2012-10-21, 08:12
Medlem
Hej,

Har införskaffat mig en VU+ Duo och försöker ställa in min parabol.
Jag har ett norden-paket från Kjell & Co med fäste för 2st LNB och rätt avstånd mellan fästena.

Jag lyckas få in Canal Digital med mycket bra bild, hur kan det komma sig att Viasat inte fungerar?
Jag kommer få hem en Satfinder idag som kan mäta båda LND samtidigt.

1) Visst är det så att Canal Digital sitter på höger sida sett framifrån?
2) Vilket satellit ska man börja med att få rätt?
3) Kan det vara skillnad om man vrider själva LNBn i sitt fäste?
4) Något annat tips som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
Citera
2012-10-21, 09:01
Medlem
RonPaul2008s avatar
Vet inte exakt vilken parabol det är du har (jag har en selfsat nu, har haft vanlig parabol innan) men ska försöka hjälpa dig.

1. Ja.
2. Ska inte ha någon betydelse om du har en hållare för Canal Digital och Viasat. Prova ställ in Viasat först innan du försöker få in båda (bara så du vet att du kan få in den), du fick ju redan in Canal Digital så prova Viasat nu.
3. Du menar LNB skew, du ser inställningarna för det på länken nedan (dishpointer). Det ska vara rätt inställt, ja.
4. Låt det ta tid så allt blir riktigt bra från början så slipper du gå ut på vintern och pilla . Och kolla noga så alla HD kanaler får bra signal och fungerar korrekt, de brukar vara lite känsligare.

Du kan kolla inställningarna här:
http://www.satlex.net/sv/azel_calc.html

Bättre här kanske:
http://www.dishpointer.com/
Citera
2012-10-21, 11:05
Medlem
Europapalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggesten
Hej,

Har införskaffat mig en VU+ Duo och försöker ställa in min parabol.
Jag har ett norden-paket från Kjell & Co med fäste för 2st LNB och rätt avstånd mellan fästena.

Jag lyckas få in Canal Digital med mycket bra bild, hur kan det komma sig att Viasat inte fungerar?
Jag kommer få hem en Satfinder idag som kan mäta båda LND samtidigt.

1) Visst är det så att Canal Digital sitter på höger sida sett framifrån?
2) Vilket satellit ska man börja med att få rätt?
3) Kan det vara skillnad om man vrider själva LNBn i sitt fäste?
4) Något annat tips som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

1: Ja, du ska ta in canal digital på den högra lnb och viasat på den vänstra lnb, sett framifrån.

2: Signalstyrkan från Thor är svagare än från astra, så det är canal digital du ska utgå ifrån. När du fått in den så ska viasat finnas där med även om du kanske måste ställa dig lite mer mitt emellan dessa två för att få bra mottagning.

3: Skewa lnb kan du göra för att finslipa signalstyrkan.

4: Kolla så parabolen sitter helt rakt. Sitter det minsta snett kan det bli problem att ta in båda satelliterna samidigt. Använd en satbeeper eller liknande instrument när du håller på så hör du när du har bra signal.
Installera satfinder appen i din telefon så får du fram från den punkt du står på vad du ska ha för vinklar på parabolen.
Citera
2013-08-21, 20:16
Medlem
Lånar tråden då jag också håller på att installera en nordenparabol.

Har riktat in parabolen och hittat (enligt boxens nivå/kvalitet staplar) både sirius 4,8E och thor2_30.8W.

Fråga 1: Är detta rätt satelliter för att se canaldigitals och viasats utbud?

Fråga 2: Jag får in vissa kanaler typ knowless, sky sports eurosport 2 (svensktalande) vilken satellit tillhör dessa?
Citera
2013-08-21, 20:37
Medlem
vonOlofs avatar
Canal Digital sänder från två satelliter på 0.8 väst: Thor 5, Thor 6 och därutöver från Intelsat10-02 på prick 1.0 väst. Här nerifrån markytan flyter positionerna ihop, det är såpass liten skillnad.

Viasat sänder från SES5 på 5 öst och från Astra 4A på 4.8 öst. Även här är skillnaden såpass liten att man talar om en och samma position.

Se till exempel Lyngsat för mer detaljerad info om vilka satelliter som sänder vilka kanaler osv.
Citera
2013-08-21, 20:56
Medlem
Okej, då kvittar det alltså vilken satellit jag ställer in på boxen så länge det är någon av de respektives?

Boxens mätare visar att jag har 85 % nivå och 75% kvalitet på båda satelliterna varför får bara in några få kanaler?
Citera
2013-08-21, 23:39
Medlem
vonOlofs avatar
Du har säkert gamla satellit- och/eller frekvenslistor i din mottagare, eftersom du får upp de tidigare satellitnamnen för Canal Digital respektive Viasat.

Ställ in på vad mottagaren har att erbjuda, 5 öst respektive 1 väst, och gör en manuell kanalsökning på båda.

Du nämner dessutom inte vad det är för mottagare du har, numera "pairas" ofta abonnemangskortet med mottagaren med följd att du inte kan få in Viasat och Canal Digital i samma mottagare.

Det finns trådar om mottagare som fixar multipla abonnemangskort, men vi lämnar det därhän för stunden.
Citera
2013-08-22, 16:19
Medlem
Jag har en Samsat utan abbonemangskort liknande dreambox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in