Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Jag är själv väldigt varlig med bloggar och facebook så visst kan jag hålla med om att folk borde värna mer om sitt privatliv.
Men stalkern har också ett eget ansvar. Det är inte ett normalt beteende att förfölja som personerna gör i programmet eller anse att de är ihop, t.o.m. förlovade, med sitt kärleksobjekt trots att objektet aldrig ens träffat människan. Är man så sjuk att man inte kan inse sitt egna ansvar och skadliga beteende gentemot medmänniskor behöver man få psykvård.
Din inställning till mobboffer vittnar ju om att vi är långt ifrån varandra i frågan, men ja det är OT.
Håller med dig att det är inte ok med stalking. Ville bara försöka få folk till att fatta att deras bloggande kan bjuda in till såna här obehagliga människor i deras liv.
Blir lite som att säga till en turist att han inte ska gå i det eller det kvartert, hamnen eller gatan när han tex är på semester i Brasilien, men att då tursiten säger att det är hans mänskliga rättighet att gå precis vart han vill i världen. ja visst gör det då men gnäll då för fan inte när du blir mördad, rånad och eller våldtagen. Det är denna lilla parallell jag vill göra för att förkara för vissa i denna tråden som tycker att bloggande skall vara fritt och riskfritt. Visst i en perfekt borde det vara de men nu lever vi inte i en perfekt värld utan du liksom stalkern har ett egen ansvar.
Fattar inte varifrån detta fenomen har kommit med bloggandet och facebookandet, varför värnar inte folk om sina privatliv längre? Att vara stalker idag måste ju vara hur kul som helst när folk fläker upp sina bilder på nätet, men gråter sedan ut när folk börjar snacka om dem eller de blir nekade det ena jobbet efter det andra.
Känner jag börjar flyta ut här, men kort och enkelt. Vill du vara ifred så låt då andra också få vara ifred från era idiotiska bloggar och bilder.