2012-10-16, 00:12
Medlem
Alias.Aliass avatar
Har en undran angående träning.
Har tränat ett tag och för cirka sex månader sedan så va jag tvungen att ta ett uppehåll. Har inte tränat sen dess och ätit väldigt ohälsosamt. Skall börja träna igen om nåra veckor och då blir det styrketräning och löpning som gäller.
Min fråga lyder; Eftersom jag lagt på mig en del fett och tappat mycket av mina former som träningen gav mig så undrar jag vilket sätt som är bäst att börja på? Ska man börja med att få bort fettet innan man bygger musklerna eller bygga först och bränna bort fett sedan?? Eller funkar det bäst med att "blanda"?
Jag är cirka 178 cm, väger 90 och det mesta ligger på magen och brösten.
Citera
2012-10-16, 00:15
Medlem
MICR0SOFTs avatar
Antar att du skall bränna fettet först, rätta mig om jag har fel
Citera
2012-10-16, 00:17
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Blanda kan vara en ide, men jag skulle rekommendera att bygga lite muskler först (ca 2-3 mån) under fettlagren för att sen börja fokusera mer på HIIT träning och möjligtvis ett kaloriunderskott för att minsta underhudsfett, så att musklerna som du byggt under ska få se dagsljus..
Citera
2012-10-16, 00:25
Medlem
Alias.Aliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Blanda kan vara en ide, men jag skulle rekommendera att bygga lite muskler först (ca 2-3 mån) under fettlagren för att sen börja fokusera mer på HIIT träning och möjligtvis ett kaloriunderskott för att minsta underhudsfett, så att musklerna som du byggt under ska få se dagsljus..

Det är så jag antagligen kommer göra, måste ju börja lätt i början men ska man sedan köra med tyngre vikter med få reps eller tvärtom?
Och är HIIT? Och definiera kaloriunderskott..
Citera
2012-10-16, 00:26
Medlem
det beror vad du har för mål, jag skulle rekomendera en blandning varför jo bygger du muskler förbränner du mer fett utan att göra något sen, även om det är viktigt att få upp konditionen och förbränna stora mängder kalorier, jag gissar att du inte vill bli en tunnis utan att du bara vill byta 10-15 kg fett mot muskler eller så?

börja med båda glöm inte att må bra under tiden du gör det!

till en början kan du ligga på kaloriunderskott och bygga en del muskler bara du äter endel protein!
Citera
2012-10-16, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r

Vad menar du med att han skulle behöva köra med HIIT? Och vad menar du med "möjligtvis ett kaloriunderskott"? Underskott är ett MÅSTE för att minska i underhudsfett. Låt bli att yttra dig om du inte riktigt vet vad du pratar om.
Citera
2012-10-16, 15:41
Medlem
CaptainGooses avatar
En mix av Cardio och ren styrkesträning är nog det bästa i din situation, "den bästa träningen är den som faktiskt blir av" Så kom igång och kör dina planerade pass, sedan när din grundstyrka är fullt uppbyggd så kan du sedan välja att forma kroppen efter dina mål. Lagom till vårkanten går du helt över på cardio så slipper du vassen till sommarn!
Citera
2012-10-16, 16:43
Bannlyst
Varför inte göra båda två? Ät ett litet underskott av ditt BMR och träna samtidigt varje muskelgrupp två gånger i veckan. Eftersom du inte har styrketränat på 6 månader förmodar jag att du inte har så mycket muskler. Därför kan du ligga på ett kaloriunderskott men samtidigt bygga muskler, personligen skulle jag inte fundera på att bulka först efter att jag tränat minst 8 månader med ett seriöst styrkeschema och en bra kost med mycket protein givetvis.
Citera
2012-10-17, 10:07
Medlem
Det vanliga är ju att bygga först, och käka på, då går du upp både fettvikt och muskelvikt. Och sedan deffar du järnet till sommaren. Jag är inte helt på den tanken dock, allra helst inte på ditt utgångsläge. Man vill ju inte vara deffad men ha slapp hud till sommaren direkt.

Jag skulle säga att du kör blandat, med en första tid med fokus på viktnedgång, inte bara för att få upp grundfysik och orka bättre när du bygger, utan för att du får rätt snabba resultat som kan höja motivationen mycket. Ser man muskler bättre så är det också en motivation när man bygger sedan då man nästan kan se dem växa om man tränar rätt.

Så fokusera på viktnedgång, ut och spring och kör en timmes promenad varje dag. Styrketräna så klart också men inte där du ska ha fokus. Allt för att få igång grundfysiken. Du får bättre motivation då du får snabba resultat av detta. Sedan kan du bygga på allvar, och tydligare se framstegen, för att till våren deffa lite.
Senast redigerad av -Boris- 2012-10-17 kl. 10:09.
Citera
2012-10-17, 10:30
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Det vanliga är ju att bygga först, och käka på, då går du upp både fettvikt och muskelvikt. Och sedan deffar du järnet till sommaren. Jag är inte helt på den tanken dock, allra helst inte på ditt utgångsläge. Man vill ju inte vara deffad men ha slapp hud till sommaren direkt.

Jag skulle säga att du kör blandat, med en första tid med fokus på viktnedgång, inte bara för att få upp grundfysik och orka bättre när du bygger, utan för att du får rätt snabba resultat som kan höja motivationen mycket. Ser man muskler bättre så är det också en motivation när man bygger sedan då man nästan kan se dem växa om man tränar rätt.

Så fokusera på viktnedgång, ut och spring och kör en timmes promenad varje dag. Styrketräna så klart också men inte där du ska ha fokus. Allt för att få igång grundfysiken. Du får bättre motivation då du får snabba resultat av detta. Sedan kan du bygga på allvar, och tydligare se framstegen, för att till våren deffa lite.

Sen så är det ju så att ju fetare du är från början, desto större andel av din viktökning kommer att vara fett. Det är alltid en fördel att starta på lägre kroppsfett än att försöka börja bygga från halvfet och sen deffa.
Citera
2012-10-17, 15:39
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraxel
Vad menar du med att han skulle behöva köra med HIIT?
För att det är ett fördjävla tidseffektivt vis att bosta förbränningen kanske...
Citera
2012-10-17, 16:17
Medlem
Det går inte att bränna fett, utan man förbränner energi hela tiden med kroppens förbränning. Underskott tar från fettet på kroppen.

Rätt ska vara rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in