2012-10-20, 21:06
Medlem
Det finns ju praktiskt taget en miljard olika typer av behandlingar mot acne. Allt från krämer till radiovågssändare etc etc.

Jag har inga stora problem med finnar. Men då och då får jag en stor baddare. Vad fasen ska man köpa hem som verkligen FUNGERAR vid dessa tillfällen? Vad är det mest effektiva när finnen väl har uppkommit?
Något receptfritt eller receptbelagt? Någonstans har väl förhoppnings utvecklingen kommit på detta område, eller?
Citera
2012-10-20, 21:11
Medlem
Tvätta ansiktet med vatten två gånger om dager. Funkar för mig och jag har inte haft en enda finne på över 4 månader nu.
Citera
2012-10-20, 21:14
Medlem
Om du får finnar av torr hud så vet jag inte riktigt vad du kan använda där finnar går bort fort, vet bara vissa som det tar ett tag innan det börjar fungera. Om du får finnar för att du har fet hy så kan du ta lite nagerlacksbortagningsmedel. Det torkar ut huden extremt. Men var försiktig. Ta det endast bara på finnen om den är stor och endast lite. Tvätta inte bort det utan låt det vara på under natten eller i alla fall någon timme. Det borde funka.

OBS. (Har inte testat själv eftersom jag har torr hy, men vet att det funkar på andra )

MVH Emma
Citera
2012-10-20, 21:15
Medlem
HobartMuddys avatar
T-Röd. Morgon och kväll, samt när du kommer hem från jobbet. Bra rödsprit med bara etanol och isopropanol. Inget aceton eller skit som en del märken har i.

..utvändigt, på bomullstuss typ... i fall det behövde sägas.
Citera
2012-10-20, 23:23
Medlem
slaskpacks avatar
Här är ett tips som funkar...

Ta en liten bit TREO, blanda med ett par droppar vatten. Låt det lösa upp ordentligt.
Doppa sen en pytteliten tunn tuss av bomull i blandningen och smeta ut tussen över finnen. Låt den torka fast över natten. Upprepa nästa kväll eller så länge som behövs. Dagtid baddar du bara med en lite svagare lösning utan att sätta på någon tuss.

Jag lovar att det här hjälper!!!
Citera
2012-10-21, 20:59
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Här är ett tips som funkar...

Ta en liten bit TREO, blanda med ett par droppar vatten. Låt det lösa upp ordentligt.
Doppa sen en pytteliten tunn tuss av bomull i blandningen och smeta ut tussen över finnen. Låt den torka fast över natten. Upprepa nästa kväll eller så länge som behövs. Dagtid baddar du bara med en lite svagare lösning utan att sätta på någon tuss.

Jag lovar att det här hjälper!!!

Hör gärna av dig sedan du provat, och berätta om det hjälpte?

Lycka till!
Citera
2012-10-22, 11:09
Medlem
Tack alla som svarat.
De svar jag har fått hittills är dock inom kategorin "huskurer" och liknande.

Jag vill åt något vetenskapligt bevisat medel mot acne. T.ex. en receptbelagd salva eller produkt eller likande som VERKLIGEN har snabb och bevisat effekt.
(dock inte Roaccutan-tabletter som har för mkt biverkningar)
Jag hade hoppats att detta är ett så pass välbeforskat medicinskt område att det nästan borde ha kommit några smärre mirakelmedel på marknaden snart.
Om det är dyrt eller inte spelar ingen roll, bara det verkligen är bland det bästa möjliga.
Citera
2012-10-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligasnubben
Tack alla som svarat.
De svar jag har fått hittills är dock inom kategorin "huskurer" och liknande.

Jag vill åt något vetenskapligt bevisat medel mot acne. T.ex. en receptbelagd salva eller produkt eller likande som VERKLIGEN har snabb och bevisat effekt.
(dock inte Roaccutan-tabletter som har för mkt biverkningar)
Jag hade hoppats att detta är ett så pass välbeforskat medicinskt område att det nästan borde ha kommit några smärre mirakelmedel på marknaden snart.
Om det är dyrt eller inte spelar ingen roll, bara det verkligen är bland det bästa möjliga.

Ingen?
Citera
2012-10-30, 06:24
Medlem
Veeoons avatar
Den enda salvan som kan komma till minnes är Basiron och Stioxyl. Vet inte om de finns som receptbelagda varianter men de finns på Apoteket iaf.
Citera
2012-10-30, 09:37
Medlem
Detta har säkert skrivits tusen gånger tidigare...

Acne orsakas av två saker:
* Överproduktion av talg som korkar igen en talgkörtel
* Acne bakterier som växer i taljen.

Så behandling av acne måste slå mot någon av dessa saker. Om behandlingen inte antingen torkar ut huden kraftigt eller dödar bakterier djupt nere i huden så är den verkningslös. Vanligt tvättande eller lite baddande har ingen effekt på acne.

När inflammationen väl kommit så är det inte mycket att göra. Man får vänta tills den går ner. Om man absolut skall klämma så bör man klämma ut varet ur bölden. Det är inte bra att småpeta, för då kan man få infektioner som går in under huden och skapar fula acne ärr.

Preparat som minskar produktionen av talg och torkar ut huden finns ett flertal, oftast i form av krämer. Några av dem är också bakteriedödande. De vanligaste tror jag är
* Steoxyl
* Differin (Receptbelagd)
* Duac (Receptbelagd)

För att minska mängden acne bakterier kan man ta till receptbelagd antibiotika:
* Tetralysal/Tetralysin
* Heracilin
* Oracea

Sedan finns det tunga artilleriet Roaccutan, som permanent dödar talgkörtlar. Det har en fruktansvärd massa biverkningar, som kan vara betydligt värre än acnen.

Inget av detta är dock snabblösningar. Behandling av acne tar tyvärr månader. Gå och prata med en läkare om du vill få det behandlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in