• 2
  • 3
2012-10-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Desutom är det efter senaste aktualiserande.

Så, om hon påminner dig om skulden nu, och påminner dig igen nästa år och igen ett par år senare och igen.. (ja, du fattar) så kan skulden hållas vid liv i oändlighet.

Ja så långt är ja med. Men är de fortfarande 10 år även om skulden inte finns längre? Varken KFM eller ekonomi rådgivare i min kommun kan svara på de. Men dom gissar att de inte är dom 10 år som gäller längre, utan mindre. Alltså ca 3 år. Då skulle de isf betyda att de är preskibrerat nu.
Citera
2012-10-16, 13:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MediumDady
Ja så långt är ja med. Men är de fortfarande 10 år även om skulden inte finns längre? Varken KFM eller ekonomi rådgivare i min kommun kan svara på de. Men dom gissar att de inte är dom 10 år som gäller längre, utan mindre. Alltså ca 3 år. Då skulle de isf betyda att de är preskibrerat nu.

Tio år efter senaste aktualiserande.

Från Kronofogdens hemsida

"Övriga enskilda fordringar, t.ex. skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, exempelvis banklån, har en preskriptionstid på tio år"
Citera
2012-10-16, 15:54
Medlem
Den ursprungliga skulden finns inte längre dock har din svärmor en fordran på dig som löper med en tio års preskriptionstid och kommer därmed att preskriberas tidigast 2022 då hon nu avbrytit preskriptionen genom att meddela dig om skuldens existens.

Treårig preskriptionstid gäller bara i konsumentfordringar alltså när en konsument har en skuld till en näringsidkare. Din svärmor är ingen näringsidkare därmed gäller den tioåriga preskriptionstiden.

Som tidigare skrivits är det bästa nog att kontakta svärmor och försöka göra upp en avbetalningsplan för att undvika KFM och inte minst för att det är det mest rakryggade.

Då det inte verkar finnas något avtal som reglerar din betalningstakt i dagsläget så kan hon kräva allt på en gång och har du då inte 50k sitter du lite i skiten. Det borde ju rimligtvis inte finnas någon annan som är beredd att gå i borgen för dig då du verkar ett samvetslöst kräk.
Citera
2012-10-16, 20:37
Medlem
Goto10s avatar
Har läst igenom tråden och även Googlat litegrann.

Min uppfattning är att din f.d. svärmor har rätten på sin sida. Preskriptionstiden på 10 år gäller från dagen för regressfodrans uppkomst, dvs den dag hon började betala av din del av skulden, inte den dag ni tog lånet på banken (spelar egentligen ingen roll då ingen av dessa händelser skedde för mer än 10 år sedan). Att lånet till banken är helt återbetalat gör varken till eller från, det är din skuld till henne som regressrätten behandlar.
Kan hon styrka att hon har betalat din del av skulden (t.ex. med papper från banken) så bör rätten döma till hennes fördel.

Mitt råd är att du ta kontakt med din f.d. svärmor och skriver ett enkelt skuldebrev där det framgår hur stor din skuld till henne är, villkor för återbetalning etc.
Citera
2012-10-16, 20:57
Medlem
Goto10s avatar
Fyller på med lite mer här efter att ha läst igenom tråden igen.

Om jag förstår dig rätt TS så tog ni lånet (100K) tillsammans, dvs hon stod som medlåntagare och inte borgenär. Men sedan lånade hon ut sin del (50K) till dig, stämmer det?

I så fall är min uppfattning att hon med hjälp av regressrätten kan kräva tillbaka 50K av dig enligt mitt inlägg ovan.

Vad gäller hennes del av banklånet, som hon i sin tur lånade ut till dig, så omfattas inte den av regressrätten. Men hon kan självklart kräva tillbaka dessa pengar ändå. Genom att vända sig till Kronofogden t.ex. Fast finns det inget skriftligt avtal er emellan och hon inte på något sätt kan styrka att hon lånat ut pengarna till dig kan det bli knivigt för henne att kräva dem. Det blir i så fall också ett fall för domstolen.
Citera
2012-11-27, 17:32
Bannlyst
Hur gick det med skulden?

Jag kan ju själv säga att jag har tänkt göra upp en avbetalningsplan med mina föräldrar. Tycker att det är lika bra eftersom de hjälper mig ekonomiskt så att jag kan fortsätta att studera. Så fort jag får tag på ett arbete så har jag tänkt att betala 2500-3000kr/mån till dom. På två år så har jag betalat igen 60 000-72 000kr.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in