Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Rent spontant tror jag på grovt vållande till annans död, alternativt vållande till annans död i kombination med misshandel.
https://lagen.nu/1962:700#K3P7S1
Jo, det var också det jag tänkte rent spontant, men jag är inte juridiskt kunnig.
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Ni som tror att det är sex som gone wrong eller en "olyckshändelse"? Hur resonerar ni? Tjejen hittades enligt rykten hjärndöd, troligen strypts till döds. Hur ofta "råkar" man strypa någon till döds? Naiviteten...
Nejnej, jag tror ingenting. Jag vet ju inte vad som har hänt och så länge inte mer info framkommer, så kan jag rimligtvis bara syssla med ren spekulation. Jag var bara nyfiken på det juridiska läget
om det visade sig att förklaringen skulle vara det (det är ju i första hand hjärnan som skadas vid syrebrist, så strypning kan även förklara att någon är hjärndöd). Jag menade inte att det är troligaste förklaringen till vad som har hänt (statistiskt sett lär det
inte vara det).
Dödsfall p.g.a. autoerotisk kvävning (stryper sig vid onanering och tappar medvetandet och dör) är inte helt ovanligt, bl.a. har några kändisar dött på det sättet, men jag vet inte hur det är med att någon dör av det vid sex. Jag kan även tänka mig att det kan vara svårt att bevisa om någon har blivit strypt av det eller bara helt enkelt blivit strypt p.g.a. andra motiv. Som jag skrev, så tänkte jag mig att det kanske inte skulle kunna vara omöjligt att klanta sig med sådant om personerna dessutom är berusade.