2013-05-13, 11:34
Medlem
My name is Earls avatar
Vad med alla andra i samhället som orsakar extrakostnader för samhället, t.ex. alkoholikor, rökare och många idrottare som hockeyspelare, boxare, hästmänniskor, fotbollspelare och idrottare som har skrivit sig i "skatteparadis" och bara kommer hit för att få gratis vård? Ser man på helheten borde ju ALLA betala en extra skatt baserad på deras intressen.
Citera
2013-05-13, 11:35
Medlem
Amsicoras avatar
Så i praktiken kan jag vara världens lodis och skita i allt och inte lida några extra skatteplågor så länge jag inte är överviktig?
Citera
2013-05-13, 11:41
Medlem
Vilken annan samhällsgrupp betalar högre skatt? Det enda exempel jag kommer på är kristna som är medlemmar i Svenska Kyrkan.

När det gäller flygplan så är det ju i allmänhet privata företag som säljer flygresor och deras prissättning är ju ingenting staten lägger sig i.

Det som annars har diskuterats är ju en skattehöjning på "onyttiga" livsmedel, likt skatten vi har på alkohol.

Är det en sådan skatt du tänker dig, eller tycker du helt enkelt att överviktiga människor ska betala extra skatt ungefär som i fallet med Svenska Kyrkan?

För övrigt tror jag inte att de flesta här läser centerpartist-bloggar så du får gärna citera en bit ur inlägget du refererar till.

Lycka till med skoluppgiften!
Citera
2013-05-13, 12:26
Bannlyst
Alla i Centerpartiet är totalt galna. Dom har måste ha tagit för mycket syra på Stureplan helt enkelt.

Att tjocka skulle betala mer i skatt är absurt. Då bör vi genast beskatta alla fula människor med samma. Annie Lööf kan få börja betala. Sedan ska alla tjocka politiker med svullot Göran Persson i spetsen ställa sig i ledet.

Hur troligt låter det, egentligen?
Citera
2013-05-13, 13:43
Medlem
För min del beror hela frågeställningen på varför "tjockisskatten" ska införas.
Om det är på grund av att kostnaderna på flygplan osv. ökar på grund av mer vikt, så tycker jag att detta är en fråga som flygbolagen själva ska reglera med en viktkostnad (inte BMI eller annat ointressant, eftersom det är vikten som medför en extra kostnad). Detta är iaf inte något som ska beläggas med skatt från staten, utan som sagt skötas av bolaget.

Om skatten införs på grund av den ökade kostnaden för vården så tycker jag visserligen det är lite mer berättigat. Dock ska det då vara en vettig bedömningsmall för vilka som får den skatten. Det kan ju inte vara endast vikt, BMI eller liknande eftersom väldigt vältränade och friska människor kan ha höga värden där och därmed vara tvungna att betala en felaktig skatt. Detta är det första problemet med skatten!

Om en sådan skatt ska införas på grund av höjda sjukvårdskostnader så borde rimligtvis alla extremsporter, lagsporter, idrotter med mera som medför risk för skada också de att beskattas. De innebär även de höjda sjukvårdskostnader genom att folk tar ett aktivt val att utsätta sig för riskerna (vilket de själva ser som acceptabla eftersom de får ut något kul utav det, men som för samhället i helhet egentligen är negativt).

Ett alternativ är att beskatta mat som medför fetma. Problemet här är dock tudelat. All mat medför fetma om man överkonsumerar den. Således kommer det sluta med att priserna på all mat måste höjas. Andra problemet är att det finns personer som kan äta i princip vad som helst (pga. ålder, metabolism osv.) utan att öka i vikt eller bli feta. Ska dessa då behöva betala mer och inte kunna njuta för att några missbrukar sitt egna intag. Nej, det kommer inte att leda till något bra. Tilläggas kan ju också göras att det tar bort personers frihet vilket aldrig (nästan) är bra.

Sammanfattningsvis är denna skatt alltså inte bra (enligt min mening).

Nu är jag ingen läkare, så jag kan inte avgöra om detta alternativ hade kunnat vara en annan lösning:
Höj kostnaden för personer som kommer in med "fetmarelaterade" sjukdomar. Som sagt är jag ingen läkare, men om det finns en möjlighet att med säkerhet kunna avgöra om sjukdomen härstammar från att personen är kraftigt överviktig så ska den kosta mer för denna person. På så sätt är det endast de personer som bidrar till en förhöjd kostnad för allmänheten som tvingas betala för det genom en höjd kostnad. Sannolikt kommer det inte att kunna avgöras om det endast är fetma som medför problemet och läkare kommer att kunna fuska på intyg med mera, men eftersom det är för en skoluppgift så kan det ju vara bra att ha med lite såna här tankar också att diskutera kring.
Citera
2013-05-13, 14:51
Medlem
Mossilurs avatar
De tjocka har ju redan betalat mer skatt än de smala pga all mat det köpt. Om det nu väger upp för kostnaderna vet jag inte, jag minns att det var en lång tråd för inte länge sedan med samma fråga.
Citera
2013-05-13, 14:56
Medlem
rökar skatt
tjockis skatt

bra grejer
Citera
2013-05-13, 14:57
Medlem
Sätt en skatt på hudfärgshandikappade ock, de är ju mer sannolikt att bli påhoppad av en sådan än en vit. Samma i trafiken, hudfärgshandikappet är tydligt där med.

Jag väger idag 109 kilo men är säkert i bättre form än de där självupptagna centerpartisterna till självutnämnda bäst-vetare som sitter på röven hela jävla dagen utan att lyfta ett handtag.

Svin, skulle jag vilja säga dom är, men det är en förolämpning mot de ädla djur som bökar runt i skiten.
Citera
2013-05-13, 15:07
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
rökar skatt
tjockis skatt

bra grejer
negerskatt
Citera
2013-05-13, 17:11
Medlem
Torasts avatar
Nix, tjockisar kostar mindre för samhället eftersom de dör tidigare. Inför istället en extraskatt för renlevnadsmänniskor som lever till hundra och slukar pensioner och resurser från vården och myndigheter.
Citera
2013-05-13, 22:31
Medlem
Damacys avatar
Danskarna testade en tjockisskatt, men dom drog tillbaka den efter bara ett år.

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2012/11/13/denmark-scraps-worlds-first-fat-tax/
http://www.youtube.com/watch?v=ZQm7owMs_Ig
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20280863
Citera
2013-05-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Vad med alla andra i samhället som orsakar extrakostnader för samhället, t.ex. alkoholikor, rökare och många idrottare som hockeyspelare, boxare, hästmänniskor, fotbollspelare och idrottare som har skrivit sig i "skatteparadis" och bara kommer hit för att få gratis vård? Ser man på helheten borde ju ALLA betala en extra skatt baserad på deras intressen.

Men fritidsaktiviteter genererar mycket gott också, god hälsa, sysselsättning, sociala kontakter med mera. Fetma genererar inte mycket gott utan bara stora kostnader för samhället.

Vi ska inte uppmuntra folk till bli ohälsosamma och överviktiga. Vi vill ha friska invånare (vilket vi får genom att de håller på med fysiska aktiviteter) och bör därför uppmuntra till fysiska fritidsaktiviteter. Därför anser jag att vi inte ska ha skatt på idrottare.

Rökning ska vi definitivt ha extra skatt på, de kostar samhället 19 miljarder varje år i sjukvård. Alkolister, det blir det nog svårt att sätta en skatt på eftersom många redan har det svårt men om det skulle gå så ja.

Jag anser att man ska ha skatt på de onödiga och hälsofarliga företeelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in