2012-10-21, 22:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabine
Den som använder google skall finna. Det är sant. Kan bli en kvarts milj som rullar in på kontot bara så där för en somalisk familj med flera barn. Jag skulle aldrig påstå nåt sånt utan att vara säker. I andra länder i europa skulle det nog bli massdemonstrationer om sånt kom fram men inte här. En annan nyhet för dig kanske är att de skrattar åt oss utomlands.
Jag är verkligen ingen rasist men nu har det gått för långt i sverige och jag hoppas vi är överens om det i alla fall.

Nej. Jag hittar inte den uppgiften någonstans. Retroaktiv föräldrapenning, ja. Retroaktivt barnbidrag, nej.
Citera
2012-10-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Svenskar brukar som regel skaffa familj och barn först när man har ett arbete och en ordnad ekonomi dvs. kan försörja sig själva och sin familj.
Det kan man knappast säga om invandrare från Afrika och mena t.ex. som gärna skaffar barnkullar utan att kunna försörja dem genom eget arbete, det är en viss skillnad där.
Det här kanske är nyheter för dig?

Efter några års "studier" på ett annat socialt forum plus lite information jag skaffat med egna ögon från grannar är jag säker på att det inte är ovanligt med tonåringar som vill ha en gullig baby och skaffar barn när de är 13 och uppåt, i vårt land.

Hälften av de som går t ex sjuksköterskeutbildning verkar skaffa minst ett barn under studieåren. Tar med barn på lektionerna. Många småbarnsföräldrar studerar på distans och kan på så sätt plocka ut CSN samtidigt som de tar ut föräldrapenning.
Citera
2012-10-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Över 80% av somalierna i Sverige är arbetslösa, de allra flesta är analfabeter som inte har en chans att få ett riktigt arbete.
I Finland konstaterades nyligen att ca:85% i gruppen somalier inte ens kan läsa och skriva på sitt eget språk.
Lite svårt att få dessa att fungera och försörja sig själva på många år i ett kunskapssamhälle, de blir bidrag som gäller under många år och de flesta kvinnorna kommer aldrig ens att ta sig ut på arbetsmarknaden.
Det blir liksom knepigt då det skall pressas fram en stor barnaskara.
Har du svårt att ta till dig fakta som inte passar dig, du som kan bränna 600 spänn utan att blinka

Men nu diskuterar vi lite olika saker va...? Jag snackar bidrag, du snackar integrering.
Jag har inte svårt att ta till mig fakta, det är väl därför som har den sanna, gällande bidragsnormer etc. Du lutar dig tillbaka på en jävligt bekväm "sanning" om att somalier lever lyxliv på skattepengar och det är ganska lätt att vara missnöjd då.

Tro fan det är svårt att etablera sig i samhället när det finns en sån negativ syn på somalier.
Citera
2012-10-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CozyMinarchist
deckardrottningen och molliesmille har båda rätt och fel. Jag då? Jag har ett långt och ytterst produktivt arbetsliv bakom såväl som framför mig. Jag har noll skitungar och vill således inte betala nån föräldrapenning till någon vare sig de är vita, gula, bruna eller svarta. Lösningen är enkel. Skrota dessa bidrag och låt folk lära sig att ta lite grundläggande ekonomiskt ansvar istället.

Vidare så kan jag tillägga att dagens flyktingström till Sverige skulle minska med 99% på en eftermiddag om bidragsregnet stryptes åt. Dessa människor är inte så ointelligenta som många på fb tror. Stryp bidragsorgien och Sverige skulle plötsligt inte vara så attraktivt längre.

Tänker du gå till ättestupan när du inte klarar att torka dig själv efter toabesök längre - eller vilka ska göra det? Skitungar?
Citera
2012-10-21, 22:56
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Efter några års "studier" på ett annat socialt forum plus lite information jag skaffat med egna ögon från grannar är jag säker på att det inte är ovanligt med tonåringar som vill ha en gullig baby och skaffar barn när de är 13 och uppåt, i vårt land.

Hälften av de som går t ex sjuksköterskeutbildning verkar skaffa minst ett barn under studieåren. Tar med barn på lektionerna. Många småbarnsföräldrar studerar på distans och kan på så sätt plocka ut CSN samtidigt som de tar ut föräldrapenning.
Svenskar som skaffar barn i 13- 14 årsåldern är nästan unikt i Sverige och kan räknas i max ett tio-tal per år.
Vilken värld lever du i, den muslimska eller?
Ljug lite mer när du ändå håller på.
Citera
2012-10-21, 23:02
Medlem
Cuba-Colas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frida100
Men nu diskuterar vi lite olika saker va...? Jag snackar bidrag, du snackar integrering.
Jag har inte svårt att ta till mig fakta, det är väl därför som har den sanna, gällande bidragsnormer etc. Du lutar dig tillbaka på en jävligt bekväm "sanning" om att somalier lever lyxliv på skattepengar och det är ganska lätt att vara missnöjd då.

Tro fan det är svårt att etablera sig i samhället när det finns en sån negativ syn på somalier.

Varför tror du att somalierna kommer till Sverige istället för att välja ett sydligare EU-land med lite mer liknande klimat som i Somalia, t.ex. Italien eller Spanien? Fundera på den du.

Citat:
Tänker du gå till ättestupan när du inte klarar att torka dig själv efter toabesök längre - eller vilka ska göra det? Skitungar?

Och vem tror du ska torka dig på ålderdomshemmet? Somalierna? Fundera på den du.
Citera
2012-10-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabine
Det finns massvis med invandrare som kom till sverige på 60- och 70 talet som anpassat sig utmärkt, tex från forna jugoslavien, de berättar om att när de kom så fick de nästan klara sig helt själva.
Idag ser det helt annorlunda eftersom dels så är det en annan typ av invandrare som kommer dvs mest mena och de varken kan/vill anpassa sig och varför ska de ens försöka när de belönas med generösa bidrag. De vet mycket väl i vilka trådar de ska dra för att få ut bidrag. Jag känner till flera invandrare som är vansinniga på vad som pågår i dagens sverige.

Varför ska vi betala för vem som helst som ändå inte kommer bidra, syftar främst på massinvandringen från somalia? Ytterst få somalier blir en tillgång för sverige. Läs på om deras lojaliter och klanindelningar mm. De kan inte ens läsa eller skriva. T om svårt för dem att lära sig klockan. Det enda de gör är att föda massa barn.

Svenska företag reste till Italien och Finland exempelvis för att rekrytera arbetskraft (som de gjorde för några år sedan, kanske fortfarande gör till Spanien etc för att rekrytera läkare) till industrin på
60-talet och tidigare. I början av 70-talet kunde man lära sig på Stockholms universitet hur mycket Sverige tjänade på invandringen.

När lärare nu ger elever i uppgift att ta reda på vad invandringen kostar Sverige är det svårt som förälder att hjälpa till med skoluppgiften.
Citera
2012-10-21, 23:06
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frida100

Tror fan att det är svårt att etablera sig i ett kunskapssamhälle när man är analfabet, vare sig man vill etablera sig eller ej.
Somalier är dessutom klanmänniskor vilket inte förenklar direkt, de kanske du inte har koll på.
Svårare människor än dessa att integrera i ett kunskapssamhälle är svårt att finna på planeten jorden t.om. Norge försöker att få somalier att lämna landet
Jag känner inte till att jag påstått att de lever lyxliv på bidragen de får via arbetande svenskars inbetalda skatter, du får gärna visa var jag skriver att bidragen räcker till ett liv i lyx.
Du kanske skulle ta och läsa Göteborgspostens klassiska artikel om somalier, det vore nog nyttigt för dig.
Citera
2012-10-21, 23:09
Medlem
Citat:
Vi såg tydligen inte samma Debatt.... Jag såg Göran Höglund, kd, prata om ett förslag betr. föräldrapenningen (att man förlorar den föräldrapenning man inte plockat ut före barnets 4-årsdag. I nuläget kan man spara föräldrapenningen tills barnet är 8 år).

Hur är centerns förslag konstruerat?

Hägglund heter han förstås.
Citera
2012-10-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuba-Cola
Varför tror du att somalierna kommer till Sverige istället för att välja ett sydligare EU-land med lite mer liknande klimat som i Somalia, t.ex. Italien eller Spanien? Fundera på den du.

Nejnej, behöver inte fundera, jag vet. Kommer man till Italien får man bo på flyktingförläggning i 7 månader. Där skall man tillsammans med andra flyktingar lära sig italienska. Efter dessa sju månader så är det HEJDÅ och man förväntas börja arbeta och sköta sig själv. Boende kan du glömma, ytterligare språkkurser kan du glömma osv.

Detta förväntas alltså av en människa som varit på flykt från ett krigsdrabbat land utan infrastruktur och trygghet. Du har sett krig, död och hela din tillvaro har tagits ifrån dig.
Men då ska du ropa BONJOURNO tacka för kaffet.

Sverige anser inte att Italien kan tillgodose behoven för en invandrare på ett korrekt sätt så man har ju börjat sluta att skicka tillbaka människor dit. (Man bortser i vissa fall från Dublin-fördraget mao)

Det är därför man inte drar till Italien i första hand.

Man åker till Sverige för att det i många fall är väldigt bra land, med modern infrastruktur, god utbildning och är ett tryggt land. (Inte alltid, men för det mesta och i relation till hemländerna)

EDIT: Just det ja, du tror att somalier kommer hit för att man får 21 800 i månaden. Mm. Skönt att tro så, det blir väldigt svart-vitt och lätt att hata!
Senast redigerad av frida100 2012-10-21 kl. 23:14.
Citera
2012-10-21, 23:13
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordExecuter
Fakta på det du säger tack, eftetsom det finns tydliga fakta aom bevisar motsatsen. Och det spelar ingen roll om set skulle vara enstaka fall då inte en svensk skulle få i märheten av samma bidrag... Rättvist?

Jag använder SD:s retorik, för att svara på dessa "fakta". Dvs, bara säg det som
låter bra, så får du en hel del med dig på tåget.

Jag ifrågasätter inte att enskilda bidrag finns och att de summor som nämns
faktiskt existerar, bidrag för bidrag.

Men, att plussa ihop varenda bidrag som finns i "boken", skriva ett inlägg på facebook,
låta friatider eller avpixlat föra vidare dem som en sanning, det är ett så uppenbart
taktiskt marknadsföring att det blir lite kejsarens nya kläder av det bland fan boysen.

"Insändaren hävdar att en invandrande mamma med tre barn..."

Blir även lite att viska "Jag är en festis" av det.
"Bidrag finns och så här ser de ut" --------------> "Hörde ni, en zooomalisk kvinna
fick 33 triljoner i bidrag"
Citera
2012-10-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuba-Cola
http://www.friatider.se/villkoren-for-invandrarnas-retroaktiva-foraldrapenning-kan-forsamras

http://www.friatider.se/halverad-tidsfrist-for-retroaktiv-foraldrapenning

http://www.friatider.se/fredrik-malm-ger-fria-tider-ratt-om-invandrarbidragen

Oj vilken tillförlitlig, neutral källa.. .

Har läst Fredrik Malms kommentarer till Fria tider mer än en gång och ser ingenting om retroaktivt barnbidrag. Kan du inte uppge på vilken rad det nämns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in