2012-10-15, 20:19
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regressr%C3%A4tt ... 10 år så se nu till att betala dit svin.
Citera
2012-10-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MediumDady
De är inte de de handlar om. Håll er till frågan.
Vad har vi för incitament att hjälpa ett vidrigt kräk som stjäl från äldre tanter?
Nej, du borde ha på käften ditt ärke-CP.
Mig får du då fan ingen hjälp av och jag hoppas alla andra gör det samma.

Ont, ja. Hon kan kräva dig på skulden.
Citera
2012-10-15, 20:34
Medlem
seriöst, din idiot. ska du verkligen blåsa en person som var snäll och ställde upp för dig när du behövde pengar???. hon var snäll och hjälpte dig ur en knipa, och nu tänker du inte betala tillbaka pengarna som hon lagt ut åt dig...
Citera
2012-10-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krister90
Kommer du att kunna betala 50000 inom 30 dagar? Jag skulle hellre försöka fixa en avbetalningsplan med henne på 100000 än att få 50000 hos kronofogden. För övrigt håller jag med övriga personer som har skrivit i denna tråd du är en väldigt ynklig människa som stjäl från dom som hjälper dig.
Jäkligt bra tänkt där. Hellre betala hela summan och slippa kronofogden än att man försöker vara smart och hamnar hos kronofogden med en mindre summa
Citera
2012-10-15, 23:03
Medlem
JapanKinas avatar
Om Karin fortfarande är lika pantad som när hon var din exflickväns mamma så är det här inga problem. Då ringer du nämligen Karins man och ber om ett lån för att betala Karin. Sen skiter du i avbetalningen till Karins man och hoppas på att han glömmer bort det eller skiljer sig med Karin.
Citera
2012-10-15, 23:18
Medlem
Jag upplever ändå att jag är en person utan särskilt mycket etik och moral. Har varit otrogen flera gånger, stulit pengar från familj (dock verkligen inte sådana summor), ljugit för och bedragit dom jag älskar osv... Fuskat mig igenom hela skolan... Dålig människa enl de flesta alltså. Jag brukar för det mesta tycka om att läsa/höra sådant som inte är morsliskt (typ om
En kollega gör sådant som han inte borde, inte är enl lagen osv) Till och med jag får en riktig avsmak i munnen när jag läser din text TS. Hur OT det än är enl dig kan vi inte låta bli att säga det; Det bästa tipset för dig är att betala tillbaka allt. Om jag ska vara lite OnT är det väl så i praktiken om hon ställer ett krav mot dig genom kronofogden, räcker det med att du säger nej, dvs du tycker inte hennes fodran mot dig stämmer. Då måste hon gå genom tingsrätten vilket det inte låter som att hon har energi att göra, särskilt när hon vet genom
Ditt ex att du är pank och ändå kommer att ha svårt att ge henne något; om hon får igenom allt.
Citera
2012-10-16, 00:23
Medlem
Handfots avatar
Betala och gör rätt för dig!

Hur kan du ens fundera på att blåsa en stackars tant, som ställde upp för dig när inte ens din egen familj gjorde det?! Hon räddade dig garanterat från något jävligt jobbigt, och om du inte betalar så förstör du hennes goda tro på folk, och hon kommer aldrig att hjälpa någon igen med ens en 100-lapp! Personer som henne behövs verkligen i samhället, så tänk positivt och gör det rätta här!

Sen är det självklart mycket smartare att spela med henne, med tanke på att hon verkar vara så snäll så skulle hon säkerligen gå med på en privat avbetalningsplan, och isf så ska du ju ta den!

Som någon sa, bättre med en privat-avbetalningsplan på 1000 kr i månaden i ca 8 år än 50k hos KFM. Eftersom du försöker smita från betalningen så antar jag att du har dåligt med pengar? 50k hos KFM är ju inte speciellt bra att sitta på då.

Hoppas du gör rätt för dig och tar tag i ditt liv människa!
Citera
2012-10-16, 00:57
Medlem
Fan är alla 12 år gammal här eller, kan ni inte ge människan svar på hans frågor så håll käften,

Nu kan jag inte heller svara så jag backar undan.
Citera
2012-10-16, 01:10
Medlem
[quote=p4tr1c]Fan är alla 12 år gammal här eller, kan ni inte ge människan svar på hans frågor så håll käften,

Det är inte helt lätt att svara när man inte vet hur lånet från svärmor i detalj såg ut.

Till TS vill jag rekommendera att, om du kan, betala hela skulden inom 30 dagar! Har du inte den likviditeten f.n. kontaktar du f.d(?) svärmor och informerar hur mycket du kan betala nu och därefter lägger upp en betalningsplan. Gör du INTE det kommer det bli betydligt dyrare/sämre för dig i framtiden på flera sätt (räntor, rättegångskostnader, kronofogdeskulder, utmätning(?) etc etc) så mitt kvalificerade råd tycker jag du bör följa.

Eftersom detta i mina ögon nått någon slags "skamgräns" för dig kan jag inte ens tänka "juridiskt" i detta ärende utan det enda som gäller är att du måste "rädda vad som räddas kan" för att inte totalt dras ner i skiten.
Citera
2012-10-16, 08:12
Medlem
Får väl förtydliga.

Ja är inte så ryggrads lös som alla tror, klart ja vill göra rätt för mej.
Men ja har heller inte förklarat hela situationen, vilket ja inte tänker göra heller, för de är de här jag behöver svar på.
Men kan säga som så att halva skulden är hennes och hennes dotters.

Så vad gäller då, juridiskt kan hon inte kräva mej på mer än hälften, de är ja med på. Men den skulden betalade hon av i helhet 2007. En löpande skuld kan hon kräva mej på inom 10 år, men nu när skulden inte finns längre, vad gäller då? Hur lång tid efter de att skulden är betald kan hon kräva mej på pengarna?

Försök hålla er OnT...
Citera
2012-10-16, 09:56
Medlem
Citat:
Får väl förtydliga.

Ja är inte så ryggrads lös som alla tror, klart ja vill göra rätt för mej.
Men ja har heller inte förklarat hela situationen, vilket ja inte tänker göra heller, för de är de här jag behöver svar på.
Men kan säga som så att halva skulden är hennes och hennes dotters.

Så vad gäller då, juridiskt kan hon inte kräva mej på mer än hälften, de är ja med på. Men den skulden betalade hon av i helhet 2007. En löpande skuld kan hon kräva mej på inom 10 år, men nu när skulden inte finns längre, vad gäller då? Hur lång tid efter de att skulden är betald kan hon kräva mej på pengarna?

Försök hålla er OnT...
Svårt att säga när man inte har alla uppgifter. Kan du inte ge mer detaljer så kan du inte få mer än högst kvalificerade gissningar av olika sort eftersom att man mäster göra antaganden.
Citera
2012-10-16, 10:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Denna gäller tydligen i 10 år innan det preskriberas.

Desutom är det efter senaste aktualiserande.

Så, om hon påminner dig om skulden nu, och påminner dig igen nästa år och igen ett par år senare och igen.. (ja, du fattar) så kan skulden hållas vid liv i oändlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in