2012-10-23, 09:43
Bannlyst
Jag tror att detta är en stor anledning till att politikerna vill ha in mer invandrare, det blir bostadsbrist och deras köpta lägenheter ökar i värde.
Citera
2012-10-23, 09:46
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Jag tror att detta är en stor anledning till att politikerna vill ha in mer invandrare, det blir bostadsbrist och deras köpta lägenheter ökar i värde.
Men de måste ju också bo någonstans så hur tänker de då?
Citera
2012-10-23, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
De tänker bara på sig själva. Alla nya regler har gynnat stadsministern själv. Han behövde en ny bil, fixade miljöbilsavdrag(+gratis parkering) för han själv behövde ny bil.
Införde pigavdrag för han själv nyttjade de tjänsterna. Detta innefattade städning och barnpassning, vilket han behövde.
Citera
2012-10-23, 10:06
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
De tänker bara på sig själva. Alla nya regler har gynnat stadsministern själv. Han behövde en ny bil, fixade miljöbilsavdrag(+gratis parkering) för han själv behövde ny bil.
Införde pigavdrag för han själv nyttjade de tjänsterna. Detta innefattade städning och barnpassning, vilket han behövde.
Tror inte att statsministern har någon villa längre, f.d. fru Reinfeldt tog kåken.
Citera
2012-10-23, 10:15
Medlem
skalman1973s avatar
Alltså bostadsbristen fungerar inte riktigt som folk tror . Bostäder finns och rivs årligen dock finns bostäderna inte riktigt var folk vill bo eller ens i närheten till ett jobb .

De senaste 20 åren har mer än 10000 lägenheter rivits runt om i gamla bruksorter och samhällen som dött industridöden och det finns 1000 tals kvar att riva
Citera
2012-10-23, 11:17
Medlem
Bostadsbristen blev ett känt begrepp avseende Storstockholm någon gång under 1970-talet, troligen under den senare hälften av decenniet. Så visst var det brist på bostäder 1980 i Stockholm, jag tror faktiskt den var ungefär lika stor redan då, som idag.

Det fanns faktiskt en tid, då en bostadssökande svensk kunde få lägenhet i princip omgående i Stockholm - under Gröna Vågen-eran, sent 1960-tal...

Hur stor inverkan massinvandringen har avseende bostadsbristen, är svårt att säga. Jag tvivlar dock på, att det skulle finnas bostäder till alla svenskar utan invandring. Den politiska viljan att utplåna bostadsbristen saknas, det är problemet.
Citera
2012-10-23, 11:25
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Hade det inte varit för invandringen så hade Sveriges befolkning börjat krympa i början av 1990-talet, så svaret på TS fråga är NEJ, vi hade inte haft någon bostadsbrist utan massinvandring till Sverige.

Är även mer vanligt att folk bor i singelhushåll idag till skillnad från mitten av och större delen av senare 1900-talet. Det gör en ganska så stor skillnad också.

Om vi inte hade haft denna invandring kanske Sveriges befolkning hade ökat från 1997. Who knows?
Citera
2012-10-23, 11:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Bostadsbristen blev ett känt begrepp avseende Storstockholm någon gång under 1970-talet, troligen under den senare hälften av decenniet. Så visst var det brist på bostäder 1980 i Stockholm, jag tror faktiskt den var ungefär lika stor redan då, som idag.

Det fanns faktiskt en tid, då en bostadssökande svensk kunde få lägenhet i princip omgående i Stockholm - under Gröna Vågen-eran, sent 1960-tal...

Även på 1990-talet kunde man få bostad direkt. Ingen kötid alls i flera områden, exempelvis i Botkyrka som jag nämnde i trådstarten. Du fick din lägenhet på 1 dag.
Citera
2012-10-23, 17:03
Moderator
-Info-s avatar
Jag hittade lite siffror i en debattartikel på Kristiansbladet. Om siffrorna stämmer så ser man att invandringen är en stor orsak till varför det är sån brist på bostäder idag:

Citat:
1980–1989
Antal invandrare: 211 472, Nya lägenheter: 122 496

1990–1999
Antal invandrare: 429 887, Nya lägenheter: 167 256

2000–2008
Antal invandrare: 516 661, Nya lägenheter: 53 971

http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1417877/Invandring-bidrar-till-bostadsbrist.html
Citera
2012-10-23, 17:58
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
På 90-talet fanns det så många lediga bostäder att exempelvis Botkyrka kommun annonserade efter hyresgäster och gav dem en kraftig hyresrabatt, i syfte att fylla sina tomma bostäder.

Idag är situationen annorlunda som bekant. Bostadsbristen är svår och värre verkar det bli. Speciellt större städer är hårt drabbade.

Frågan är hur situationen hade sett ut om vi inte haft 2000-talets massinvandring, utan en helt normal invandring, som förr i tiden? Hade det varit en bra balans mellan tillgång och efterfrågan på bostäder då? En bostadsbrist hade varit ett okänt begrepp? Eller har bostadsbristen inget med invandringen att göra?

Vad tror ni?
Jag tror det finns ett samband mellan bostadsbrist och hög invandring. Om vi tänker oss att det varje år flyttar in ett Norrköping till Sverige -och bostadsbyggandet är obefintligt- så behöver man inte vara professor i matematik för att räkna ut att bostäderna inte räcker till. Till detta kan fogas det faktum att de invällda familjekonstellationerna inte ser ut som familjer normalt gör i Sverige. Det kan röra sig om 6,7,8 och uppemot 10 individer i en familj....

Svenska ungdomar får bo hemma hos föräldrarna tills de fyller trettio eller till föräldrarna dör och de kan ta över bostaden! Den politiska kortsyntheten är skrämmande och det är läskigt att tänka sig hur pass dålig kontakt till och med kommunalpolitiker har med verksamheten i sin egen kommun.... Asylturisterna och deras anhöriga har en gräddfil rätt in i de kommunala fastighetsbolagen med socialförvaltningen som borgenär! Fullständigt vidrigt!! Vore jag ung idag i Sverige, så hade jag gått Breivik för länge sedan... Det svenska saktmodet är förunderligt....
Citera
2012-10-23, 18:07
Medlem
Mannuss avatar
Nej, det hade vi inte. Bostadsbristen är en av många många anledningar till att hata och avsky invandringen och folkförrädarna.

Citat:
"Eliten" som är uppvuxen i Stockholms innerstad, Danderyd, Saltsjöbaden och andra rika övre medelklass- och överklassområden, och som i princip ärver både ämbeten, status och yrken, behöver knappast oroa sig för att inte hitta någonstans att bo.
Citera
2012-10-23, 19:02
Medlem
Stevies avatar
Kan ni inte bara göra en stor tråd: "Utan invandring hade allt varit guld och gröna skogar." istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in