2012-10-16, 20:24
Medlem
FBMinchias avatar
Här vill jag ta upp ett ämne som skulle kunna platsa i studentmat eller liknande trådar, men nu vill jag spetsa till det en hel del så det appellerar till gemene svensk som vill äta billigt, nyttigt och gott, men inte nödvändigtvis så enkelt som att koka en påse nudelsoppa, även om det kan vara så enkelt ibland.

Med andra ord ska det krävas lite, men bara lite skills i köket och en viss känsla för råvaror.
Ett absolut kriterium är att rent fasansfulla rätter går fetbort, såsom makaroner och ketchup, denniskorv med bröd och andra vidrigheter. Nyttigt ska det vara och gott.

Tråden ska vara för oss som tycker om riktig mat och även prioriterar maten före supfester med studentkompisarna, (gasqe).
Ensamma mammor, arbetslösa och folk som inte kan gödsla marken med pengar. Eller för den delen välbeställda som inte bara vill elda upp pengar i onödan.

Vi lägger i runda slängar mellan tre och sju tusen per huvud varje månad på mat. Många orkar inte gå runt i butiken och vända på varenda spänn, så låt oss hjälpas åt med inspiration.

Alla gillar inte samma, det vet jag, men här ska finnas plats för både vanlig mat och lchf, utan att man ska börja klanka ner på varandras val bara för att de inte stämmer med ens egna åsikter. Därför är diskussioner om lchf:s vara eller inte vara ej önskvärda i den här tråden.

Nu upprättar jag en mall om hur det kan se ut. Jag tar en rätt som jag gillar och redovisar pris per portion, ingredienser, arbetsgång, eller länkar receptet. Vissa rätter är tänkta att ingå i en större meny för att få fler näringsämnen, men då ska det framgå. Därför är det bra med en kommentar efteråt. Kanske en uträkningstabell desutom. Det blir vissa inköp där inte allt går åt direkt.

Jag börjar med ett enkelt exempel. Inte vetenskapligt exakt, men ungefär.

Svennis favoritpasta.
Spaghetti aglio e olio e peperoncino.
Pris: cirka 20 kr/portion.
Ingredienser: Torkad spaghetti Barilla, 110 g, olivolja, 5 g, torkad chili, en nypa, vitlök, tre klyftor, bladpersilja, en handfull, salt, Grana Padano, 5 g. (Parmiggiano Reggiano).

Arbetsgång: Koka upp rikligt med pastavatten, tillsätt salt enligt proportioner. Oljan i en kastrull med pepparn och krossad vitlök enligt smak. Värm försiktigt och avsluta innan vitlöken tar färg. Då ska vitlöken och rödpepparn avskiljas från oljan. När pastan är färdigkokt lyfts den direkt över i kastrullen med oljan och blandas runt över svag värme. Finhackad persilja blandas i och över spaghettin läggs en hög med riven parmesan.

Det här innehåller i princip det man behöver i och med att parmesanen är så pass proteinrik.

Finns det bättre rubrik till tråden så är jag all ears.
Citera
2012-10-16, 21:51
Medlem
Billig enkel spenatpasta,

Låt en stor knytnäve spenat tina, krama ur vattnet ordentligt, är den hackade kan ett durkslag underlätta. Koka pasta som du brukar. Hetta upp olivolja i en mindre stekpanna och pressa i en vitlöksklyfta eller två. Fräs vitlöken till perfektion och tillsätt spenaten. Är du inte idiot bör du inte bränna skiten. Blanda pasta och spenaten, tillsätt fetaost om du känner dig rik. Krydda efter behag.

Variera med purjolök, vårlök, vanlig jävla lök, rödlök, korv, bacon, oliver, creme fraiche, ärtor, whatever.

Koka pastasås på passerade tomater, vitlök, majs, oliver och tonfisk.

Riktigt schysst linssoppa.

Pasta, ris och grönsaker kommer man långt och billigt på. Krossade/passerade tomater och havregryn är goda vänner. Frukost är ofta väldigt dyrt, undantaget gröt, överväg att baka eget bröd. Undvik ICA, utforska, kolla på prislappar, lär dig vad saker du brukar handla kostar, jämför priser och skaffa dig en uppfattning om hur mycket mat du får för dina pistoler. Lär dig använda rotfrukter! Det finns en otrolig variation men det kräver att man engagerar sig lite.

Levde på mindre än 30 kronor om dagen som student men då fick jag skollunch så det var aldrig jättehårt direkt.
Senast redigerad av SchruteDwight 2012-10-16 kl. 22:00.
Citera
2012-10-16, 22:23
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchruteDwight
Billig enkel spenatpasta,

Låt en stor knytnäve spenat tina, krama ur vattnet ordentligt, är den hackade kan ett durkslag underlätta. Koka pasta som du brukar. Hetta upp olivolja i en mindre stekpanna och pressa i en vitlöksklyfta eller två. Fräs vitlöken till perfektion och tillsätt spenaten. Är du inte idiot bör du inte bränna skiten. Blanda pasta och spenaten, tillsätt fetaost om du känner dig rik. Krydda efter behag.

Variera med purjolök, vårlök, vanlig jävla lök, rödlök, korv, bacon, oliver, creme fraiche, ärtor, whatever.

Koka pastasås på passerade tomater, vitlök, majs, oliver och tonfisk.

Riktigt schysst linssoppa.

Pasta, ris och grönsaker kommer man långt och billigt på. Krossade/passerade tomater och havregryn är goda vänner. Frukost är ofta väldigt dyrt, undantaget gröt, överväg att baka eget bröd.

Levde på mindre än 30 kronor om dagen som student men då fick jag skollunch.
Yep, du är inne på pastans förlovade land med allt billigt som hör till.
Tillsätter du lite parmigiano och olivolja av bättre kvalitet, så åker du upp ett snäpp prismässigt, men helt rätt tänkt.
Man ska vara fullt medveten om att kolhydrater triggar hunger och dina skolluncher hjälpte dig en del att komma billigare undan. Du ger inte heller prisex för måltiden, men jag gissar på 15 kronor.
Kör man lc, så måste man komma in i ketos för att bli av med hungerkänslorna och därför kan man inte bara klippa till med en lc-rätt som mättar oss lc-ätare en dag. Det tar en stund att komma in i och passar inte alla.

Jag har en liten tanke här igen om vi pratar kött. Vi kan köpa entrecote eller andra bitar som passar för stekning och hisna över priset, fast vi inte tänker på allt vi putsar bort till katten. När det sedan är tillagat snickrar vi bort lite till och vad blir kilopriset då?
Då tänker jag oftast att oxfilé är en bättre deal i och med att det knappt blir något puts när katten fått hinnan. Man använder det som blir tournedos och resten blir Anders Levéns Thaicurry.
(Röd currypasta, kokosmjölk, grönt från purjo, vattenkastanjer, jordnötssmör, fisksås, limeblad, sesamolja). Detta serveras med ris eller blomkålsris ((dyrare) blomkål rivet på grova sidan svärmor och rostat i torr panna tills innan det tar färg.)
Den här grytan kostar en del i och med att vissa saker behöver köpas in fast de inte går åt på en gång.
Fortfarande hävdar jag att denna läckra gryta på oxfilé inte behöver kosta mer än 50 spänn per portion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in