Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-11-22, 14:00
  #97
Medlem
Ördögs avatar
Är det okej (anglicism, jag vet!) om vi i den här tråden dryftar även de andra små nationalspråkens framtid? I Finland har svenskans ställning länge varit svår, men i oktober kom varningar från den högsta språkvårdande instansen, Finska språknämnden, om att även majoritetsbefolkningens tungomål trängs tillbaka.

Finska språknämnden orolig för nationalspråkens status – engelskan vinner terräng i arbetslivet och vetenskapen
https://www.hbl.fi/artikel/finska-sp...betslivet-och/
http://sprakforsvaret.bloggagratis.s...kan-i-finland/
Citat:
Engelskan håller på att tränga undan Finlands nationalspråk finska och svenska i många sektorer av samhället, anser Finska språknämnden vid Institutet för de inhemska språken (Kotus). Finska språknämnden uttrycker en oro för att finländarnas uppskattning för det egna modersmålet minskar och att nationalspråken får ge vika för andra språk, framför allt engelskan.

Enligt språknämnden är finskan och svenskan inte akut utrotningshotade språk men det finns en risk för att deras status i samhället försämras i takt med att engelskan vinner mark i till exempel arbetslivet, vetenskapen och undervisningen.

– Engelskan blir allt vanligare i till exempel forskningssammanhang, arbetslivet och till och med kundservicen. I Helsingfors finns det restauranger där man inte klarar sig som kund om man inte kan engelska, säger Jaakko Leino, professor i finska språket vid Helsingfors universitet och ordförande för Finska språknämnden.

– Det beror bland annat på att Finland inte satsar tillräckligt på att språkligt integrera invandrare. Dessutom är samhällsklimatet sådant att man allt oftare nöjer sig med att uträtta sitt ärende på engelska. Kravnivån i till exempel grundskolans undervisning i finska som andraspråk är inte heller tillräckligt hög.

Finska språknämndens ställningstagande berör framför allt det finska språket men enligt Leino är också svenskans ställning i Finland i farozonen.

– Svenskans status i Finland är minst lika hotad som finskans, säger han.
----
Finska språknämnden efterlyser ett nationellt språkpolitiskt program som tar ställning till nationalspråkens minskade användningsområde i samhället och de konsekvenser som en allmän försämring av kunskaperna i nationalspråken kan ha för samhällsfunktionerna.
----
En konsekvens av engelskans ökade användning kan enligt Leino vara att högskolestudier på finska så småningom blir ovanliga.

– Inom vissa utbildningsområden är det redan omöjligt att studera på finska, säger han.

– Frågan är om vi vill att finskan blir ett språk som närmast används hemma vid matbordet, som det var tidigare.

Och i Norge är språkvetarna också oroliga.

– Norsk kan bli et språk vi bare snakker hjemme
https://www.nrk.no/kultur/_-norsk-ka...mme-1.14303905
Citat:
– Om man sier shøkken eller kjøkken er et relativt lite problem for norsk språk. Derimot er det et stort problem hvis norsk språk blir noe vi bare snakker hjemme på kjøkkenet, sier Unn Røyneland, professor ved Universitetet i Oslo og leder for framtidsutvalget.

I dag overleverer hun rapporten «Språk i Noreg – kultur og infrastruktur» til kulturminister Trine Skei Grande.
----
– På mange norske arbeidsplasser, blant annet i bygg og anlegg, men også i restaurantbransjen, i barnehager og i helsevesenet er det nå mange som ikke kan norsk. Det er mange arbeidsinnvandrere fra EØS-området, som verken har rett eller plikt til å lære seg norsk, og dette er potensielt en stor utfordring for oss, sier Røyneland.
----
På norske høyskoler og universitet får engelsk en stadig større plass som undervisningsspråk. I enkelte fag er det eneste språk.

Det er problematisk, mener Språkrådets direktør Åse Wetås.

– Vi er veldig bekymret for det store presset til å bruke engelsk på universiteter og høyskoler, fordi vi ser at det er en viktig driver for både statusen til norsk språk og den faktiske bruken av norske ord og vendinger.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-11-22 kl. 14:03.
Citera
2021-04-05, 01:43
  #98
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Ekonomins påverkan på språkets förändring

Men det jag undrar är: kommer språket med tiden slipas ner likt en upphittad glasskärva på en strand för att enligt ekonomins principer bli så billigt som möjligt?

Kommer den "ultimata" människan till slut kommunicera enligt kalla kalkyler som dödat alla dagens sköna men "onödiga" ornament? Eller kommer det månne komma motreaktioner som uppskattar vad som kan ses som "rena dekorationer"?
Citera
2021-04-05, 01:52
  #99
Medlem
Bajabongos avatar
Absolut, det ser man ju bland ungdomar och hur de kommunicerar med varandra idag. Kortare fraser, rakt på sak och framförallt lättförståeligt.

"Walla" vs. "På riktigt? Menar du det?"
Citera
2021-04-05, 02:03
  #100
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajabongo
Absolut, det ser man ju bland ungdomar och hur de kommunicerar med varandra idag. Kortare fraser, rakt på sak och framförallt lättförståeligt.

"Walla" vs. "På riktigt? Menar du det?"

Smarta jävlar.
Ett ord istället för att säga fem.
Citera
2021-04-05, 02:04
  #101
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajabongo
Absolut, det ser man ju bland ungdomar och hur de kommunicerar med varandra idag. Kortare fraser, rakt på sak och framförallt lättförståeligt.

"Walla" vs. "På riktigt? Menar du det?"

Just det, jag tänkte inte ens på det, men den yngre generationen kommunicerar ju med förkortningar och emojis, snacka om en ekonomisk reform.

Tack för ditt exempel!
Citera
2021-04-05, 02:06
  #102
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Smarta jävlar.
Ett ord istället för att säga fem.

Ja, man kan ju faktiskt se det som rationellt. Det hade jag inte trott att jag skulle ge snorungarna.
Citera
2021-04-05, 02:10
  #103
Medlem
Bajabongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Just det, jag tänkte inte ens på det, men den yngre generationen kommunicerar ju med förkortningar och emojis, snacka om en ekonomisk reform.

Tack för ditt exempel!
Tack själv! Emojis var en stor "gamechanger", dock endast inom sms-flöden. Förkortningar däremot används flitigt i alla sammanhang och det är just det jag tror att vi kommer få se och höra mer av i framtiden.
Citera
2021-04-05, 02:22
  #104
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajabongo
Tack själv! Emojis var en stor "gamechanger", dock endast inom sms-flöden. Förkortningar däremot används flitigt i alla sammanhang och det är just det jag tror att vi kommer få se och höra mer av i framtiden.

Säkerligen!

Men jag finner det också roligt att emojis kan liknas vid hieroglyfer (egyptiska, ursprungsamerikanska, etc) och hur skriftspråket nu tagit ett varv runt sig självt och i viss mening gått tillbaka till symboler från alfabet.

Självklart kommer alfabetet bestå och dessa symboler bara utgöra komplement, men att de ens skulle ha den rollen hade jag inte kunnat ana i min barndom.

Har man ett antal symboler som beskriver vanliga saker kan de säkert bidra till en mer effektiv kommunikation vid sidan av mer avancerad skrift.
Citera
2021-04-05, 09:32
  #105
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Men det jag undrar är: kommer språket med tiden slipas ner likt en upphittad glasskärva på en strand för att enligt ekonomins principer bli så billigt som möjligt?
Det man lätt kan fatta är att språk, och uttal, slipas ned med tiden. Samtidigt finns det naturligtvis en motsatt process. Nämligen att språk byggs upp och får avancerad struktur.

Det är nämligen INTE så att världens alla språk är slöare versioner av tidigare mer avancerade språk.

Även om man, med rätta, tex kan tycka att italienska är ”slöare” än latin, så borde man också kunna hålla med om att latin är mycket ”vassare” än de för-latinska fornspråk man ser spår av i Italien.

Det verkar som ord byggs på i ungefär samma takt som de slipas ned. De senaste hundra åren har tex massor av svenska verb förlängts med påhäng av adverb. Vi tar verbet att hinna, som ju en gång i forntiden har nedslipats så att /d/ har försvunnit; att hinda -> att hinna. I praktiken har verbkonstruktionen sen förlängts med partikeln med; hur ska jag hinna äta -> hur ska jag hinna med att äta. Det tvåstaviga uttrycket [’hina] har alltså utvidgats till det fyrstaviga [hina’meo].
Citera
2021-04-05, 14:57
  #106
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Men det jag undrar är: kommer språket med tiden slipas ner likt en upphittad glasskärva på en strand för att enligt ekonomins principer bli så billigt som möjligt?

Kommer den "ultimata" människan till slut kommunicera enligt kalla kalkyler som dödat alla dagens sköna men "onödiga" ornament? Eller kommer det månne komma motreaktioner som uppskattar vad som kan ses som "rena dekorationer"?

Vissa har mekaniska klockor av guld för flera hundra tusen, fast det är mycket mer ekonomiskt att ha ett elektronisk ur från japan för 200 spänn. Så det kan tänkas att det även i framtiden kommer finnas de som yttrycker sig lite onödigt fint och märkvärdigt för att markera att de tillhör en bildad och begåvad klass, kanske?
Citera
2021-04-05, 21:04
  #107
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det man lätt kan fatta är att språk, och uttal, slipas ned med tiden. Samtidigt finns det naturligtvis en motsatt process. Nämligen att språk byggs upp och får avancerad struktur.

Det är nämligen INTE så att världens alla språk är slöare versioner av tidigare mer avancerade språk.

Även om man, med rätta, tex kan tycka att italienska är ”slöare” än latin, så borde man också kunna hålla med om att latin är mycket ”vassare” än de för-latinska fornspråk man ser spår av i Italien.

Det verkar som ord byggs på i ungefär samma takt som de slipas ned. De senaste hundra åren har tex massor av svenska verb förlängts med påhäng av adverb. Vi tar verbet att hinna, som ju en gång i forntiden har nedslipats så att /d/ har försvunnit; att hinda -> att hinna. I praktiken har verbkonstruktionen sen förlängts med partikeln med; hur ska jag hinna äta -> hur ska jag hinna med att äta. Det tvåstaviga uttrycket [’hina] har alltså utvidgats till det fyrstaviga [hina’meo].

Det var precis den här typen av svar jag hoppades på, den större bilden med det historiska perspektivet. Tack!

Måste språkets uppbyggnad och mer avancerade struktur medföra att det blir jobbigare/tar längre tid att bruka det?

Varför genomfördes reformen som gav verben sina påhäng? De tycks mig onödiga, men jag förstår att jag missar något.

Är dessa förändringar av språket generellt organiskt genomförda av dess talare eller snarare framtagna av statliga/nationella institutioner? Eller sker de i samverkan mellan dessa?

Det hade varit tämligen intressant att leva under en större språklig reforms genomförande. (Det händer väl långsamt hela tiden, jag föreställde mig något mer dramatiskt, men det kanske inte brukar gå till så i och för sig).
Citera
2021-04-05, 21:06
  #108
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vissa har mekaniska klockor av guld för flera hundra tusen, fast det är mycket mer ekonomiskt att ha ett elektronisk ur från japan för 200 spänn. Så det kan tänkas att det även i framtiden kommer finnas de som yttrycker sig lite onödigt fint och märkvärdigt för att markera att de tillhör en bildad och begåvad klass, kanske?

Ja, det tror jag att du har helt rätt i!
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback