• 1
  • 2
2012-10-19, 01:12
Medlem
hej,
Min macbook pro lser sig flera gnger om dagen och mste d startas om med startknappen. Oftast fryser den sig bara, men ibland brjar den ocks hacka innan den lser sig.

Wifi slutar ocks att fungera dagligen, och nr man frsker starta om den trdlsa uppkopplingen s vill den inte starta upp igen. (ikonen blir aldrig ifylld, str konstant alternativet "sl p wifi" nr man klickar p den). Man mste d starta om datorn fr att f det att fungera igen.

macbook pro mitten 2010, 13 tum (ML)

vad kan detta vara? gr mig galen!
Citera
2012-10-19, 01:15
Medlem
tzjs avatar
Brja med att gra en sker start. Hll nere shift nr du startar och slpp inte shift frrn du ser en frloppsindikator under pplet vid uppstarten. Starta sedan om som vanligt igen. terkom om det inte hjlper.
Citera
2012-10-19, 11:30
Medlem
Tack fr tipset.

Gjorde nu detta och har testat datorn i ca 1 h. Den har nnu inte lst sig, men wifi har frsvunnit tv gnger redan.

Tar datorn skada nr man mste stnga av den genom att bara hlla inne knappen?
Citera
2012-10-19, 11:36
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foostick
Tack fr tipset.

Gjorde nu detta och har testat datorn i ca 1 h. Den har nnu inte lst sig, men wifi har frsvunnit tv gnger redan.

Tar datorn skada nr man mste stnga av den genom att bara hlla inne knappen?

Nja, detta finns det delade uppfattningar om. Det r vl inte att rekommendera i lngden direkt.
Sitter du lngt frn din router med datorn? Hur r signalstyrkan? Prova lite olika stllen dr du r och se om uppkopplingen blir stabilare.
Citera
2012-10-19, 12:53
Medlem
Datorn str som max ca 4 meter frn routern och har konstant full mottagning. Det kvittar vilken typ av router jag r ansluten till, s mste vara ngot med datorn.

Det konstiga r att man mste starta om datorn innan man kan starta upp wifi igen.
Citera
2012-11-27, 17:40
Medlem
Skyddad-identitets avatar
Jag hller p att bli grtfrdig av ilska just nu p.g.a den hr jvla FITTDATORN!

Jag har en ny MBP och kpt extern HDD frn WD. Den ska nu konverteras till Fat32 men det gr ju ta mig fan inte.

Gtt in p WDs support hemsida och lst vad dom skriver att man ska gra men det gr inte fr alternativen de freslr FINNS INTE! Jag vill inte partionera min HDD.....

Eftersom jag inte kan starta en egen trd om det hr av ngon anledning, och be om hjlp fr en gng skull istllet fr att hjlpa andra. S skriver jag i den hr trden och hoppas ingen ldsaspolis frstr fr mig och tar bort meddelandet.

Om ngon VET hur man konverterar en 1TB WD HDD p mac frn vad fan det nu r till FAT32, SNLLA hjlp mig innan jag tar till vld mig mig sjlv och datorn!!!!!
Citera
2012-11-27, 17:46
Medlem
Snjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyddad-identitet
Jag hller p att bli grtfrdig av ilska just nu p.g.a den hr jvla FITTDATORN!

Jag har en ny MBP och kpt extern HDD frn WD. Den ska nu konverteras till Fat32 men det gr ju ta mig fan inte.

Gtt in p WDs support hemsida och lst vad dom skriver att man ska gra men det gr inte fr alternativen de freslr FINNS INTE! Jag vill inte partionera min HDD.....

Eftersom jag inte kan starta en egen trd om det hr av ngon anledning, och be om hjlp fr en gng skull istllet fr att hjlpa andra. S skriver jag i den hr trden och hoppas ingen ldsaspolis frstr fr mig och tar bort meddelandet.

Om ngon VET hur man konverterar en 1TB WD HDD p mac frn vad fan det nu r till FAT32, SNLLA hjlp mig innan jag tar till vld mig mig sjlv och datorn!!!!!
Starta Skivverktyg -> vlj hrddisken i listan till vnster -> g till Radera -> vlj MS-DOS (FAT) -> klicka Radera... -> frdig.

Varfr vill du ha den i Fat32 frresten? Ganska vrdelst format.
Citera
2012-11-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Starta Skivverktyg -> vlj hrddisken i listan till vnster -> g till Radera -> vlj MS-DOS (FAT) -> klicka Radera... -> frdig.

Varfr vill du ha den i Fat32 frresten? Ganska vrdelst format.

Om det hade varit s enkelt s hade jag inte stllt frgan.
De enda formaten som jag kan vlja mellan r 3 st Mac OS Extended (skiftlgesknslig, journalfrd, krypterad)

Frstr du nu problemet..

Jag vill ha FAT32 fr att det inte r ett vrdelst format fr det JAG ska anvnda hrddisken till. Men det r ett annat samtalsmne...
Citera
2012-11-27, 22:08
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyddad-identitet
Om det hade varit s enkelt s hade jag inte stllt frgan.
De enda formaten som jag kan vlja mellan r 3 st Mac OS Extended (skiftlgesknslig, journalfrd, krypterad)

Frstr du nu problemet..

Jag vill ha FAT32 fr att det inte r ett vrdelst format fr det JAG ska anvnda hrddisken till. Men det r ett annat samtalsmne...

Jag har ocks en WD 1TB, jag har mjlighet till att vlja MS-DOS(FAT) i Skivverktyg..

Lste lite om ngra som hade liknande problem, de lste det genom att anvnda sig av terminalen fr att genomfra formateringen. r du sker p att du valt rtt i Skivverktyg? Jag anar att problemet helt enkelt ligger i att du markerat fel i Skivverktyg

Jag antar att du kr 10.8.2?
Citera
2012-11-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Jag har ocks en WD 1TB, jag har mjlighet till att vlja MS-DOS(FAT) i Skivverktyg..

Lste lite om ngra som hade liknande problem, de lste det genom att anvnda sig av terminalen fr att genomfra formateringen. r du sker p att du valt rtt i Skivverktyg? Jag anar att problemet helt enkelt ligger i att du markerat fel i Skivverktyg

Jag antar att du kr 10.8.2?

Det hr r frsta gngen jag mste formatera en HD vid kp och jag r ganska ny p Mac.
Nr jag ska vlja format s finns det bara 3 eller 4 st Mac OS Extended format att vlja p.
Hur kan jag markera rtt nr det bara finns fel format att vlja...
Citera
2012-11-28, 13:44
Medlem
smurfehs avatar
Vljer du disken, snarare n sjlva volymen? Vet att folk markerat fel i listan och drav inte haft mjlighet att vlja annat n HFS+
Citera
2012-11-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Vljer du disken, snarare n sjlva volymen? Vet att folk markerat fel i listan och drav inte haft mjlighet att vlja annat n HFS+

Det finns tv enheter att vlja fr mig. Den vre och en undre. Den vre har alternativ medan den undra inte har ngot att portionera.

Om jag nd kunde visa hur det ser ut kanske det blir lite lttare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in