• 1
  • 2
2002-11-20, 18:54
Medlem
Vilken roll har media i den grundlagsändring som gör det möjligt
för Sverige att överföra beslutanderätt till EU.
Är det bra att överföra mera beslutanderätt till EU?

Borde inte media har belyst detta som en viktig fråga som borde
debatteras före beslut fattades?
Vems är ansvaret att folk i allmänhet inte känner till vad
detta innebär?

Vad vet Ni om detta?
Citera
2002-11-20, 19:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag är inte så himla insatt i ämnet, men det låter ju inte så himla bra i mina öron..

Jag tycker det ganska konsekvent från medias sida ignoreras viktiga beslut/frågor. Kommer t.ex inte ihåg att jag läste en enda redogärelse över innehållet i schengenavtalet i mainstreammedia innan det skrevs under.

Sen är det väl oxå så att folk är mer intresserade av vilka som har sex på farmen/robinson-ön etc...
Citera
2002-11-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag är inte så himla insatt i ämnet, men det låter ju inte så himla bra i mina öron..

Jag tycker det ganska konsekvent från medias sida ignoreras viktiga beslut/frågor. Kommer t.ex inte ihåg att jag läste en enda redogärelse över innehållet i schengenavtalet i mainstreammedia innan det skrevs under.

Sen är det väl oxå så att folk är mer intresserade av vilka som har sex på farmen/robinson-ön etc...

Ja tror att robinson/farmen är mera vad folk orkar med när arbetsdagen är slut.

Ja angående grundlagsändringen, så släpper vi besluten över utrikespolitik, rättsväsendet, skatterna och socialasektorn.
För mej känns det som ännu en pusselbit faller på plats. Detta är den
ursprungliga planen.
Detta är ett led i planen att skapa ett Europas förenta stater.
Nu gäller det bara att genomföra dom känsliga
frågorna som svenska folket ALDRIG skulle ha sagt ja till, om vi fått kännedom om dom före EU-omröstningen.
EMU omröstningen är en annan fråga som man gärna skulle
ha genomfört i smyg, utan publicitet, men när det gäller valutan då är folket mera medvetna. Det skulle vi inte ha låtit passera...sådant
känner makteliten till.
Citera
2002-11-20, 20:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det kanske kan ligga nått i det, kommer ju ihåg de få gånger jag har haft ett jobb. Blir nog lätt så att man bara sjunker ner framför teven, oavsett vad som visas.

Ang. EMU så enligt vad jag vet (fick reda på av en lärare på en folkhögskola för en massa år sen så det behöver ju inte vara sånt men...) så ingick EMU i de avtal sverige skrev under för att bli medlemmar i EU. Vilket innebär att vi redan har förbundigt oss till att deltaga i det. Detta verkar dock i stort gått media förbi, och även politikerna verkar ha missat det. Vi har redan sagt ja till EMU så en folkomröstning känns lite som ett spel för gallerierna.

.
Citera
2002-11-20, 21:24
Medlem
Men vi som är EU motståndare kan rösta nej till EMU. För om Sverige inte går med i valutaunionen, så finns det väl ingen anledning för oss att vara kvar i EU. Vi går ur :!: :!: :!: Yeah, det skulle vara härligt.

Men jag vet ju hur det blir i slutändan. Folkomröstningen kommer inte att ske förrän ja-sida vet att det blir ett ja, tackvare sifo-undersökningar. Och vi är ju väldigt lättlurade när makten vill manipulera oss, så är det bara.

Men än så länge har då inte jag som norrlänning fått tillbaka något som EU-medlem, och lär aldrig få det heller. Makten bara flyttar längre och längre bort. Vi här uppe kan inte ens åka över till Tyskland och köpa billig sprit.
Citera
2002-11-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det kanske kan ligga nått i det, kommer ju ihåg de få gånger jag har haft ett jobb. Blir nog lätt så att man bara sjunker ner framför teven, oavsett vad som visas.

Ang. EMU så enligt vad jag vet (fick reda på av en lärare på en folkhögskola för en massa år sen så det behöver ju inte vara sånt men...) så ingick EMU i de avtal sverige skrev under för att bli medlemmar i EU. Vilket innebär att vi redan har förbundigt oss till att deltaga i det. Detta verkar dock i stort gått media förbi, och även politikerna verkar ha missat det. Vi har redan sagt ja till EMU så en folkomröstning känns lite som ett spel för gallerierna.

.

Jag har nog också förstått det så att vi redan förbundit oss att
gå med i EMU. Politiken på lokalplanet i dom olika länderna går väl
ut på att på ett skickligt sätt få folket att tro att vi fortfarande kan
bestämma om viktiga saker.
Därför anordnas en EMU omröstning, men först måste man försäkra se
om att opinionsundersökningarna visar att man får önskat resultat.
Ifall folket säger nej vid första omröstningen då blir det att rösta
så många gånger tills det blir ja...
Det är så EU-demokratin funkar :roll: :roll:

Kanske det inte är så konstigt om vi tänker oss hur planerna för EU bygget måste ha gått till. Det är makteliten med storbolagen i spetsen som står för planerna. Tror vi att dom nöjt sej med något halvdant?
Att planerna gått ut på att länderna skulle ha någon valfrihet? Allt inom
politiken talar för att det skall vara hårdare tag, lägre skatter och
ekonomisk överföring från fattiga till rika. Fullständig likgiltighet för
hur det går för människorna i vardagen. :roll: :roll:
Citera
2002-11-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocky
Men vi som är EU motståndare kan rösta nej till EMU. För om Sverige inte går med i valutaunionen, så finns det väl ingen anledning för oss att vara kvar i EU. Vi går ur :!: :!: :!: Yeah, det skulle vara härligt.

Men jag vet ju hur det blir i slutändan. Folkomröstningen kommer inte att ske förrän ja-sida vet att det blir ett ja, tackvare sifo-undersökningar. Och vi är ju väldigt lättlurade när makten vill manipulera oss, så är det bara.

Men än så länge har då inte jag som norrlänning fått tillbaka något som EU-medlem, och lär aldrig få det heller. Makten bara flyttar längre och längre bort. Vi här uppe kan inte ens åka över till Tyskland och köpa billig sprit.

Ja vi går ur EU, jag tycker det. Men jag tror att maktapparaten inom EU ser till att det blir praktiskt taget omöjligt i praktiken. Man skapar problem för den som står utanför. Såg att man klagar i Norge på att det är problem att stå utanför.

Ja vi är otroligt lättlurade, man skaffar några lobbyister som berättar
för oss hur vi skall tänka.
Så som Mona Salin sade i TV om invandringen. Hon sa att det är politikernas sak att lära folket hur dom skall tänka om invandringen.
Så ser nog politikerna sin roll nuförtiden.

Jag tror att dom större delen av folket är förlorare i EU, det är storföretagen som är vinnare. Vi förlorar offentlig sektor med allt vad dett
innebär i fråga om många kvinnojobb, och den sociala trygghet som vi bytt mot ett EU-medlemsskapet, som inte ger mycket tillbaka.
Citera
2002-11-20, 23:04
Medlem
xatrixs avatar
I och med att vi blev medlemmar och inte avtalade bort tvånget att gå med i ett eventuellt valutasamarbete har vi inget egentligt val. Eftersom det i EU:s grundlag står att inget enskilt land får gå emot de övriga ländernas vilja, så måste vi gå in i fas tre av EG/EU. Men sen återstår ju frågan vad för sanktioner Sverige kan råka ut för om vi inte vill vara med - att vi inte får vara med i EMU, eller? :-)
Citera
2002-11-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
I och med att vi blev medlemmar och inte avtalade bort tvånget att gå med i ett eventuellt valutasamarbete har vi inget egentligt val. Eftersom det i EU:s grundlag står att inget enskilt land får gå emot de övriga ländernas vilja, så måste vi gå in i fas tre av EG/EU. Men sen återstår ju frågan vad för sanktioner Sverige kan råka ut för om vi inte vill vara med - att vi inte får vara med i EMU, eller? :-)

Jag har hört att det är såhär, och det är nog i överensstämmelse med
EUs roll som samordnare och likriktare...man kan inte stå utanför om man vill vara med... :roll: :roll:
Är det samma sak med grundlagsändringen måntro...vet du...är det
bestämt att vi skall överlåta den. Hur har andra EU-länder gjort :?:
Någon som vet :?:
Citera
2002-11-21, 11:07
Medlem
xatrixs avatar
I och med beslutet överlåter vi vissa beslut till EU, men inte sådana om hur Sverige ska styras.

http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2002-11-20
Citera
2002-11-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
I och med beslutet överlåter vi vissa beslut till EU, men inte sådana om hur Sverige ska styras.

http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2002-11-20

Men nog är det lite illavarslande att "pelare 2 och 3" innehåller rättsväsendet, skatter och sociala biten, och det har vi nu överlåtit.
Citera
2002-11-27, 14:45
Medlem
Snövits avatar
Jag bor på Ireland och här har de precis haft folkomröstning om nice-fördraget. För andra gången (det röstades ner förra gången). Jag är i och för sig positivt intsälld till EU men jag vill fortfarande bli informerad om vad som händer. I Svensk media har jag knappt sett något om nice-fördraget som här ses som så viktigt att det folkomröstas om det. Att Sveriges regering mörkar att de faktist redan har förbundit sig att gå med i EMU tycker jag är förkastligt. De har ju inte ens förhandlat om special avtal som Danmark har gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in