• 1
  • 2
2012-10-16, 13:54
Medlem
Jag har skulder på 1 000 000 kr ungefär, alla skulderna är böter och skadestånd som jag blev dömd att betala i samband med rättegångar i slutet av -90 talet. Eller, min del av skulderna var från början ca. 250 000 kr, men, med ränta och pga. att min målskamrat dog för några år sedan och jag fick ta även hans del av beloppet så har det blivit närmare en miljon kr nu.

Hur ser det ut med skuldsanering för mig? De brukar vara kinkiga när det gäller skadestånd har jag hört?

Jag kan tillägga att jag fick 3,5 års fängelse i samband med dessa rättegångar - och jag straffas fortfarande tio år senare trots att fängelsestraffet är avtjänat.

Jag kan också tillägga att jag är oskyldigt dömd för dessa brott - alla i vår umgängeskrets vet om det. Det spelar tyvärr ingen roll i sammanhanget, skulden finns där nu!

Är tacksam för svar.
Citera
2012-10-16, 14:07
Medlem
http://www.kronofogden.se/4.3d268522...800010997.html

Där står det en del. Du kan ju alltid testa att söka.

Citat:
Ursprungligen postat av Noxulifer
Jag kan tillägga att jag fick 3,5 års fängelse i samband med dessa rättegångar - och jag straffas fortfarande tio år senare trots att fängelsestraffet är avtjänat.
En klen tröst kanske, men skadestånd är inget straff. Böter och fängelse är straff, men inte skadestånd.
Citera
2012-10-16, 14:27
Medlem
Bongomans avatar
Vad jag vet skuldsaneras det endast om det finns skulder till privata företag. Det måste också finnas flera olika skulder. Du har en post och chansen att det ska lyckas är liten. Konstigt att de inte preskriberat skulden men du kanske varit snäll och hört av dig ibland.

Flytta utomlands! Du har ingen framtid i landet. Att jobba ihop en miljon är omöjligt.
Citera
2012-10-16, 16:39
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad jag vet skuldsaneras det endast om det finns skulder till privata företag. Det måste också finnas flera olika skulder. Du har en post och chansen att det ska lyckas är liten. Konstigt att de inte preskriberat skulden men du kanske varit snäll och hört av dig ibland.

Flytta utomlands! Du har ingen framtid i landet. Att jobba ihop en miljon är omöjligt.
Det är klart det går att bo kvar i landet, men det blir lite svårt att leva som en Svensson med 1 MKR i skulder, utan det är den kriminella banan som gäller.

Citat:
Jobba svart, använd kontanter (såklart) och skaffa en målvakt. Annars sticker du från det här landet, det är nog enklast. Vad sitter du för? Rån?
Citera
2012-10-16, 16:43
Medlem
Gidalezus avatar
flytta från Sverige, du kommer ägna en stor del av ditt liv för att kunna betala den summan.
Citera
2012-10-16, 17:36
Medlem
Tronkans avatar
shit segt. prova alltså. kan ju inte få mer än ett nej.

off topic: tänker på piratebay målet och dess 30 miljoner som troligtvis kommer växa ännu mer. kommer inte de heller kunna göra skuldsanering eller liknande?

30 mille är ju verkligen en helt orimlig summa. bör ju kunna få den struken efter en viss tid?
Citera
2012-10-16, 18:00
Medlem
mythpimps avatar
Preskriberas inte skadestånd efter 10 år ?

Fly landet i 10 år sen är det klart
Citera
2012-10-16, 18:03
Medlem
Lischos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp

Detta undrar jag också. Till TS kan jag bara säga att det är värt att försöka iaf!
Citera
2012-10-16, 18:53
Medlem
Ajajaj, riktig oflyt TS :/

I slutet av 90 talet va du minnst alltså 18?
Vilket gör dig till en 30+are nu alltså, det är en hög summa pengar du får betala av och du blir inte yngre.

Jag kan inte sitta och ge dig råd för att jag har aldrig suttit i liknande situation men jag vet en kille som närmar sig 30 nu han har skulder på uppemot 800,000 dock inte skadestånd men annat. Han har gett sig in i den "kriminella" banan såsom svartjobb narkotikahandel och en del smårån/personrån.
Han håller sig undan från allt och alla, inneboende hos olika folk och liknande. Åker från Norge till Sverige flera gånger i veckan.

Kan tyvärr inte råda dig till att försöka stanna i Sverige och leva som honom, det tar honom på psyket.

Jag hade troligen flytt landet om det vore så som du berättar det. :/
Citera
2012-10-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxulifer
Jag har skulder på 1 000 000 kr ungefär, alla skulderna är böter och skadestånd som jag blev dömd att betala i samband med rättegångar i slutet av -90 talet. Eller, min del av skulderna var från början ca. 250 000 kr, men, med ränta och pga. att min målskamrat dog för några år sedan och jag fick ta även hans del av beloppet så har det blivit närmare en miljon kr nu.

Hur ser det ut med skuldsanering för mig? De brukar vara kinkiga när det gäller skadestånd har jag hört?

Jag kan också tillägga att jag är oskyldigt dömd för dessa brott - alla i vår umgängeskrets vet om det. Det spelar tyvärr ingen roll i sammanhanget, skulden finns där nu!

Är tacksam för svar.

Du kan inte göra mer än att söka. Så är det bara, värt att försöka oavsett vad.

Går inte det, hade jag stuckit till Norge, bott på världens äckligaste o sunkigaste ställen, jobba röven av mig i några år, säkerligen fem sex, och sedan betalat tillbaka pengarna.

Det är ju om det hade varit jag, förstås. Kan vara skönt att ha betalat tillbaka och sedan kunnat börja om från ruta ett.
Citera
2012-10-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp

Citat:
Ursprungligen postat av Lischo
Detta undrar jag också. Till TS kan jag bara säga att det är värt att försöka iaf!
I teorin är det så, men i praktiken kan man bryta preskribtionen så att tiden börjar om från noll.
Citera
2012-10-16, 22:47
Medlem
SirDickweeds avatar
Gött att höra, hoppas du får lida i ytterligare 10 år. Brott bör straffa sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in