• 1
  • 2
2012-10-16, 20:12
Medlem
dannywtfs avatar
Jag undrar vilka olika sorters utbildningar man kan söka om man gillar att skriva mycket? Det låter kanske diffust, men något jag har varit intresserad av är att någon gång studera till journalist då jag tycker att det är roligt att arbeta med text. Vad finns det mer för alternativ om man faktiskt gillar jobb där man skriver mycket?
Citera
2012-10-16, 20:13
Medlem
SuperBlaes avatar
Kanske inte din passion men programmerare skriver mycket
Citera
2012-10-16, 20:14
Medlem
Många jurister skriver en hel del.
Citera
2012-10-16, 20:16
Medlem
författare recensenter lärare.
Citera
2012-10-16, 20:16
Medlem
Gorillabass avatar
Rättsväsendet
Citera
2012-10-16, 20:22
Medlem
Författare? (Eller är det ingen riktig yrke kanske?)
Citera
2012-10-16, 20:26
Medlem
Bli notarie i en rättegång.
Citera
2012-10-16, 20:36
Medlem
dannywtfs avatar
Oj! Vilket gensvar! Tack ska ni ha.

1. Jag arbetar redan som lärare, men har funderingar på att eventuellt prova annat ett tag.
2. Jag är inte intresserad av programmering.
3. Författare vore högintressant, men det är ytterst svårt att klara sig på att skriva böcker. Jag har haft kontakt med författare samt skickat in idéer på böcker så jag har fått en del respons. Jag har en idé på en bok som jag är övertygad skulle slå inom sin genre, men den genren är smal och skulle troligtvis inte generera några större summor att överleva på.

Än en gång - tack!
Citera
2012-10-16, 20:52
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBlae
Kanske inte din passion men programmerare skriver mycket

Fel, det är väldigt lite av just "skriva" hos programmerare.

Annars kanske journalist hade varit något för dig, finns massa olika kategorier att välja bland hos journalister.
Citera
2012-10-16, 22:19
Medlem
Q2s avatar
Journalist för tryckta medier är väl det mest uppenbara jobbet där man får skriva mycket. Annars borde nog copywriter vara ett sånt jobb där man får testa sina kreativa förmågor till att formulera texter till något intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Copywriter

Jobb som kanske inte direkt är att skriva själv men som involverar textbearbetning och känsla för språk är ju manusredaktör på förlag, korrläsare och även översättare - men då måste du ju kunna översätta.

Om du har lust att göra akademisk karriär inom humaniora så kräver det förmåga att skriva och du får skriva mycket, och läsa mycket. En professor eller docent skriver ju böcker och artiklar titt som tätt.

Och om jag ska spotta ur mig fler slumpmässigt valda yrken så kan jag också nämna talskrivare, manusförfattare och informatör. För att inte glömma att t.ex. arbeta på en tankesmedja och skriva gud vet vad.

Det finns mängder med yrkesutbildningar till copywriter och även journalistutbildningar på högskola och även folkhögskola. Bara att välja - frågan är om du vill skriva rent allmänt eller mer kreativt och fritt - för det är ju en stor skillnad på en krönikör eller recensent och någon som ska skriva instruktionen till hur man sätter ihop en bokhylla eller säng
Citera
2012-10-17, 17:16
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2
Journalist för tryckta medier...

Tack för ett informativt inlägg! Jag gillar mer den kreativa delen av skrivandet, så att sitta och bearbeta andras texter lockar föga. Tjusningen med journalistik är att man vet att många kommer att läsa din text och ta den till sig.
Citera
2012-10-18, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Tack för ett informativt inlägg! Jag gillar mer den kreativa delen av skrivandet, så att sitta och bearbeta andras texter lockar föga. Tjusningen med journalistik är att man vet att många kommer att läsa din text och ta den till sig.

starta en blogg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in