• 3
  • 4
2012-10-17, 22:19
Medlem
Vet din pappa om att du finns?
Vet han inte det är det väl herregud en självklarhet att du ska få komma i kontakt med honom, dessutom så har barnet rätt till att veta vem dens pappa är.
Citera
2012-10-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Har h*n för lite uppgifter för ratsit?

Det verkar som om TS vet tillräckligt för att leta upp sin far. Kruxet verkar vara att han inte riktigt fixar att ta tag i saken. Han är ju endast tonåring. Och som sådan är det svårt att kräva assistans av myndigheter etc. Grabben behöver hjälp av någon äldre i sin närhet.
Citera
2012-10-18, 19:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannastyle
Ja, jag vet vilken ort. (Umeå) Trots att det inte är en särskilt stor stad så finns det faktiskt 30 personer med det förnamn och födelseår. Och då är det ENDAST personer som bor där nu.

Folkbokföringen finns ju. Jag tänkte att man på något sätt via Skatteverket eller liknande, borde kunna komma åt folkbokföringen för just den staden, och det året som han bodde där.
Det har jag försökt med, men de avböjer det hela. Tyvärr.

Nu är du ju inte tillräckligt gammal för att vara på Flashback, men jag skall ändå ge några kommentarer:

- Att skatteverket avböjer att hjälpa till beror antagligen på att de inte orkar hjälpa till. Anledningen är att man måste söka i flera register mm.

Sen 1/7 1991 så tog skattverket över folkbokföringen från kyrkan. För varje lokalt skattekontor så är det tänkt att det skall skapas ett registerutdrag var 5e år som då skall användas vid t.ex. släktforskning. Men mig veterligen så finns bara 1990 års befolkningsdatabas att köpa på DVD idag. Vad du skulle behövt är 2000 års befolkningdatabas, men den är ännu inte tillgänglig.

Alltså måste du vända dig till skattverket för att få uppgifter om folkbokföringen i det aktuella skattekontoret för åren 1996-2001.

I registret går det att söka fram alla personer på en viss ort med ett visst förnamn och som är född ett visst år. Detta är inga problem att få fram och kan göras med en enda sökning om man så vill.

Då alla uppgifter i registret inte är offentliga (som t.ex. vilka barn en person har) så måste uppgifterna gallras. I ditt fall skulle det räcka med att begära fram fullständigt namn, personnummer och adress. Dessa uppgifter är offentliga och skatteverket får inte vägra att ta fram dem. Om de fortsätter vägra så kan man ta kontakt med Justitieombudsmannen (JO) och klaga.

När du väl fått tag på personnumret hos de personer som kan vara aktuella så kan du först börja söka på det fullständiga namnet i Facebook och se om det finns någon som är väldigt lik dig utseendesmässigt. Låt en annan person jämföra bilderna för att se eventuella likheter.

Ger det ingen träff så testa med namnen på t.ex. stayfriends eller liknande hemsidor som lagrar foton mm från skolklasser.

Om du till slut får en stark misstanke om att en viss person kan vara din far så kan du vända dig till kommunens familjekontor och begära att de gör en faderskapsutredning. De får då möjlighet att t.ex. begära ut passfoton eller körkortsfoton på misstänka som ni kan titta på.
Citera
2012-10-22, 20:19
Moderator
Pentyls avatar
Det är lite märkligt att du inte fått mer aktiv hjälp från Socialtjänsten, om du nu talat med någon där. Socialnämnden har en skyldighet att utreda saken. Det regleras i 2:a kapitlet i Föräldrabalken ("Om socialnämnds medverkan vid fastställande av faderskap"):
Citat:
1 § Skall inte enligt 1 kap. 1 § en viss man anses som far till ett barn som står under någons vårdnad, är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs, om barnet har hemvist i Sverige.
Lag (1985:368)

Frågan om ens föräldrar är så grundläggande att den upphäver de flesta sekretesshinder, t ex.

Du kan läsa mer t ex här. http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...1_20051011.pdf
Citera
2012-10-25, 00:58
Medlem
Okys avatar
Din mamma är ett luder och din "far" vill inte veta av dig.. låt honom vara ifred.
Citera
2012-11-10, 21:03
Medlem
Testa söka på eniro
Citera
2012-11-11, 15:37
Medlem
MrWins avatar
Ts är ju avstängd nu, kanske för att hon är under 18 år. Men hon gav ett genuint intryck av att hon verkligen vill försöka få kontakt med sin far. Det är sorgligt men chansen att hitta honom förefaller vara liten och om hon skulle finna honom är det inte säkert att det blir lyckat. Han har aldrig varit far i social bemärkelse. Ts fått hälften av sina gener från honom. Mer än så är det faktiskt inte. Han kan kallas biologisk far men lika gärna spermadonator. En träff ger kanske inte mer än att ni kan hitta likheter er emellan. Det skulle medföra en enorm besvikelse för ts.

Å andra sidan kanske han blir glad över att plötsligt fått en dotter och att ni utvecklar en far-dotter relation. Det är ts dröm och man får hoppas att den går i uppfyllelse.
Citera
2012-11-11, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sannastyle
Ja, precis som rubriken lyder så är jag alltså faderlös. Jag har aldrig träffat honom, och han vet inte om att jag finns.

Min mamma träffade honom för 17 årsedan. En gång. Och så blev jag till.
De enda uppgifterna vi har är vad han heter i förnamn, vilket år han är född, var han bodde för 17 årsedan (Det är ingen jättestor stad) och hur han såg ut på ett ungefär.

Jag har ringt till Skatteverket otaliga gånger, haft kontakt med socialtjänsten mm. Det är ingen som riktigt vill ta "ansvar" och hjälpa till. Alla skyller på alla.

Häromdagen beslöt jag mig för att gå till Skatteverket en sista gång, med mig hade jag även min kontaktperson.
Vi möttes av en oerhört engagerad kvinna som väldigt gärna ville hjälpa oss. Allt gick lysande, tills kvinnan vi pratade med behövde rådfråga med en annan kollega. Kollegan kommer då in, är upprörd och spyr ut alla tänkbara ord man kan komma på. Hon ansåg bl.a. att det kommer väcka anstöt hos personerna vi kommer komma i kontakt med, och hon förstod inte mig alls varför jag vill hitta min pappa. Hon började även skylla på min mamma. Hon hade en sådan ful attityd, det var nära att jag slog till henne. Respektlösa människa.
Men visst, det är ändå min mammas fel. Men jag vill fortfarande hitta MIN PAPPA.

Det har varit väldigt tufft att växa upp utan en pappa. Jag vill inget hellre än att hitta honom. Jag vet att det i princip är omöjligt att hitta honom, men jag vägrar ge upp.

Jag undrar om någon har förslag på hur jag kan gå tillväga? Jag är tacksam för alla svar jag får.

jag kan bli far åt den lille ...mot en överenskomlig summa
Citera
2012-11-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sen 1/7 1991 så tog skattverket över folkbokföringen från kyrkan. För varje lokalt skattekontor så är det tänkt att det skall skapas ett registerutdrag var 5e år som då skall användas vid t.ex. släktforskning. Men mig veterligen så finns bara 1990 års befolkningsdatabas att köpa på DVD idag. Vad du skulle behövt är 2000 års befolkningdatabas, men den är ännu inte tillgänglig.

Detta borde väl gälla 1995, så 2000 är ju inte mer rätt, eller fel än 1990. Om man inte vet att han var nyinflyttad -95 eller så förstås. Jag skulle börjat med att kolla i -90 ändå, finns en person med där och fortfarande bor kvar på orten enligt exempelvis birthday.se är det ju stor chans att vederbörande bott där hela tiden. Dessutom är det lätt att få tag på: http://thepiratebay.se/torrent/6597155/
Citera
2021-05-10, 03:18
Medlem
har du hittat din pappa än ? eller har du fått mer info från din mamma om din far ?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in