraget inför svåraste publik/mest krävande förhållanden (typ Slitzredaktör på kvinnoforskningsceminarium) vinner. And the twist is ... there is none! That's it.
Jamen vad ... o-bra.

Bland annat dssa idéer presenterades alltså på fullaste allvar av människor som för sin (påstådda) kreativitets skull hade mer i månadslön än vad vanligt folk har i årslön.

Behöver jag tillägga att vårt företag vänligt men bestämt tackade nej till att utnyttja en enda av dessa?

Poängen med ovanstående inlägg (om det finns någon förutom att kittlas av ondskans närvaro) är väl att ockå en blind höna någon gång hittar ett korn. För samma pissnödiga kreativitetsvampyrer har också pressat fram program som ... tja, bäst att jag låter det vara osagt. Men ni har sett dem.
Och i TV-världen handlar det om så stora stålar, att det räcker med EN idé vart åttonde år, så är du set for life.

Så om du håller på att tappa sugen - kom ihåg att dina idéer, så länge du har ett hjärta, är OÄNDLIGT mycket bättre än det bästa de flesta av dessa själlösa mammondyrkare någonsin kommer att prestera.

Men erbjud ALDRIG ett produktionsbolag dina idéer. De stjäl som korpar. Starta eget i stället. Börja smått på lokal-TV, och se vart det bär. Det kan ju bara bli bättre.

Eller som någon klokare än jag nångång sagt: There's a reason they call TV a medium. It's because it's neither rare nor well done.

Puss från Stan, TV-tomte.
PS. Nu vill jag läsa era krigshistorier. Kom igen. I've done my bit.
Citera
2002-11-21, 15:14
Medlem
Re: Stories from the trenches ...

Citat:
Ursprungligen postat av saanist
Ja! Vilken kalasidé. DEN ska vi förverkliga - when hell freezes over
Ironi och engelska citat i en underbar symbios. Jag garvade i alla fall.
Citera
2002-11-21, 18:29
Medlem
diskodiks avatar
En före detta kollega satt och bubblade med en bekant på krogen om en idé han hade, och han gjorde väl misstaget att prata lite för mycket - han hade nämligen precis ALLT klart för sig om hur serien skulle utformas och vad den skulle innehålla - att rymdskeppet skulle drivas av apelsinläsk och att hjälten hade en hårfön som strålpistol...

Sen gick det ett tag och idén rann ut i sanden - och det var inte förrän han såg barnprogrammet på TV som det slog honom att det var hans idé!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in