Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Ojojoj vänta bara. Kineserna gör vad japanerna gjort, fast i större skala. Japanerna köper just nu upp Hollywoods nöjesindustri, kineserna kommer att köpa Japan... En begynnade trend med asiatisk film ser vi redan nu.
"Ringu", "Crouching tiger", "Hero" etc. etc.
Vi har redan nu några kinesiska låneord i svenskan - té och ketchup.
Det angosaxiska kulturinflytandet har nog sett sina glansdagar passera.
"Ringu", "Crouching tiger", "Hero" etc. etc.
Vi har redan nu några kinesiska låneord i svenskan - té och ketchup.
Det angosaxiska kulturinflytandet har nog sett sina glansdagar passera.
Ketchup kommer ursprungligen från kin. ke-tsiap men det är inlånat via malajiskans katjap. Jämför sedan med hur många fler lånord det finns med sitt ursprung i japanskan. Japanerna lärde sig för övrigt av västerländsk kultur under Meiji-perioden, medan kineserna höll fast (och håller fast) vid sin rabiat sinocentriska världsbild och därför kom att bli ett lätt offer för främmande imperialister.
Kommer Kina att "köpa" Japan? Nej, jag tror inte det. Jag är inte medveten om ett enda större kinesiskt företag som är verksamt i Japan. Kina av idag är däremot till stor del byggt med japanska yen.
Kineserna är ett starkt nationalistiskt, för att inte säga jingoistiskt folk och just deras aggressiva attityd i utrikespolitiken kommer att motverka deras internationella inflytande i slutänden.
Å andra sidan är Kinas lysande framtid rätt hypotetisk. Kom ihåg att Kina är ett genomkorrumperat samhälle (där mutor är gammal fin kutym) och av allt att döma ännu en slags konfucianistisk senilokrati. Jag ger Kina högst 20-25 år innan en bubbelekonomi uppstår och spricker. Men det är förstås OT.
Angående svenskans framtid är min förhoppning att ett institut för språkvård inrättas och att den språkliga slappheten i skolorna stävjas. Men det är väl blott en önskedröm...
).