Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-25, 22:44
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dmizor
Någon som vet om Tom Bombadill förekommer någonting i Silmarillon? Eller i någon annan text utöver sagan om ringen?

Tom Bombadil nämns en del i ett visst kort stycke(minns dock inte vilket). Bland annat står det väldigt intressanta att han ofta presenterar sig som "den äldste" vilket kan syfta på att han själv är Illjuvatar i mänsklig form.
Citera
2012-10-26, 01:05
  #38
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTKjohan
Tom Bombadil nämns en del i ett visst kort stycke(minns dock inte vilket). Bland annat står det väldigt intressanta att han ofta presenterar sig som "den äldste" vilket kan syfta på att han själv är Illjuvatar i mänsklig form.

Nja. Under Elronds rådslag diskuteras han tämligen utförligt, men de är överens om att
a) han är en stulpelle som aldrig skulle kunna hålla ordning på Ringen, vilket inte passar med universums skapare
och inte minst
b) Tom Bombadil skulle enligt Elrond kunna besegras av Sauron. Om Tom Bombadil vore Illuvitar i förklädnad vore det absurt, eftersom Illuvitar var den som i tidens början skapade Sauron (och en massa andra väsenden).
Citera
2012-10-26, 01:24
  #39
Medlem
LaBoums avatar
Tyckte att Sagan om ringen var rätt tråkig. Fast jag orkar inte med långa böcker så det kan bero på det.
Citera
2012-10-26, 03:33
  #40
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
börja med the hobbit

den är lättare att läsa och den är mer lättsam skriven, får du mersmak så väntar triologin på dej
jag läser inte speciellt mycket men dem här böckerna är väll värda att läsa
Läs stephen kings böcker. Sjukt bra, mina favoriter. Tyvärr läst klart nästan alla hans största verk och nu mindre 100 sidor kvar i the shining.

Jag kanske ska ta och läsa dina böcker då om jag får bokbrist.
Citera
2012-10-26, 09:11
  #41
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Nja. Under Elronds rådslag diskuteras han tämligen utförligt, men de är överens om att
a) han är en stulpelle som aldrig skulle kunna hålla ordning på Ringen, vilket inte passar med universums skapare
och inte minst
b) Tom Bombadil skulle enligt Elrond kunna besegras av Sauron. Om Tom Bombadil vore Illuvitar i förklädnad vore det absurt, eftersom Illuvitar var den som i tidens början skapade Sauron (och en massa andra väsenden).
Det här du beskriver har jag inget minne av, är det i Silmarillion det står? Elronds rådslag är väl i Sagan om Ringen ioförsig och det är väl inte omöjligt att Elrond inte vet vem Tom Bombadill egentligen är?
Citera
2012-10-26, 11:05
  #42
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det här du beskriver har jag inget minne av, är det i Silmarillion det står? Elronds rådslag är väl i Sagan om Ringen ioförsig och det är väl inte omöjligt att Elrond inte vet vem Tom Bombadill egentligen är?

Under rådslaget berättar alla - Elrond, Bilbo, Legolas, Gimli, Boromir, Gandalf och Frodo - på vilket sätt de berörts av Saurons jakt på Ringen och en del bakgrundsfakta. Därefter börjar rådslaget reflektera och diskutera tänkbara lösningar. Först ut är Elrond, som säger

"But I had forgotten Bombadil, if indeed this is still the same that walked the woods and hills long ago, and even then was older than the old. That was not then his name. Iarwain Ben-adar we called him, oldest and fatherless. But many another name he has since been given by other folk: Forn by the Dwarves, Orald by Northern Men, and other names beside. He is a strange creature, but maybe I should have summoned him to our Council.'"

Så Elrond torde ha träffat Bombadill tidigare, men det var länge sedan och de kan båda ha ändrats till nära nog oigenkännlighet.

Gandalf, som ju är en maia och borde ha träffat Illivutar personligen, konstaterar att Bombadill vore en ytterst olämplig vakt av Ringen.

"And if he were given the Ring, he would soon forget it, or most likely throw it away. Such things have no hold on his mind. He would be a most unsafe guardian; and that alone is answer enough.'"

Slutligen anser Glorfindel att Bombadill må vara mäktig i sitt eget territorium, men inte mäktigare än Sauron: "`But in any case,' said Glorfindel, `to send the Ring to him would only postpone the day of evil. He is far away. We could not now take it back to him, unguessed, unmarked by any spy. And even if we could, soon or late the Lord of the Rings would learn of its hiding place and would bend all his power towards it. Could that power be defied by Bombadil alone? I think not. I think that in the end, if all else is conquered, Bombadil will fall, Last as he was First; and then Night will come.'"
Citera
2012-10-26, 11:12
  #43
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Under rådslaget berättar alla - Elrond, Bilbo, Legolas, Gimli, Boromir, Gandalf och Frodo - på vilket sätt de berörts av Saurons jakt på Ringen och en del bakgrundsfakta. Därefter börjar rådslaget reflektera och diskutera tänkbara lösningar. Först ut är Elrond, som säger

"But I had forgotten Bombadil, if indeed this is still the same that walked the woods and hills long ago, and even then was older than the old. That was not then his name. Iarwain Ben-adar we called him, oldest and fatherless. But many another name he has since been given by other folk: Forn by the Dwarves, Orald by Northern Men, and other names beside. He is a strange creature, but maybe I should have summoned him to our Council.'"

Så Elrond torde ha träffat Bombadill tidigare, men det var länge sedan och de kan båda ha ändrats till nära nog oigenkännlighet.

Gandalf, som ju är en maia och borde ha träffat Illivutar personligen, konstaterar att Bombadill vore en ytterst olämplig vakt av Ringen.

"And if he were given the Ring, he would soon forget it, or most likely throw it away. Such things have no hold on his mind. He would be a most unsafe guardian; and that alone is answer enough.'"

Slutligen anser Glorfindel att Bombadill må vara mäktig i sitt eget territorium, men inte mäktigare än Sauron: "`But in any case,' said Glorfindel, `to send the Ring to him would only postpone the day of evil. He is far away. We could not now take it back to him, unguessed, unmarked by any spy. And even if we could, soon or late the Lord of the Rings would learn of its hiding place and would bend all his power towards it. Could that power be defied by Bombadil alone? I think not. I think that in the end, if all else is conquered, Bombadil will fall, Last as he was First; and then Night will come.'"

Sjukt intressant, tack! Men Gandalf har väl inget minne som maia under själva rådslaget? Han får väl tillbaks en del minne när han haft sin batalj med Balrogen och går från Gandalf the Grey till Gandalf the White?
Däremot låter det som Gandalf har rätt bra koll på Tom då, som han säger, ringen inte har något egentligt värde för Illuvatar och han sätter ingen prägel på det. Men man kanske kan tolka det olika?

Älskar såna här diskussioner, tack Superkuf för att du ger mig lite mer bildning i Ringens värld, ska tamigtusan börja om och läsa böckerna igen bara för att!
Citera
2012-10-26, 15:26
  #44
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Läs stephen kings böcker. Sjukt bra, mina favoriter. Tyvärr läst klart nästan alla hans största verk och nu mindre 100 sidor kvar i the shining.

Jag kanske ska ta och läsa dina böcker då om jag får bokbrist.

jo en polare har tipsat och talat varmt om stephen kings böcker, man kanske skulle ta sig en koll trots allt jag vet att min äldre bror har några av hans mer kända verk, så jag kan låna någon av honom.

sen vet jag att det hjälper mot min dyslexi att läsa böcker, att sitta och läsa på flashback har fått mig att gå tillbaka i utveckligen..... hmm var det väl eller väll??
Citera
2012-10-26, 17:06
  #45
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Sjukt intressant, tack! Men Gandalf har väl inget minne som maia under själva rådslaget? Han får väl tillbaks en del minne när han haft sin batalj med Balrogen och går från Gandalf the Grey till Gandalf the White?
Däremot låter det som Gandalf har rätt bra koll på Tom då, som han säger, ringen inte har något egentligt värde för Illuvatar och han sätter ingen prägel på det. Men man kanske kan tolka det olika?

Älskar såna här diskussioner, tack Superkuf för att du ger mig lite mer bildning i Ringens värld, ska tamigtusan börja om och läsa böckerna igen bara för att!

Jag är tämligen säker på att Gandalf mycket väl kom ihåg när han levde i Odödliga landen, och tom. innan världen skapades och maias och valar levde tillsammans med Illivutar. När Gandalf dog ändrades hans ställning och uppdrag (delvis genom att Saruman hade deserterat och hans plats behövde fyllas, delvis genom att det var dags för slutspel mot Sauron och delvis för att han "dog"), men jag tror inte att hans självbild eller minne förändrades.

Tom Bombadill passar inte riktigt in i Ringens värld. Han är något övernaturligt, men samtidigt unik. Min gissning är att han är något i stil med Honmonstret eller Honmonstrets mor Ungholiant - alltså något som Illivutar inte skapat utan "redan fanns där" när Jorden skapades. Men av någon anledning slog han sig ner i vad som senare kom att bli Gamla Skogen och lämnar det inte.
Citera
2012-10-28, 13:55
  #46
Medlem
För er som beklagar sig över att Silmarillion är svår att komma in i, rekommenderar jag starkt att ni ger ljudboken en chans.
Jag fastnade heller aldrig för boken när jag försökte läsa den, men när jag började lyssna på ljudboken på väg till of från jobbet fastnade jag direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=-yyE...ailpage#t=112s
Citera
2012-11-08, 16:32
  #47
Medlem
The hobbit är den bok är mest lättläst så börja med den. Dock är mitt råd att du väntar till efter filmen. Jag tyckte Sagan Om Ringen var mer fantastisk när jag inte hade läst böckerna. Du vet inte vad som ska hända...
Men efter The hobbit så tycker jag att du ska hoppa på Trilogin. Du kommer finna den väldigt intressant eftersom mycket är utelämnat trots 3 monsterlånga filmer. Du kommer stöta på karaktärer och platser som inte blev introducerade i filmerna. Tom Bombadil, Old Willow, Imrahil. Jag föredrar bland annat slagen som de är beskrivna i böckerna framför hur de blev på film. De är mer detaljerade och det är många fler händelser som utspelar sig gentemot filmversionen av slagen.
Citera
2012-11-08, 18:21
  #48
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag föredrar bland annat slagen som de är beskrivna i böckerna framför hur de blev på film. De är mer detaljerade och det är många fler händelser som utspelar sig gentemot filmversionen av slagen.

+1.

Det förekommer tre stora slag i ringentrilogin - Hornborgen, Pelennors slätt och Svarta Portarna. Filmen kastar in gigantiska deus ex machina i de två sistnämnda, medan böckerna beskriver att slaget på Pelennors slätt fortsatte långt efter Häxmästarens död. "För östlingarna var envisa och bildade ständigt nya fyrkanter", fritt citerat ur minnet. Olifanterna var ett helsicke att döda, med stora förluster på de fria folkens sida.

Man kan verkligen känna hur manusförfattarna jublade: "Massor av häftig GCI, imponerande scener, snorbilligt jämfört med att ha ytterligare 500 statister och sparar tid." Att det skadade tittarupplevelsen rejält ignorerade de. Hade det varit så svårt att låta terrängen utanför Svarta Portarna ha lite höjdskillnad istället för att se ut som ett biljardbord?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback