Citat:
Ursprungligen postat av HellOil
Allt snack om knivar är ju löjligt så tillvida ni inte är kockar. Jag går på min morfars paroll, man behöver inte köpa fetdyra knivar, se till att de du har proffslipas ist. Har själv en enkel sarek från duka som slipas ca, en gång i halvåret, funkar underbart och väger tungt i hand, dett kombinerat med ett par hyfsade småknivar och en brödkniv. Koncentrera er på matlagningen och inte på prylarna, ingen som har ätit en god måltid säger efteråt "det märks att måltiden är tillagad med fina knivar". Låt kockarna fixa med knivarna.
Jag är ju kock så knivar är som porr för mej, gillar den här tråden som fan. Men det är sant, är man hemma pulare så kan man klara sig med va fan som hellst bara det skär, det är ju inte så att man hackar 30 kilo sallad på en dag då direkt även om man är sex personer i familjen.
Men om man nu ska gå på budget och det man ska ha hemma tycker jag OBH Nordica har jävligt prisvärda knivar, bra stål och balans.
Jag har väl kanske plöjt ner en 20-30 tusen genom åren i knivar och det mesta måste jag säga varit crap men man provar sig fram tills man hittar nått man gillar.
Tycker oftast om dem med långa jävla monster blad, det är nice att ha när man ska hacka mycket sallad och gurka eller skära upp massvis med kött. Sen ska det vara rätt tyngd, är det fel tyngd så står man mest där och "luft hugger" istället för att få nått gjort.