2013-05-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tänker inte göra ditt jobb när det finns Google, men om LO-ekonomen Rudolf Meidners ursprungliga förslag på löntagarfonder hade blivit politik så hade det svenska näringslivet varit kontrollerat av facket efter bara ett decennium.

Nu infördes istället ett urvattnat förslag som redan det var illa nog men som i alla fall räddade Sverige från ekonomisk undergång. Det ska Palme ha credit för.
Förlåt att jag använder dig som Google men det jag läste på google hade inget samband med hur Sverige skulle bli kommunistisk om Meidners löntagarfonder skulle genomförts istället för Palmes? Var det så att många kommunister stod för Meidners förslag eller?

Förlåt igen ^^ Jag är inte svensk och går bara i nian så jag försöker förstå så mycket som möjligt men jag måste ha det i lättare steg då jag måste kunna förstå det jag skriver och den ska även skrivas för de i min årskurs
Citera
2013-06-20, 16:29
Medlem
Min son behöver hjälp med en skoluppgift.

Är välfärdssamhälle och välfärdsstat samma sak eller jag fattar inte?

Han har fått den här frågan av sin lärare.
"Vad menar man med välfärdssamhälle och välfärdsstat?
Hur ser de
olika välfärdsmodellerna ut
?

""jag hittar inte svaret på google eller i hans skolbok åt honom, så tänkte att någon här vet.
Citera
2013-06-20, 16:32
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag

Hur ser de
?

""jag hittar inte svaret på google eller i hans skolbok åt honom, så tänkte att någon här vet.

Olika välfärdsmodeller brukar man ta upp på högskolekurser i sociologi och statsvetenskap. Kolla kurslitteraturen, annars är risken att du får helt fel svar.
Citera
2013-06-20, 16:35
Medlem
Du hittar inte svaret på google men när jag kopierade två delar från din text så fick jag ändå fram svaret, två gånger. Farsan kanske också borde gå i skolan.
Citera
2013-06-20, 17:57
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag

Hur ser de
?

Posta din fråga i den här tråden istället.
Citera
2013-06-20, 18:16
Medlem

Hur ser de
olika välfärdsmodellerna ut?
Citera
2013-09-02, 17:15
Medlem
Åtta partier sitter i riksdagen?

Jo, jag undrar varför det just finns åtta partier som sitter i riksdagen. Har det något att göra med att enkom dessa partier lyckades ta sig förbi fyraprocentsspärret eller finns det någon grundlag som högst tillåter 8 partier?

Sedan undrar jag över det här med proportionella val. Vad är det? Har läst Wikipedia men förstår inte ett dyft!
Citera
2013-09-02, 17:19
Medlem
Alla partier med ett stöd över 4% vid valet får sitta i riksdagen. SD kom inte in i riksdagen förrän senaste valet och det är ganska ledset att höra att du, som ändå var minst 14-15 då inte ens kommer ihåg det.

Om ett parti får hälften av rösterna så får även detta parti hälften av alla mandat. Har ett parti 4% av rösterna får detta parti 4% av mandaten.
Citera
2013-09-02, 17:56
Medlem
fettjamenvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Jo, jag undrar varför det just finns åtta partier som sitter i riksdagen. Har det något att göra med att enkom dessa partier lyckades ta sig förbi fyraprocentsspärret eller finns det någon grundlag som högst tillåter 8 partier?

Sedan undrar jag över det här med proportionella val. Vad är det? Har läst Wikipedia men förstår inte ett dyft!

Proportionella val är att mandaten fördelas mellan partierna efter hur många röster partiet fick, moderaterna har alltså fler mandat än folkpartiet, eftersom det är fler som röstade på dem.
Citera
2013-09-04, 09:19
Medlem
Tack!

Dock undrar jag över något helt annat nu. Vad finns för nackdelar med att sänka rösträttsåldern till 16 egentligen? Vad tycker ni? Borde någon årsgräns ens finnas eller ska människors kunskaper få avgöra istället?
Citera
2013-09-04, 17:18
Medlem
16-åringar är ju idag betydligt intelligentare än tidigare generationer. Vad anser ni?
Citera
2013-09-04, 18:00
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Tack!

Dock undrar jag över något helt annat nu. Vad finns för nackdelar med att sänka rösträttsåldern till 16 egentligen? Vad tycker ni? Borde någon årsgräns ens finnas eller ska människors kunskaper få avgöra istället?
Det vore ju ganska rimligt att sänka rösträttsåldern till 15 år då man ju faktiskt är straffmyndig och borde ses som ung vuxen.

*Fördelarna med att sänka rösträttsåldern är att man engagerar ungdomar i politiken och att kidsen blir mer intresserade av sin omvärld. Man får ett nytt ansvarsområde och växer som människa.

*Nackdelarna med att sänka rösträttsåldern är att ungdomarna inte än har lärt sig hur mycket vuxna människor faktiskt ljuger och manipulerar och risken finns att de förlorar förtroendet för hela den vuxna världen och tror att det är okej att ljuga.

Beträffande kunskaper, så tror jag inte att de flesta vuxna är så speciellt insatta i vad de röstar på, tyvärr.
Citat:
För 46 år sedan, 1964, hade 18 procent av väljarna inte bestämt sig när startskottet för valrörelsen gick. Sedan dess har antalet osäkra väljare ökat stadigt, och förra valet hade hela 58 procent ingen aning om vilket parti de skulle lägga sin röst på när det var en månad kvar.
Källa.

Citat:
16-åringar är ju idag betydligt intelligentare än tidigare generationer. Vad anser ni?
Kanske intelligentare, men i äldre generationer så började man ta ansvar tidigare och var då mer vuxen så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in