• 1
  • 2
2005-04-07, 23:46
Medlem
RoQs avatar
Hej, jag har nyligen beställt ett knivset från dorre.
Det är ett sånt där vanligt 5 delars, ni vet, med 4 knivar och en slip.
Är det någon som vet hur kvaliten är på Dorre knivar?
Jag la ut en summa som för mig(student) var ganska saftig....

Nån som vet något??
Citera
2005-04-08, 00:44
Medlem
OliTs avatar
Tja, mysonoxen verkar vara nöjd med sina dorreknivar: Länk .

Jag har själv aldrig testat en kniv från dorre (mig veterligen), men de presterar säkert ok. Hur mycket fick du betala?
Citera
2005-04-08, 00:54
Bannlyst
Det är ganska prisvärda knivar det där. Fick ett set i julklapp i år faktiskt och med kontinuerlig slipning (på sten för min del) så håller dom sig sylvassa och är riktigt trevliga i köket.
Citera
2005-10-17, 18:17
Awaiting Email Confirmation
RaIs avatar
det enda som duger ar ju faktiskt japan tillverkade globalknivar. Har man inte rad med det ar det lika bra att kopa konserver tills man har sparatihop till en. sa det sa
Citera
2005-10-17, 18:56
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaI
det enda som duger ar ju faktiskt japan tillverkade globalknivar. Har man inte rad med det ar det lika bra att kopa konserver tills man har sparatihop till en. sa det sa

Kvalificerat skitprat. Finns gott om märket som spelar i samma division som Global.. Ofta för en billigare pening.
Citera
2005-10-17, 19:13
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild

Kvalificerat skitprat. Finns gott om märket som spelar i samma division som Global.. Ofta för en billigare pening.

Tja, de flesta bättre Europeiska knivarna spelar i en division lägre än Global (om man bara räknar skarphet), mjukare stål och tjockare blad.

Om man jämför Global, som är en kniv som är anpassad till den västerländska marknaden, med knivar som tillverkats i Japan för Japaner så ligger global i lä, trots att stålet är hårdare än i de flesta Europeiska knivarna har global relativt mjukt stål, således en relativt dålig hållbarhet på eggen. De som pysslar en del med knivar, mig inräknat, skrattar snarare åt folk som svär på sina globalknivar.

Global är något av en blandning av en Japansk kniv och en Europeisk, ett relativt tunnt blad men mjukt stål, något som i mina ögon inte riktigt fungerar. Många kockar svär vid sina gamla Franska knivar, med all rätt, om kniven underhålls rätt och slipas ofta är de riktigt bra, med en egg som klarar av mindre ömtåligt arbete, ofta gjorda av kolstål också.

Japanska knivar har fördelen av mycket hårt stål och en tunn egg, det kan gå lång tid mellan slipningar utan att kniven blir oanvändbar, den tunna eggen bidrar till oöverträffad förmåga att skära, men eggen blir ömtålig. Japanska knivar är generellt sett inte anpassade för att användas till frusen mat, kyckling (där ben kan förekomma) och fisk. Givetvis finns det modeller av Japanska knivar med tjockare blad som är anpassade för de uppgifterna också, Deba och Garasuki t.ex.

En sida som jag redan tidigare hänvisat till är JapaneseChefsKnife.com, mycket bra service och sortiment, Tojiro DP Wood handle är en mycket prisvärd kniv, hårdare stål än global, lägre pris och trähandtag, något som i mina ögon är att föredra.
Citera
2005-10-18, 20:57
Medlem
Har Dorre-knivar...

... och så jäkla bra är de faktiskt inte (köpte lådan med 5 på nån rea, tror jag pyntade 149 eller nåt sånt, och då letade jag ändå efter nytt bryne och nån liten skalkniv).... det märks framför allt på de större, som inte riktigt håller måttet ens som nyslipade.... gå vidare, köp nåt bättre, gå till bra affär och be att få testskära... om du inte vill beställa "riktiga" knivar från Japan (billigast hit via london...)
Citera
2005-10-18, 21:35
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jake69
... och så jäkla bra är de faktiskt inte (köpte lådan med 5 på nån rea, tror jag pyntade 149 eller nåt sånt, och då letade jag ändå efter nytt bryne och nån liten skalkniv).... det märks framför allt på de större, som inte riktigt håller måttet ens som nyslipade.... gå vidare, köp nåt bättre, gå till bra affär och be att få testskära... om du inte vill beställa "riktiga" knivar från Japan (billigast hit via london...)

Tilläggas bör att inte alla knivar kommer fullslipade från fabrik, om man köper en något ovanligare kniv, med Europeiska mått mätt, kan det mycket väl krävas att man slipar till eggen en vända med en sten.
Citera
2005-10-19, 15:26
Medlem
Cobra Styles avatar
Japanerna är ju historiskt rätt duktiga på sitt stål , men jag tror det spritt sig till resten av världen idag .
Personligen kör jag med Global och har aldrig ångrat mig . Lämnar in dem för slipning 1 gång/år så är de sylvassa hela året. Köper man Global ell. liknande kvalité så kommer man ha knivarna tills man dör . Innan köpte jag billiga skräpknivar på IKEA mm men de håller aldrig i längden .
Citera
2005-10-19, 16:53
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Japanerna är ju historiskt rätt duktiga på sitt stål , men jag tror det spritt sig till resten av världen idag .
Personligen kör jag med Global och har aldrig ångrat mig . Lämnar in dem för slipning 1 gång/år så är de sylvassa hela året. Köper man Global ell. liknande kvalité så kommer man ha knivarna tills man dör . Innan köpte jag billiga skräpknivar på IKEA mm men de håller aldrig i längden .

Nej, det har inte spritt sig till "resten av världen", Henkel och Wustoff (två av de största knivtillverkarna i Europa) gör fortfarande knivar med mjukt stål, 52-54 på CRC-skalan, global ligger kring 54-56 och "riktiga" Japanska knivar ligger från 58 och uppåt. Det finns undantag där Europeiska tillverkare använder Japanska metoder och hårdare stål, men det är inte vida spritt. Jag står fast vid att Global inte är annat än ett dåligt försök till en Japansk kniv, de är "bra" i jämförelse med billiga knivar, men de är definitivt inte värda pengarna de kostar.
Citera
2005-10-19, 17:01
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
En sida som jag redan tidigare hänvisat till är JapaneseChefsKnife.com, mycket bra service och sortiment, Tojiro DP Wood handle är en mycket prisvärd kniv, hårdare stål än global, lägre pris och trähandtag, något som i mina ögon är att föredra.
Har du beställt därifrån? Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en Tojiro DP wooden clad 150 mm för ynka $36.00. Sedan så är det ju prima svenskt stål (Sverige är faktiskt bland de bästa i världen på att producera kvalitativt stål) med en mycket hög hårdhetsgrad. http://www.japanesechefsknife.com/DP...dleSeries.html
Citera
2005-10-19, 17:08
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Har du beställt därifrån? Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en Tojiro DP wooden clad 150 mm för ynka $36.00. Sedan så är det ju prima svenskt stål (Sverige är faktiskt bland de bästa i världen på att producera kvalitativt stål) med en mycket hög hårdhetsgrad. http://www.japanesechefsknife.com/DP...dleSeries.html

Ja, jag har beställt därifrån ett flertal gånger, mycket god service. Koki är väldigt bra att ha att göra med, frakten är dessutom ynka $7, kommer till Sverige på ett par dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in