Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-16, 00:23
  #1
Medlem
Snusklubbans avatar
Jag vet att det finns mängder av trådar, men jag vet knappt var jag ska börja så jag ger det ett försök.

Stod och tittade i den s.k garderoben tidigare idag och insåg till min förvåning att jag inte har någon. Alltså, den fysiska garderoben är där, men några kläder/plagg värda att nämna skulle jag inte påstå. Jag fick en oerhört ångest när jag samtidigt tänkte igenom mina vänners hoper utav kläder och insåg hur jag har slarvat ordentligt på detta område genom åren.

Jag kan inte påstå att jag har någon direkt stil. De flesta utav mina plagg är mellan 1-3 år gamla (eller äldre), inte i någon vidare kvalitet, och jag har i princip tröttnat på allt. Eftersom jag aldrig tidigare i mitt liv har riktigt prioriterat kläder utan köpt massa annan skit istället, har nu ett relativt stort intresse växt fram. Kommer från en familj som har haft slagorden "Märkeskläder är skit/alla kläder är samma sak/kläder kan man köpa på marknaden istället/ ingen bryr sig vad du har på dig/du bryr dig inte heller vad du har på dig".

Mestadels när jag köper kläder blir det tillsammans med någon kompis, då min övriga självsäkerhet brukar gå i botten. Vanliga kommentarer i butikerna brukar vara att jag frågar "Vad tycker om den här?", "Skitful, ser ut som något ur filmen..blabla" etc. När jag tittar på kläder har jag inte bara svårt att skilja vad som är fult och vad som är snyggt, utan kan även gå i tankar såsom "går det att använda det här på stan?", "är detta min stil?". Som ni märker så har jag en löjligt stor osäkerhet när det kommer till kläder. En följd av detta har blivit att jag endast köper kläder när jag egentligen måste.

Eftersom jag har en tendens att få beslutsångest brukar jag alltid överväga ett klädköp 100 gånger "Är det värt pengarna?" "Kommer jag använda det är?" "Finns det billigare någon annanstans?". Har inte speciellt mycket pengar för tillfället heller. Är det värt att satsa på dyrare, bra plagg eller ska man satsa på något billigare? Känns som jag inte skulle komma långt med en tillfällig budget på 10k.

Så nu vänder jag mig till allsmäktiga flashback helt enkelt. Kan börja med att nämna att jag diggar "tidslösa" (klassiska?) kläder/skor. Moderna influenser och varianter välkomnar jag också, men hade varit väldigt bekvämt att veta att det man slänger på sig på morgonen inte ska vara några svårigheter att matcha. Är en väldigt lång och smal snubbe som brukar ha svårt att hitta storlekar i rätt proportioner. Har några basic frågor som jag hoppades kunde bli besvarade:


Var bör man titta? Vilka butiker? Fysiska/nätbutiker? Någon viss tid på året man bör hålla extra utkik?

Ska man titta och lära känna de olika märken som finns ute eller är det smartare att vända sig till specifika återförsäljare? Finns det några märken värda att nämna/värda att hålla sig undan?

Second hand, funkar det? Något tips på sida/butik kanske?

Något annat värt att nämna kanske? Som sagt, jag är nog definitionen av "klädblind".

Avslutningsvis vill jag bara säga tack på förhand. Inser att en stadig garderob är ett långtidsprojekt och mitt mål är att bli riktigt bekväm i det jag väljer att klä mig i, något jag aldrig tidigare har varit.
Citera
2012-10-16, 00:38
  #2
Medlem
yedis avatar
Som någon annan sa här om dan i en tråd. "Gå in på HM och köpt det du tycker är fulast". Det är ju ett alternativ som iaf gör att du får tag i kläder som är "inne".

Angående skor så tycker jag absolut att du ska lägga ner mycket pengar från början, hellre gråta en gång eller hur?
Citera
2012-10-16, 01:00
  #3
Medlem
Snusklubbans avatar
Skor hade jag tänkt att lägga lite pengar på. Ska ta en titt på H&M vid tillfälle. Känns bara som all hysteri kring märkeskläder får en butik som H&M att hamna i skymundan, men ska gå igenom deras kläder mer noggrant nästa gång.
Citera
2012-10-16, 01:26
  #4
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusklubban
Skor hade jag tänkt att lägga lite pengar på. Ska ta en titt på H&M vid tillfälle. Känns bara som all hysteri kring märkeskläder får en butik som H&M att hamna i skymundan, men ska gå igenom deras kläder mer noggrant nästa gång.
Gör så! HM har helt okej kläder.
Citera
2012-10-16, 18:22
  #5
Medlem
RubbStubbs avatar
Här, kompis:

http://thedronesclub.nu/ - titta till bidrönarnas blogg och ta fanatismen med en nypa salt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback