Journalist för tryckta medier är väl det mest uppenbara jobbet där man får skriva mycket. Annars borde nog
copywriter vara ett sånt jobb där man får testa sina kreativa förmågor till att formulera texter till något intressant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Copywriter
Jobb som kanske inte direkt är att skriva själv men som involverar textbearbetning och känsla för språk är ju manusredaktör på förlag, korrläsare och även översättare - men då måste du ju kunna översätta.
Om du har lust att göra akademisk karriär inom humaniora så kräver det förmåga att skriva och du får skriva mycket, och läsa mycket. En professor eller docent skriver ju böcker och artiklar titt som tätt.
Och om jag ska spotta ur mig fler slumpmässigt valda yrken så kan jag också nämna talskrivare, manusförfattare och informatör. För att inte glömma att t.ex. arbeta på en tankesmedja och skriva gud vet vad.
Det finns mängder med yrkesutbildningar till copywriter och även journalistutbildningar på högskola och även folkhögskola. Bara att välja - frågan är om du vill skriva rent allmänt eller mer kreativt och fritt - för det är ju en stor skillnad på en krönikör eller recensent och någon som ska skriva instruktionen till hur man sätter ihop en bokhylla eller säng