2012-10-22, 00:21
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Är även mer vanligt att folk bor i singelhushåll idag till skillnad från mitten av och större delen av senare 1900-talet. Det gör en ganska så stor skillnad också.
Hmm, intressant, så man kan säga att det är samhällets moraliska och integrationspolitiska förfall som fistar bostadsmarknaden?
Citera
2012-10-22, 00:38
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin
Det är brist på hyresrätter, inte bostäder.

Jag tycker nog att prisutvecklingen för villor och bostadsrätter tyder på att det är brist även där.

Invandring och ensamhushåll, bostadsbristen beror med andra ord på att svenskarna hatar både Sverige och varandra.
Citera
2012-10-22, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag tycker nog att prisutvecklingen för villor och bostadsrätter tyder på att det är brist även där.

Invandring och ensamhushåll, bostadsbristen beror med andra ord på att svenskarna hatar både Sverige och varandra.
Det är nog inte svenskarna som hatar Sverige, möjligtvis att politikerna gör det.
Citera
2012-10-22, 03:44
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Frågan är hur situationen hade sett ut om vi inte haft 2000-talets massinvandring, utan en helt normal invandring, som förr i tiden? Hade det varit en bra balans mellan tillgång och efterfrågan på bostäder då?

Det är egentligen en fråga vars svar inte är så komplicerat. Situationen på landsbyggen som avfolkas ger ett resultat att åtskilliga byar ligger öde i Sveriges inland. Dessa har varit befolkade av arbetande svenskar som blivit pensionärer som dött. Deras barn har flyttat ifrån, först döttrarna sedan sönerna. Denna trenden kommer att fortsätta, men redan nu kan vi ana att invandrarna börjar utlokaliseras till den Svenska landsbygden.

Varje medelstor stad har före den stora invandringen haft miljonprogram-liknande bostadsområden som stått tomma. Dessa har ratats av stadens unga svenskar som i många fall flyttat till storstaden. Men idag vet jag att dessa områden är bebodda av invandrare. Exakt likadant har skett i storstäderna men att dessa ligger längre fram och är numera överfulla, bostadsbristen är ju numera omfattande där.

Vi har en väldigt tydlig befolkningspyramid som är bredare upptill och tunnare nedtill. Ja det översta skicket är tunnare för dessa dör och efterlämnar lediga bostäder. Utan invandring hade vi haft bostäder för 1/3 av dagens hyresnivåer. Arbetslöshet hade inte existerat. Vi hade haft ett tydligt överskott på bostäder, framför allt medeldyra och billiga bostäder.
Citera
2012-10-22, 03:59
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Givetvis inte. Det hade tvärt om varit överetablering av bostärder. Fungerande skola och välfärd osv osv..

Det är nog svårt för många att greppa hur negativ effekt mena invandring har för vita länder.

Ett lands välstånd beror till 100% på landets raskvalite. Dvs dess intelligens, moral, kreativitet mm. Något Sverige idag ser en exponentiell nedgång på.
Citera
2012-10-22, 13:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utan invandring hade vi haft bostäder för 1/3 av dagens hyresnivåer. ... Vi hade haft ett tydligt överskott på bostäder, framför allt medeldyra och billiga bostäder.

Ja, det är också en aspekt. Vi hade haft billigare bostäder också. Den stora bostadsbristen driver förstås upp priserna.
Citera
2012-10-22, 14:39
Medlem
Adam211s avatar
Fan lever alla flashbackare på gatan eller? Hur kommer det sig att ni har svårt att hitta ett boende? Jag har fått vänta max 3 månader på lägenheter som jag har bott i dom senaste 10 åren. Ja jag har jobb och god kreditvärdighet även om jag är invandrare.

Det tar max 1 eller 2 månader för mina vänner att fixa boende. Det gäller både etniska svenssons och invandrare.
Citera
2012-10-22, 14:45
Medlem
Mikojans avatar
Vem hade bott i Rosengård om inte..?
Jag kan inte komma ihåg att jag varit i just dom trakterna av Malmö, men det verkar hyfsat centralt.
Citera
2012-10-22, 16:43
Medlem
Cayennepeppars avatar
I de överfulla miljonprogramsområdena kan man inte tränga in mera folk. I storstäderna bor de ofta 15 pers i en 2a. Där invandrarna bor så trångt blir det snabbt ohygieniskt med mögel och ohyra. Nu placeras de i småstäder och byar som fortfarande har lediga bostäder. En del städer som Borlänge har tagit emot dem med öppna famnen. Andra försöker att slippa ta emot så mycket som möjligt. Att småkommuner utan arbeten att erbjuda tvingas ta emot de nyanlända som har fått PUT är vansinne. Om den vansinniga massinvandringen från MENA och Somalia aldrig hade inträffat så hade det funnits bostäder åt alla. Sverige tar emot flyktingar från krigen som USA startat de senaste 10 åren. Utan att bry sig om hur mycket lidande det skapar.
Citera
2012-10-22, 20:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cayennepeppar
I de överfulla miljonprogramsområdena kan man inte tränga in mera folk. I storstäderna bor de ofta 15 pers i en 2a. Där invandrarna bor så trångt blir det snabbt ohygieniskt med mögel och ohyra. Nu placeras de i småstäder och byar som fortfarande har lediga bostäder. En del städer som Borlänge har tagit emot dem med öppna famnen. Andra försöker att slippa ta emot så mycket som möjligt. Att småkommuner utan arbeten att erbjuda tvingas ta emot de nyanlända som har fått PUT är vansinne. Om den vansinniga massinvandringen från MENA och Somalia aldrig hade inträffat så hade det funnits bostäder åt alla. Sverige tar emot flyktingar från krigen som USA startat de senaste 10 åren. Utan att bry sig om hur mycket lidande det skapar.

Man borde inte som seriös värd acceptera att det bor 3-4 ggr mer personer i en lägenhet än den är avsedd för ,förslitningen blir för stor på all inredning ,vitvaror odyl. Badrummen i miljonprogrammet är heller inte gjorda för konstant duschande av 6-8 personer per dygn.
Avloppsrören korkas igen av den enorma mängden matolja som hälls ner och orsakar stopp i rören med påföljande översvämning av kloakvatten i källarna.

All den här övebefolkningen kommer till slut att orsaka ren slum tro inte annat ,finns inte en chans att man skall kunna få loss pengar till nödvändiga reperationer förutom till dom mest akuta sakerna. Redan idag är det ju ett enormt renoveringsbehov på miljonprogrammet som eftersläpar.
Citera
2012-10-22, 20:57
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Bostadsristen är ett resultat en cocktail av värdelös politik, ett verkligt monument av våra idiotiska och korrupta politiker. Bara för att ta några fel.
  • Planekonomisk prisättning på hyresbostäder
  • En invandring som inte Sverige har resurser till och gör bostadsbristen ännu värre
  • Bristande konkurrens och korruption i byggbranschen
Citera
2012-10-23, 09:35
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Hmm, intressant, så man kan säga att det är samhällets moraliska och integrationspolitiska förfall som fistar bostadsmarknaden?
Jag tycker inte att jag är moralisk förfallen. Lever ensam för att inga kvinnor vill ha mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Fan lever alla flashbackare på gatan eller? Hur kommer det sig att ni har svårt att hitta ett boende? Jag har fått vänta max 3 månader på lägenheter som jag har bott i dom senaste 10 åren. Ja jag har jobb och god kreditvärdighet även om jag är invandrare.
Det tar max 1 eller 2 månader för mina vänner att fixa boende. Det gäller både etniska svenssons och invandrare.
För 10 år sedan fanns det kanske en miljon färre svartskallar och negrer i Sverige, värt att tänka på när du jämför dagens situation med dåvarande. Min lägenhet tog det ungefär 2 års kötid för att få. Jag tackade naturligtvis nej till lägenheter belägna i de mer "berikade" områdena, vem fan vill bo bland svarta personer liksom? Det är nog så att många svenskar som klagar över bostadsköerna gör likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in