2013-05-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Alla i Centerpartiet är totalt galna. Dom har måste ha tagit för mycket syra på Stureplan helt enkelt.

Att tjocka skulle betala mer i skatt är absurt. Då bör vi genast beskatta alla fula människor med samma. Annie Lööf kan få börja betala. Sedan ska alla tjocka politiker med svullot Göran Persson i spetsen ställa sig i ledet.

Hur troligt låter det, egentligen?

Varför skulle tjockisskatten vara absurd? Överviktiga människor ger ökade kostnader för samhället och därför borde de få betala för sig själva. Man ska ju inte uppmuntra folk att vara överviktiga som dessutom är riskabelt för hälsan.
Citera
2013-05-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torast
Nix, tjockisar kostar mindre för samhället eftersom de dör tidigare. Inför istället en extraskatt för renlevnadsmänniskor som lever till hundra och slukar pensioner och resurser från vården och myndigheter.

Men då ställer jag dig frågan, ska vi uppmuntra människor till att dö tidigare?
Citera
2013-05-14, 12:58
Medlem
kemisksubstanss avatar
Det är som att säga att alla knarkare ska betala mer skatt för de tär på samhället. Fettma är en svår sjukdom. Man kan ju inte straffa sjuka människor?
Citera
2013-05-14, 15:32
Medlem
Croissantens avatar
Lägg in en extra skatt på människor som utövar sport som ökar skaderisker? Var drar man gränsen?
Citera
2013-05-19, 10:19
Medlem
Sitter och funderar lite över hur jag ska argumentera för en sak i en uppgift och stötte då på följande problem/fråga;

(rörande kommuner)
Sitter alla politiker i ett majoritetsparti i kommunstyrelsen? Om inte, var sitter han då, gör han då?

mvh
Citera
2013-05-28, 16:58
Medlem
Olika slags regeringar i Sverige

Jag förstår inte skillnaderna på följande regeringstyper:
Majoritetsregering
Minoritetsregering
Koalitionsregering
enpartiregering
Expeditionsregering
Samlingsregering

Skulle nån kunna rangordna vilka som har mest makt utav dessa och en kort förklaring varför?
Tack
Citera
2013-05-28, 23:15
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbelito
Jag förstår inte skillnaderna på följande regeringstyper:
Majoritetsregering
Minoritetsregering
Koalitionsregering
enpartiregering
Expeditionsregering
Samlingsregering

Skulle nån kunna rangordna vilka som har mest makt utav dessa och en kort förklaring varför?
Tack

Majoritetsregering är en regering där ett regeringsalternativ har mer än 50% av mandaten i parlamentet. Detta innebär att regeringen får mycket makt och kan få igenom alla sina förslag i parlamentet.

Minoritetsregering är en regering där ett regeringsalternativ har mindre än 50% av mandaten i parlamentet. Detta är den typ av regering vi har idag där Sverigedemokraterna har rollen som vågmästare.

Koalitionsregering är en regering som inkluderar flera olika partier och kan vara både majoritetsregering och minoritetsregering. Regeringen som idag styr Sverige är en koalition.

Enpartiregering är en regering som enbart inkluderar ett parti och kan vara både majoritetsregering och minoritetsregering.

Expeditionsregering är en regering som sitter kvar i väntan på att en ny regering skall tillträda. Detta kan ske t.ex. inför ett beslutat nyval eller när en regeringschef avgått.

Samlingsregering är en regering där samtliga partier i parlamentet ingår i regeringen. Detta skedde under bl.a. andra världskriget.
Citera
2013-05-31, 19:03
Medlem
Olof Palme - Politik i Sverige

Det är så att jag skriver en uppsats för att få ett slutbetyg i historia som ska in, jag har skrivit mycket om hans bakgrund, åsikter och hans engagemang i utrikiska händelser.

Men jag har svårt för att hitta om vad han gjorde för förändringar i Sverige, dåligt och gott, skulle någon kunna tipsa om saker han gjort eller helt och hållet skriva om det? (hans inrikes politik och förändringar han gjort som vi kan se idag)

Jag har redan skrivit om invigningen av högertrafik och hans kommunisthat (förutom Kuba såklart) och hur han agerade mot kommunister i Sverige.

Tack i förhand!
Citera
2013-05-31, 19:13
Medlem
Du verkar väldigt intresserad av hans förhållande till kommunismen. Är du ytterligare en kommunistisk historiker så känns det ju inte så spännande att hjälpa dig.

Men ok, han införde löntagarfonderna. Dock lyckades han avstyra de värsta förslagen från Rudolf Meidner. Hade han inte gjort det så hade Sverige förvandlats till en kommunistisk diktatur, så det är hans största insats.

Det finns väl några saker till men hans politiska arv är väldigt magert.
Citera
2013-05-31, 19:24
Medlem
Palme genomförde en hel del på jämställdhetsområdet på 70-talet, det är utan tvekan den del av hans politik som haft störst inflytande: särbeskattning, föräldraförsäkring, kraftig utbyggnad av barnomsorgen och fria aborter t.ex. Mycket av det hade blivit av ändå, men Palme var definitivt pådrivande.
Citera
2013-05-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Du verkar väldigt intresserad av hans förhållande till kommunismen. Är du ytterligare en kommunistisk historiker så känns det ju inte så spännande att hjälpa dig.

Men ok, han införde löntagarfonderna. Dock lyckades han avstyra de värsta förslagen från Rudolf Meidner. Hade han inte gjort det så hade Sverige förvandlats till en kommunistisk diktatur, så det är hans största insats.

Det finns väl några saker till men hans politiska arv är väldigt magert.
Jag är inte mycket av kommunist historiker bara mer av att det är en av de mer spännande inrikes händelser som Olof Palme varit med om och den relationen han har med kommunismen. Därför hade jag valt att skriva lite mer om det.

Får jag fråga hur löntagarfonderna fungerar i enkla ord? Och vad hade Rudolf Meidner för relation med det?

TACK!
Citera
2013-05-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimOFF
Jag är inte mycket av kommunist historiker bara mer av att det är en av de mer spännande inrikes händelser som Olof Palme varit med om och den relationen han har med kommunismen. Därför hade jag valt att skriva lite mer om det.

Får jag fråga hur löntagarfonderna fungerar i enkla ord? Och vad hade Rudolf Meidner för relation med det?

TACK!
Jag tänker inte göra ditt jobb när det finns Google, men om LO-ekonomen Rudolf Meidners ursprungliga förslag på löntagarfonder hade blivit politik så hade det svenska näringslivet varit kontrollerat av facket efter bara ett decennium.

Nu infördes istället ett urvattnat förslag som redan det var illa nog men som i alla fall räddade Sverige från ekonomisk undergång. Det ska Palme ha credit för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in