2012-10-22, 08:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Och värdelös.
Rangling, dålig kontakt med axeln och är i utfällt läge längre än orginalkolven.
AK4 med infällbar kolv (vet inte ifall den fick en specifik modellbeteckning) var framtagen för fallskärmsjägarförband. När AK5 kom (med infällbar kolv som standard) så försvann helt enkelt behovet av denna specialversion.
Citera
2012-10-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
AK4 med infällbar kolv (vet inte ifall den fick en specifik modellbeteckning) var framtagen för fallskärmsjägarförband. När AK5 kom (med infällbar kolv som standard) så försvann helt enkelt behovet av denna specialversion.

Nja. Hemvärnet har tilldelats ca 5-6000 inskjutbara kolvar, främst avsedda för fordonsförare.
Citera
2012-10-22, 10:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Nja. Hemvärnet har tilldelats ca 5-6000 inskjutbara kolvar, främst avsedda för fordonsförare.

Har du läst frågeställningen?

Citat:
Vilka Vpl-förband använde Ak4 resp Kpist längst?
Av ren nyfikenhet...
Man lärt sig något nytt var dag...
Jag visste inte att HV räknas som ett VPL-förband
Citera
2012-10-22, 12:12
Medlem
Tråden kanske inte skulle handla om jämförelser mellan Kpist och Ak4 eller kolven till Ak4.

Ak5 var ju från början tänkt att beväpna arméns jägar- mp och brigadförband. I takt med att krigsorganisationen krympte kunde sedan fler förband tilldelas Ak5 gissar jag..

Men har aldrig riktigt blivit klok på det där riktigt. Stadsskytteförbanden tillhörde ju organisatoriskt Fo områdena och de värnpliktiga hade Ak4 i lumpen men i Kungsängen gick man över till Ak5 nån gång redan i mitten av 90:talet.

Ing 3 hade också Ak4 länge, till 98/99 eller nåt sånt. Även på KA3/FMB fanns Ak4 med ett bra tag..
Citera
2012-10-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
´

Ing 3 hade också Ak4 länge, till 98/99 eller nåt sånt.

Stämmer verkligen detta, hade ING 3 i Boden AK4 1998/1999?

Känns ju otroligt om det stämmer.
Citera
2012-10-22, 18:20
Medlem
MacheteRampages avatar
En av mina löjtnanter jag hade i Boden låg inne på ING3 och jag tyckte han sa att han hade AK5.

Under 90 talet alltså..
Citera
2012-10-22, 19:32
Medlem
attackminkens avatar
Jag låg i flygvapnet på F21 inom luftbevakning 1998.
Jag hade K-pisten på den tiden.

Sjukt lätt att rengöra. Saknar den ibland nu för tiden då jag sitter å gnuggar på min AK4B i HV.
Så jag och mina plutonskamrater torde ha varit bland dom sista som använde K-Pisten.
Citera
2012-10-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attackminken
Jag låg i flygvapnet på F21 inom luftbevakning 1998.
Jag hade K-pisten på den tiden.

Sjukt lätt att rengöra. Saknar den ibland nu för tiden då jag sitter å gnuggar på min AK4B i HV.
Så jag och mina plutonskamrater torde ha varit bland dom sista som använde K-Pisten.

Den fanns vad jag vet i Flottan tills AK5C/D kom ut dvs runt 2008 eller något sådant eller är jag helt fel ute.
Citera
2012-10-22, 21:21
Medlem
tigerrakets avatar
En K-pist har man väl bättre användning utav i Flottan än en AK?
Då gångerna man skall borda kan man ju ha en AK men om man måste öppna eld ombord på ett fartyg måste ju en K-pist med sin slimmade design vara enklare att handhava i det lilla utrymmet än en ak?
Citera
2012-10-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Stämmer verkligen detta, hade ING 3 i Boden AK4 1998/1999?

Känns ju otroligt om det stämmer.

Jag har för mig att Ing3 hade Ak4 väldigt länge. Kan möjligen vara så att årskullen 97/98 var den sista som hade fyran iofs.
Även Ing1 hade Ak4 som huvudbeväpning för sina vpl när förbandet lades ned 1997.

Vet inte om det hade nåt att göra med att ingenjörerna kanske satte upp en del "fristående" krigsförband som inte ingick i de ordinarie brigaderna eller nåt. Bara en gissning..
Senast redigerad av Macke85 2012-10-22 kl. 21:43.
Citera
2012-10-22, 21:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
En K-pist har man väl bättre användning utav i Flottan än en AK?
Då gångerna man skall borda kan man ju ha en AK men om man måste öppna eld ombord på ett fartyg måste ju en K-pist med sin slimmade design vara enklare att handhava i det lilla utrymmet än en ak?

Samma i t.ex. fordon. Då var vår kpist ypperlig.
Citera
2012-10-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
En K-pist har man väl bättre användning utav i Flottan än en AK?Då gångerna man skall borda kan man ju ha en AK men om man måste öppna eld ombord på ett fartyg måste ju en K-pist med sin slimmade design vara enklare att handhava i det lilla utrymmet än en ak?

Självklart är det så samma för fordonspersonal stabsfolk tross mekaniker etc etc
men nej k-pisten var enligt dom "styrande" gammal och det betyder automatiskt att den är dålig och skall ersättas.
ersättaren blev en AK/k-pist blandning (AK5D) i bästa fall, eller pistol 88a ingen är en lika bra lösning en vad k-pisten var/är.
Jag kan förstå om man köpt in MP5 motsv för att få en modernare k-pist men att försöka bygga en av andra vapen(AK5D) eller byta ner sig (pistol 88) är ju bara fel och dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in