2017-09-24, 18:20
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det har funnits i Göteborg sedan 2004.

Jaha där ser man, det är ju några år.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag var på Hard Rock Göteborg av en slump.
En större gäng. Enkel beställning (nästan alla tog lika) men helt värdelöst.
Mat förväxlades, virrig personal och kremerade burgare.

Ryktet och myten som i övrigt gärna odlas om Hard Rock Göteborg är att för ett antal år sedan nekades en rejält påstruken Håkan Hellström tillträde. Packad som gatan men snällt stod han och tryckte näsan mot fönstret och pekade och höll utläggning om sin egen sjömanskostym som hängde innanför.
Har hört den där historien i flera versioner men vet inget om sanningshalten i den.

´

Haha, så han har skänkt en sjömanskostym till Hard Rock. Den har säkert dragit dit lite folk och kan ju vara kul att kolla på om jag nu skulle ha vägarna förbi, även om maten inte är så bra så kan man ju ta en öl bara. I Stockholm finns det en del ABBA-grejer, men vilka fler lokala kändisar som finns representerade minns jag ej. Kanske att Europe skänkt något.
Citera
2017-09-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vilka är det som går på Hard Rock egentligen, vem är den typiska kunden? Jag går som sagt aldrig dit i princip, jag känner nog ingen som brukar gå dit heller vad jag vet. Är det turister? Utomlands har jag uppfattat det som en turistfälla, men å andra sidan vete fan om man går på Hard Rock Café om man åker till Sverige på semester. Jag har lite svårt att se vad de överlever på, de har ju ändå funnits i Stockholm sen 1985 och Göteborg sen 2004 då.
Den på sveavägen har ju lunch, så då är ju alla möjliga personer där. Dock brukar det inte vara så många, i alla fall inte relativt till hur många sittplatser de har. Kan vara för att menyn inte är vidare inspirerande, sallad eller hamburgare och säkert något annat tjafs också.

På kvällen är väl det typiska ett "grabbgäng" som är ute för att dricka bärs och käka en burgare. Typ de man kan tänka sig skulle hålla till på olearys. Har för mig att de har TV-appareter där också (fast inte lika många).

Dock avråder jag alla från att äta där. Hard Rock sveavägen är det ställe där jag ätit absolut sämst restaurangmat i hela mitt liv. En blek, okryddad, köttbit som man kände hade kommit direkt ut ur frysen. Vattnig som bara den och till råga på det fick man inte ens någon sås till.
Så går ni mot förmodan dit ta inget annat än hamburgarna, de är ändå någorlunda ätbara.
Citera
2017-09-26, 18:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Den på sveavägen har ju lunch, så då är ju alla möjliga personer där. Dock brukar det inte vara så många, i alla fall inte relativt till hur många sittplatser de har. Kan vara för att menyn inte är vidare inspirerande, sallad eller hamburgare och säkert något annat tjafs också.

På kvällen är väl det typiska ett "grabbgäng" som är ute för att dricka bärs och käka en burgare. Typ de man kan tänka sig skulle hålla till på olearys. Har för mig att de har TV-appareter där också (fast inte lika många).

Dock avråder jag alla från att äta där. Hard Rock sveavägen är det ställe där jag ätit absolut sämst restaurangmat i hela mitt liv. En blek, okryddad, köttbit som man kände hade kommit direkt ut ur frysen. Vattnig som bara den och till råga på det fick man inte ens någon sås till.
Så går ni mot förmodan dit ta inget annat än hamburgarna, de är ändå någorlunda ätbara.

Ah, de har lunch också. Jobbade i de kvarteren en period, men jag tror aldrig ens jag funderade på att kolla om de hade lunch faktiskt. Ingen kollega föreslog det heller. Det är inte direkt brist på bra ställen där heller, så inget problem att undvika det...

O'Learys är i mina ögon mest människor som vill se sport och därför köper att konsumera deras mediokra mat och öl, samt barnfamiljer som vill gå någonstans som inte kostar skjortan och som har mat som funkar för både vuxna och barn.
Citera
2017-09-26, 19:42
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ah, de har lunch också. Jobbade i de kvarteren en period, men jag tror aldrig ens jag funderade på att kolla om de hade lunch faktiskt. Ingen kollega föreslog det heller. Det är inte direkt brist på bra ställen där heller, så inget problem att undvika det...

O'Learys är i mina ögon mest människor som vill se sport och därför köper att konsumera deras mediokra mat och öl, samt barnfamiljer som vill gå någonstans som inte kostar skjortan och som har mat som funkar för både vuxna och barn.

Men är svaret inte så enkelt att den magi som dog med Hard Rock Café på samma sätt som långt senare med Action - skådisar som startade Planet Hollywood och över världen kraschade och inte föll oss i smaken.
Provat bägge utomlands - exakt samma koncept!! Karbonpapper.
Planet Hollywood dog ju. (finns säkert nånstans i USA)
Men ett slags Hard Rock fungerar när det svenskas och blir O´Learys och ev ett Harrys... Burgare, ribbs, sportbar, smygdyrt....lättsamt manligt bärshak.

Citera
2017-09-26, 20:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Men är svaret inte så enkelt att den magi som dog med Hard Rock Café på samma sätt som långt senare med Action - skådisar som startade Planet Hollywood och över världen kraschade och inte föll oss i smaken.
Provat bägge utomlands - exakt samma koncept!! Karbonpapper.
Planet Hollywood dog ju. (finns säkert nånstans i USA)
Men ett slags Hard Rock fungerar när det svenskas och blir O´Learys och ev ett Harrys... Burgare, ribbs, sportbar, smygdyrt....lättsamt manligt bärshak.

Ja, det är väl så. Jag kan tänka mig att det var hett med Hard Rock Café när det öppnade som sagt, 1985 i Stockholm var nog ingen klang- och jubelföreställning matmässigt när det gällde variation. Då var säkert en amerikansk restaurang jäkligt hett. Jag minns att det fanns en restaurang där de hade buffé också som var väldigt omtalat, jag var där en gång men tyckte inte att det var så kul. Dock var jag bara barnet på den tiden, måste ha varit andra halvan av 80-talet. Nu finns bufféer i varenda buske. Minns inte vad stället hette, minnet säger något med Baloo, men det kan mycket väl vara fel.

Själv föredrar jag alla gånger en klassisk pub framför sportbarerna, men smaken är förstås som baken.
Citera
2017-10-03, 00:31
Medlem
BigFatCones avatar
Det är lite som McDonald's fast som en "rockbar". Plastigt och välbekant. Fattar inte alls grejen. Medioker mat till galna priser. Schyssta drinkar men det är ju knappast något unikt koncept.
Citera
2020-03-20, 02:17
Medlem
Eastmancolors avatar
*Bump*

Kom precis att tänka på stället. När jag började plugga på Stockholms universitet 1988 var detta stället otroligt inne, inte minst hos hårdrockspubliken. Själv har jag inte en enda gång satt foten där trots att en gammal dambekant länge bodde snett mittemot. Kring millennieskiftet började jag hänga på rockklubbar såsom Trap Bar, Grottan, Rocks (bäst), Medusa, Kelly's, Anchor och Harry B James mfl men aldrig att någon i dessa miljöer ens nämnt HRC vilket får mig att tro att det sedan länge inte är hårdrocksnischat.

Schkumt.

Och det finns kvar dessutom! Vad är det för ett mystiskt, sektliknande klientel - vilket jag hittills aldrig kommit i kontakt med - som sörjer för att detta anrika etablissement alltjämt håller dörrarna öppna?
Senast redigerad av Eastmancolor 2020-03-20 kl. 02:23.
Citera
2020-03-20, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Jag brukar titta in på Hard Rock i Bangkok emellanåt. Galet oprisvärt får man säga och varje gång man lämnar stället så är det så man undrar varför man ens gick dit.

Var på det som ligger bakom patpong vid Siam square. Det var svindyrt och plastigt. Ej att rekommendera men jag trillade dit igen när jag besökte Hard Rock i Patong. Lika illa där och jag fattar inte hur kedjan kan överleva. Hypen är liksom över sedan lång tid tillbaka.
Citera
2020-03-20, 15:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
*Bump*

Kom precis att tänka på stället. När jag började plugga på Stockholms universitet 1988 var detta stället otroligt inne, inte minst hos hårdrockspubliken. Själv har jag inte en enda gång satt foten där trots att en gammal dambekant länge bodde snett mittemot. Kring millennieskiftet började jag hänga på rockklubbar såsom Trap Bar, Grottan, Rocks (bäst), Medusa, Kelly's, Anchor och Harry B James mfl men aldrig att någon i dessa miljöer ens nämnt HRC vilket får mig att tro att det sedan länge inte är hårdrocksnischat.

Schkumt.

Och det finns kvar dessutom! Vad är det för ett mystiskt, sektliknande klientel - vilket jag hittills aldrig kommit i kontakt med - som sörjer för att detta anrika etablissement alltjämt håller dörrarna öppna?

Lite intressant att du mycket tydligt berättar att du aldrig har satt din fot HRC.
Du vet att det back in the days var ett inneplace, samt lite annan fakta.
Du berättar om andra hak där du hänger eller har föredragit att hänga.
Och i samma andetag undrar du vad i hela himlen det är för spöken som gör att HRC överlever? Vilka ufo:n går dit?

Det bästa och enklaste svaret är givet;
-Gå dit! Ta en bärs i baren om du inte vill äta. Eller prova ett okomplicerat besök med deras burgare ed en kväll.
Var nyfiken. Beskåda UFO!!
Knepigt att återberätta varför HRC har en kostym att fylla.

Dom finns worldwide av en anledning. Eller?

Citera
2020-03-20, 15:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Lite intressant att du mycket tydligt berättar att du aldrig har satt din fot HRC.
Du vet att det back in the days var ett inneplace, samt lite annan fakta.
Du berättar om andra hak där du hänger eller har föredragit att hänga.
Och i samma andetag undrar du vad i hela himlen det är för spöken som gör att HRC överlever? Vilka ufo:n går dit?

Det bästa och enklaste svaret är givet;
-Gå dit! Ta en bärs i baren om du inte vill äta. Eller prova ett okomplicerat besök med deras burgare ed en kväll.
Var nyfiken. Beskåda UFO!!
Knepigt att återberätta varför HRC har en kostym att fylla.

Dom finns worldwide av en anledning. Eller?

Ja, det finns över hela världen eftersom folk inte gillar att prova nya saker. Det är definitivt inte för att det är ett fantastiskt bra och spännande hak. Det är som McD fast med rocktema och starköl.
Citera
2020-03-20, 16:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det finns över hela världen eftersom folk inte gillar att prova nya saker. Det är definitivt inte för att det är ett fantastiskt bra och spännande hak. Det är som McD fast med rocktema och starköl.

Den som svarade på inlägget som avsåg att svara på mitt inlägg gav det bättre svaret.

Tack.

HRC är alltså inget annat än en hamburgerkedja med öppettider avpassade för pubverksamhet. M a o var stället en riktig rockklubb en gång i tiden men det var för trettio år sedan.
Citera
2020-03-20, 16:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Den som svarade på inlägget som avsåg att svara på mitt inlägg gav det bättre svaret.

Tack.

HRC är alltså inget annat än en hamburgerkedja med öppettider avpassade för pubverksamhet. M a o var stället en riktig rockklubb en gång i tiden men det var för trettio år sedan.
More or less. Det är lite kul att kolla på all memorabilia om man gillar rockmusik men i övrigt så är det meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in