• 4
  • 5
2005-11-22, 15:39
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Så en slipsten är det bästa för att slipa sina knivar hemma?

Ja, jag anser det.
Citera
2005-11-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag kan inte tänka mig att det blir en särskilt god slipeffekt, fungerar troligtvis ungefär som att slipa mot en keramisk stav, förutom att man får en planare yta, dvs. att den rätar upp eggen mer än att verkligen slipa, på samma sätt som ett "skärp"-stål.

edit: Problemet med diamantstål eller keramiska sådana är att det är svårt att hålla en jämn vinkel över hela eggen, samt att de genom det ofta tar bort mer material än nödvändigt för att få fram en god egg.

om man er illa tvungen, ka tallriken användas - det er i varje fall min erfarenhet. men du har rätt, den slipar, där et stål brynar. precis det har jag ofta undrat på: vad er egentligen idéen med diamantstål/keramisk stav? det anbefalas av vissa knivfabrikanter i stället för ett vanligt stål, och det måste väl vara fel?

jag har själv en japanesisk water stone som fungerar fint - den kostade ca. 400 dkr i köpenhamn. den bör dock snart riktas till efter drygt 4 års användning. stålet er en av de långa f.dick.

edit: visst finns det professionella, som ka göra ett bra jobb på dina knivar, men det finns ochså många som fördärvar dem. det er absolut sannt at det er en bra ide att lära sig att slipa själv.
Citera
2005-11-29, 22:58
Medlem
Squalos avatar
Nu sitter jag här och kokar gröt, och drar upp den här tråden igen, apropå ingenting...

Hur vet man om knivar är "bra"? Vad kan man gå på. Säg att jag har knivar av märket X, eller inget märke alls, hur kan jag då avgöra om dom är bra? Vad gör kniven bra? Vad kan man gå på?
Citera
2005-11-30, 22:06
Medlem
knivarna, då... en bra kniv er
  • anpassad för sin användning. kockniven stor och tung, skalkniven liten och lätt.
  • väl balancerad. går lätt att kolla. kockkniven balancerar just övanför skäftet, skalkniven nedanför.
  • väl konstruerad. solid; korrekt kurva på äggen; rätt slipningsvinkel etc. - inte ganska så där lätt att erkända om man inte precis vet va man ska undersöka...
  • korrekt härdat. er diskuterad övanför i tråden.
bra knivar er inte nödvändigtvist oerhört dyra. victorinox er ganska billiga, och mångfaldig test-vinnare. man bör dock, enligt mig, välja dem med träskäfte, därför att man kan slipa det till efter behov.

Editerat bort ot. /mod.
Citera
2005-11-30, 23:29
Medlem
Mysonoxens avatar
Ännu en kock har hört av sig till mig och tipsat om en kniv signerad vår svenske stjärnkock Christer Lindström på Edsbacka.

Någon här som testat den? Stålet ska tydligen vara från Sandvik Steel.
Citera
2005-12-01, 01:19
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellOil
Allt snack om knivar är ju löjligt så tillvida ni inte är kockar. Jag går på min morfars paroll, man behöver inte köpa fetdyra knivar, se till att de du har proffslipas ist. Har själv en enkel sarek från duka som slipas ca, en gång i halvåret, funkar underbart och väger tungt i hand, dett kombinerat med ett par hyfsade småknivar och en brödkniv. Koncentrera er på matlagningen och inte på prylarna, ingen som har ätit en god måltid säger efteråt "det märks att måltiden är tillagad med fina knivar". Låt kockarna fixa med knivarna.

Jag är ju kock så knivar är som porr för mej, gillar den här tråden som fan. Men det är sant, är man hemma pulare så kan man klara sig med va fan som hellst bara det skär, det är ju inte så att man hackar 30 kilo sallad på en dag då direkt även om man är sex personer i familjen.
Men om man nu ska gå på budget och det man ska ha hemma tycker jag OBH Nordica har jävligt prisvärda knivar, bra stål och balans.
Jag har väl kanske plöjt ner en 20-30 tusen genom åren i knivar och det mesta måste jag säga varit crap men man provar sig fram tills man hittar nått man gillar.
Tycker oftast om dem med långa jävla monster blad, det är nice att ha när man ska hacka mycket sallad och gurka eller skära upp massvis med kött. Sen ska det vara rätt tyngd, är det fel tyngd så står man mest där och "luft hugger" istället för att få nått gjort.
Citera
2005-12-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jag är ju kock så knivar är som porr för mej, gillar den här tråden som fan. Men det är sant, är man hemma pulare så kan man klara sig med va fan som hellst bara det skär, det är ju inte så att man hackar 30 kilo sallad på en dag då direkt även om man är sex personer i familjen.

viss gör man inte det, vanligtvist. men knivar er ju verktyg, och sånt ska vara av odentlig kvalite, oavset hva man pusslar med. om de er det, och man har lärt sig lite köksteknik, er arbetet oerhört mycket lättare. då kan man just koncentrera sig på det som er interessant - om man inte tycker att själva hackningen och stekningen i sig själve er spännande. många av oss er ju bara stora pojkar som fortfarande tycker det er kul att få leke med knivar och eld!

Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Tycker oftast om dem med långa jävla monster blad, det är nice att ha när man ska hacka mycket sallad och gurka eller skära upp massvis med kött.

jag har en jättestor gammal sabatier, som bara kommer fram när det ska hackas till stor-kalas. normalt räcker det med en nogot mindre kniv.
Citera
2005-12-03, 14:57
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ännu en kock har hört av sig till mig och tipsat om en kniv signerad vår svenske stjärnkock Christer Lindström på Edsbacka.

Någon här som testat den? Stålet ska tydligen vara från Sandvik Steel.
Vart kan man köpa den kniven? Lite intresserad.

Bidrar med en länk ifrån dagens DN..Knivtest.
edit.. hm får inte länken att funka. leta på www.dn.se
Citera
2005-12-03, 16:12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Vart kan man köpa den kniven? Lite intresserad.

Bidrar med en länk ifrån dagens DN..Knivtest.
edit.. hm får inte länken att funka. leta på www.dn.se

Jag googlade och fick fram denna sida för ett par dar sedan:

http://www.svenskasmaker.se/

Om du går in på "våra produkter" och klickar på kniven kommer det upp en popup, gick tyvärr inte att direktlänka men här är själva infot om kniven, för bild får du gå in på hemsidan.

Min kniv

Ett av mina stora uppdrag i karriären är den galamiddag som jag fick i uppdrag av statsministern att tillaga på slottet Versailles för 700 personer anförda av den franske premiärministern. Förutsättningarna var av sådant slag att den bäste hade tvekat: provisoriska kök utan gas, tidspress, inhyrd personal... Så vad göra när tiden är knapp och rådjursfiléer för 700 gäster ska pareras? Svar: Man fattar kniven och kör igång! Min filosofi är att med bra råvaror och en bra kniv är allt möjligt. Råvaran i det här fallet var ytterfilé av rådjur från Sörmland. Kniven var min egen trotjänare som alltid finns till hands oavsett i vilket land och i vilket kök jag befinner mig.

För tre år sedan började jag utveckla en helt egen kockniv tillsammans med EKA-knivar i Eskilstuna som har tillverkat knivar sedan 1882. Målsättningen var att ta fram en kniv som skulle kännas klassisk och samtidigt vara baserad på de allra senaste rönen vad gäller material och utförande. Det visade sig vara svårare än vad vi hade trott. Men skam den som ger sig. Efter att ha utvecklat, testat och finjusterat under ett par års tid kan jag stolt konstatera att resultatet har blivit just den kniv som jag hade i åtanke och drömde om när vi drog igång projektet.
Mycket nytta och mycket nöje.
Citera
2019-09-08, 21:45
Medlem
Nån med åsikter runt Laudmann knivar? Bra, dåligt, prisvärt, slipteknik etc
Citera
2019-09-10, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister75
Nån med åsikter runt Laudmann knivar? Bra, dåligt, prisvärt, slipteknik etc

Det finns en väldigt långt tråd om knivar.
Prova i den istället.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in