tycker att alla som värderar yttrandefrihet ska skriva på den här.
Bra, tack för länken - jag skrev på.
Visst - jag är inte 100% bakom deras åsikter om läkaren ovan, eller Israel osv. Uppenbarligen är de iranska statens organ. (SVT är för övrigt Sveriges....)
Men de gör bra alternativ journalistik om Europa och DET BEHÖVS!
Jag skrev också under enkäten.
Idag har jag i alla fall ringt till EU och frågat. Ska få svar om några dagar. Ärendenr 677559.
Phone query: I have been made aware of a ban on Iranian satellite broadcasting (channels) in the EU. The ban is said to be in connection with the EU's sanctions against Iran. Is this true? If so, I would like to have more information about the basis of the ban. And if it is true, is this not contrary to the fundamental principle of freedom of speech? I wish to speak to somebody dealing with these issues (preferably by telephone). I have already posted about the issue online and am thinking of possibly writing an article about it. I would also like to receive an aknowledgement once you forward this to the relevant service.
Det här var onekligen riktigt jävligt. Vad fan pysslar de med?
Det är för att vi skall vänja oss vid att man censurerar sådant som de styrande inte vill att vi skall ha tillgång till, för framtiden och deras behov av att styra mediautbudet du kommer att få ta del utav!
Jag skrev också under enkäten.
Idag har jag i alla fall ringt till EU och frågat. Ska få svar om några dagar. Ärendenr 677559.
Phone query: I have been made aware of a ban on Iranian satellite broadcasting (channels) in the EU. The ban is said to be in connection with the EU's sanctions against Iran. Is this true? If so, I would like to have more information about the basis of the ban. And if it is true, is this not contrary to the fundamental principle of freedom of speech? I wish to speak to somebody dealing with these issues (preferably by telephone). I have already posted about the issue online and am thinking of possibly writing an article about it. I would also like to receive an aknowledgement once you forward this to the relevant service.
Bra gjort! Du verkar veta hur man hanterar sånt här!
Uppdatera oss och säg om det är något andra kan göra.
Som brittisk så måste man nästan ha den här kanalen om man vill få reda på de senaste eftergifterna som ens land gjort mot USA, hur bevakningssamhället ökar och massor av andra nyheter som är mörklagda. Jag slår av öronen när de börjar med anti-Israel snacket.
Den här kanalen måste få en chans att växa till sig. Det är viktigt att förstå hur muslimer tänker.Skönt också att det är reklamfritt.
Får det här gå oförbemärkt förbi, så kommer de nypa något större nästa gång.
Bra gjort! Du verkar veta hur man hanterar sånt här!
Uppdatera oss och säg om det är något andra kan göra.
Som brittisk så måste man nästan ha den här kanalen om man vill få reda på de senaste eftergifterna som ens land gjort mot USA, hur bevakningssamhället ökar och massor av andra nyheter som är mörklagda. Jag slår av öronen när de börjar med anti-Israel snacket.
Den här kanalen måste få en chans att växa till sig. Det är viktigt att förstå hur muslimer tänker.Skönt också att det är reklamfritt.
Får det här gå oförbemärkt förbi, så kommer de nypa något större nästa gång.
Ok. Det är faktiskt saker jag kunde få hjälp med.
Jag skulle vilja veta några saker för att kunna skriva en bra insändare.
I korta ordalag - hur ser bakgrunden till sanktionerna ut - alltså jag har hittat till själva dokumenten, men jag skulle behöva någon som kunde sammanfatta det i några meningar.
Varifrån kommer önskan om sanktionerna - på vilket sätt gynnar dom EU, alltså vad har EU för motiv till sanktionerna.
Det andra är - också i korta ordalag - hur har den här avstängningen gått till - Det finns ett namn Karen Badalov, som säger i ett mail till PressTV att det är EU-komissionen som begärt denna avstängning. Om det inte är sant - måste den här personen åtalas. Det går ju inte an att påstå att det kommit begäran från EU-komissionen, om det inte är sant. (Om jag går och klipper av någons telefonledning, och påstår att det var telia som begärt det- alltså man får ju inte påstå vad som helst. Det kanske inte är förbjudet att påstå detta men i samband med handlingen blir det ju en helt annan sak).
Alltså hur gick det till. Vilka är Arqiva. Vilka är Eutelsat. Karen Badalov. Gary Follows.
Exakt vilka kanaler är det som berörs, och är det sant att det också är stopp för utsändning via kabelnätet. (obs kabelnätet är mycket likt internet - digital information som susar fram och tillbaka)
Låter ju jättebra! Jag skall se vad jag kan hitta under dagen. Namnen på de övrige kanalerna borde gå att hitta.
Men det känns som om någon inte säger hela sanningen när det gäller vem som beordrade avstängningen.
EUTelsat ägs av en person som heter Michel de Rosen, som råkar vara israelisk medborgare - men det har inte stoppat honom från att sända uppåt 20 iranska kanaler under en längre tid.
Fast det är ju en intressant slump.
Eutelsat förlorar tydligen ordentligt med pengar på detta, så det är svårt att se att de som ett kommersiellt företag själva skulle tagit initiativet.
EU förnekar som sagt att de gett ordern, men det betyder ju inte alls att detta är sista ordet.
Storbritannien har jammat och censurerat den här stationen i flera år, så uppenbarligen fanns det redan en stark agenda mot den. Jammat stationen..... Rena kalla kriget fasonerna, eller hur. PressTV brukar kritisera demokratin i Storbritannien ganska kraftigt.
Om jag var journalist skulle jag tycka att det här var en otroligt intressant historia att gräva i, av massor av anledninger.
Dear Sir,
Following our telephone conversation, we can now inform that the European Union’s (EU’s) new restrictive measures against Iran, which focus on finance, energy, trade and transport, do not contain elements which could have forced as such EUTELSAT to take this step (nor do our existing sanctions, including those addressing human rights violations in Iran).
We hope you find this information useful. Please contact us again if you have other questions.
With kind regards,
Så det är uppenbart någon som ljuger. Men jag har gått igenom pappren för den nya utvidgade sanktionen och där finns inget om telekommunikationer eller media. Bara om metaller, transporter och energi och sånt.
“I have to tell you that this is a decision of Eutelsat and Arqiva and you have to ask them, it is their decision,” Maja Kocijancic, spokeswoman for the EU foreign policy chief, Catherine Ashton, told Press TV.
“The EU on Monday has adopted new restrictive measures against Iran, but they focus on finance, energy, trade and transport, not telecommunication. And do not contain elements which could have forced Eutelsat to take such a step,” Kocijancic added.
Men faktum kvarstår ändå - dessa tv-kanaler är nu borttagna och går inte att se i Europa.
Frågan är då om Eutelsat och Arqiva påstod att det var EU som gett dom order, bara för att slippa betala skadestånd när dom orätt bryter kontraktet. Dom har ju brutit mot den fria handeln. Det är väl ett näringsfrihetsbrott. I och för sig kan nu dessa tv-kanaler gå till någon annan operatör. Men det är ju lurigt eftersom satellitantennerna är inställda på denna satellit och de frekvenserna.
Det blir nog en insändare i alla fall - den här gången om hur dessa företag har agerat på egen hand och tagit bort tv-kanaler. Att dom skyllt på Eu-komissionen. Alltså har dom smutskastat EU-komissionen och påstått att dom bryter sina egna grundlagar. Så länge sändningarna ligger nere - finns det all anledning att skriva en insändare för yttrandefriheten.
Jag tror rubriken kan bli - Franskt satellit-tv företag hotar yttrandefriheten i Europa.
Dear Sir,
Following our telephone conversation, we can now inform that the European Union’s (EU’s) new restrictive measures against Iran, which focus on finance, energy, trade and transport, do not contain elements which could have forced as such EUTELSAT to take this step (nor do our existing sanctions, including those addressing human rights violations in Iran).
We hope you find this information useful. Please contact us again if you have other questions.
With kind regards,
Så det är uppenbart någon som ljuger. Men jag har gått igenom pappren för den nya utvidgade sanktionen och där finns inget om telekommunikationer eller media. Bara om metaller, transporter och energi och sånt.
“I have to tell you that this is a decision of Eutelsat and Arqiva and you have to ask them, it is their decision,” Maja Kocijancic, spokeswoman for the EU foreign policy chief, Catherine Ashton, told Press TV.
“The EU on Monday has adopted new restrictive measures against Iran, but they focus on finance, energy, trade and transport, not telecommunication. And do not contain elements which could have forced Eutelsat to take such a step,” Kocijancic added.
Men faktum kvarstår ändå - dessa tv-kanaler är nu borttagna och går inte att se i Europa.
Frågan är då om Eutelsat och Arqiva påstod att det var EU som gett dom order, bara för att slippa betala skadestånd när dom orätt bryter kontraktet. Dom har ju brutit mot den fria handeln. Det är väl ett näringsfrihetsbrott. I och för sig kan nu dessa tv-kanaler gå till någon annan operatör. Men det är ju lurigt eftersom satellitantennerna är inställda på denna satellit och de frekvenserna.
Det blir nog en insändare i alla fall - den här gången om hur dessa företag har agerat på egen hand och tagit bort tv-kanaler. Att dom skyllt på Eu-komissionen. Alltså har dom smutskastat EU-komissionen och påstått att dom bryter sina egna grundlagar. Så länge sändningarna ligger nere - finns det all anledning att skriva en insändare för yttrandefriheten.
Jag tror rubriken kan bli - Franskt satellit-tv företag hotar yttrandefriheten i Europa.
Väldigt intressant, tack för att du uppdaterade.
Egentligen är det faktiskt mer skrämmande att EU tydligen INTE har (eller erkänner att de har) beordrat detta. Det gör ju att det inte går att överklaga beslutet.
Jag tycker det påminner om vad man läser om från diktaturer. Man vill låtsas att man följer viss principer och lagar, även om de egentligen inte tjänar regerings syften. Därför förnekar man att man brutit mot dem, hänvisar tillbaka till lagtexten och ett mycket bekvämt stalmate uppstår.
Det är precis där vi befinner oss i den här frågan.
Om EU någon gång i framtiden blir en riktig diktatur så skall jag komma ihåg den här händelsen som den första riktigt klara indikationen. Press censur och byråkratisk manipulation.
Om man tänker sig att Eutelsat ljuger så är det också svårt att se vad motivationen skulle vara, eftersom de tydligen förlorar massor av pengar på beslutet. För varje kanal de sänder så tjänar de mycket bra. Så har de frivilligt tagit bort dem så är det något som väger tyngre än intäkterna från 20 kanaler OCH deras trovärdighet. Har svårt att tänka mig vad det skulle kunna vara, några teorier?
Skickade följande förfrågan till EUTELSAT via deras kontaktsida
(...) Would you be able to provide the name or department within the EU that requested you take the Iranian TV channels, including Press TV offline? The EU, as you know, has denied that it made such a request. Assuming EUTELSAT's claim that a request was made by the EU is true, it should be possible to name the origin of the request within the EU. I would be very grateful for a response, however, in the absence of a response, I will assume (...) that no request was made and that the initiative to take the channels offline came from EUTELSAT itself. For the purpose of safeguarding freedom of speech in the EU it is important that EU citizens are aware of what actually happened. Hoping to receive a response to clarify what actually took place.
Bra att du skriver till dom. Däremot tycker jag du skulle vara mer krävande typ: Jag har haft stor nytta av era utsändningar - och kräver att få veta på vilka grunder ni stänger ner dessa kanaler. Helst ska det vara skrivet till flera instanser och med flera personers underskrifter - gärna någon tidning inblandad, eller politiker.
Det borde också stå att dom hindrar yttrandefriheten och jag är rätt säker på att det finns lagar och bestämmelser som gör att dom måste hålla kanalerna tillgängliga. Dom har saker som dom måste rätta sig efter. Jag är säker på att dom begått ett brott förutom att dom har brutit ett kontrakt på helt falska grunder
Dessutom är det mycket viktigare nu än någonsin att Iransk tv får synas, eftersom Israel hela tiden pratar om att dom vill anfalla Iran. Att dom har försökt få med USA i en komplott mot Iran. Alltså skulle inte Iransk Tv visas i Europa nu så är det mycket farligt - i så fall skulle hela EU inte få Irans version av tillståndet. Det sägs ju att Det fria ordet är det första offret i ett krig.
Jag har också gjort ett inlägg på press-tv's sida:
If this is the case - the channels shall go online again! When EU denies this - that they have no sanction against Iran Tv och telecomunication - then Arqiva and Eutelsat are lying and they shall be charged for breaking contracts and for lying about EU giving them orders and for unlawful creating a censorship that is against the Laws of EU. One of the most principels in the Laws of EU is the Freedom of speach.
Then there must be really clear that there is no ban of Iran TV-channels and they have the right to go on air again. If the Arqiva and dont want to take up the service again, they must be charged for breaking the open market principles. This is most important because of the freedom of speech.
- Och är det så att det förekommit att någon komissionär har framfört något till dom som inte EU har beslutat, så är det ytterligare ett fall av korruption i komissionen. I så fall kan det handla om politisk korruption. Vilket är mycket värre än ekonomisk. I så fall borde denna fråga utredas parallellt.. Tror faktiskt jag måste ringa till EU igen..
Senast redigerad av Urbizzo 2012-10-20 kl. 14:06.
Man vill antagligen inte att Iran ska ha lönsamma affärer i EU och är en del av EU-sanktionerna.
Persiska TV-kanaler har varit väldigt svåra att få in på satelliten den senaste veckan, ja.
Tack KycklingKlubben
Det var användbar information - jag har kommit i kontakt med någon där nu.
Det jag skulle vilja veta mera om är själva sanktionerna och även hur det fungerar med denna Kommission. Alltså vilka är det? Nån som kan inviga mig. (så jag slipper sitta och läsa mig till allt genom tjocka mänder text).